דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

פיקוח ורגולציה גם בחינוך הקיבוצי

מאמר מיוחד של מנהלת הגן הקיבוצי בתנועה - נועה צור-ברוש: השימוש במושג "רגולציה" נעשה תכוף יותר ויותר במערכות החינוך בארץ ומעורר חילוקי דעות, מורכבויות ואתגרים חדשים בישובים בכלל ובקיבוצים המורגלים בפיקוח עצמאי בפרט.
לא פעם קיים פער המייצר קונפליקט בין המדיניות הרצויה והמצויה בשטח. הטמעה של הרגולציה דורשת משאבים, ומעבר לכך אצל חלקנו גם יוצרת תחושה של איבוד האוטונומיה והזהות חינוכית. יחד עם זאת ההכרה בחשיבותה של הרגולציה רק הולכת וגוברת במטרה לפעול  להסדרה, פיקוח ואכיפה שמטרתם  לכוון, לווסת ולמקצע פעילויות פרטיות במערכות החינוך בכדי לשמור ולהגן על ילדינו בקיבוצים ובמדינה כולה
הגן הקיבוצי
לשמר את החינוך הקיבוצי במסגרת הרגולטורית

אנו רואים מערכות חינוך רבות שהצליחו לשמר חינוך קיבוצי- קהילתי מקצועי ומאוזן כלכלית גם כאשר פועלים על פי חוקי המדינה. הידע וניסיון הרב נמצא אצלכם, כאשר לכל קיבוץ ומועצה הדרך היצירתית ליצר את החינוך המקומי הייחודי לה, באיכות טובה ומחיר השווה לכל נפש. בכדי להוביל את מערכות החינוך שלנו בגיל הרך ובחינוך החברתי להיות האינסטנציה החינוכית במדינה, מתוך אמונה שזו תפיסה חינוכית מתקדמת ורלוונטית מתמיד, עלינו להוביל שיח ודיאלוג מתמיד עם משרדי הממשלה, המועצות האזוריות והאקדמיה ופנימה בתוך הקהילות שלנויש לנו אחריות חברתית כלפי כל ילדי ישראל ושאיפה לחזון ליצור חברה טובה יותר עבור ילדינו. אין לנו את הפריווילגיה להביט רק על עצמנו במראה באופן מנותק ממה שקורה סביבנו ולצפות שאחרים יעשו את העבודה וישמרו על האינטרסים של החינוך הקיבוצי. השינוי האמיתי נוצר תוך כדי שיתופי הפעולה, יצירת קשרים, חידוד הזהות שלנו, גמישות מחשבתית ויצירתיות התואמת את החברה הקיבוצית המשתנה גם היא.

נועה צור
נועה צור ברוש, מנהלת הגן הקיבוצי

אנו מאמינים בתפיסה, ערכים ורלוונטיות של החינוך הקיבוצי היום יותר מתמיד. אחריות קהילתית על חינוך הילדים, ערבות הדדית, שוויון הזדמנויות, המוניזם ופלורליזם. חינוך הוא מקצוע, מערכות חינוך הן דינמיות וצריכות לפעול כארגון לומד המתאים את עצמו לתפיסת העולם ההולכת ומשתנה. הדרכה וליווי מקצועי אינטרדיסציפלינרי עם יכולת להתאים עצמו לזהות הישוב, דרישות פדגוגיות ורגולטיביות הוא משמעותי להצלחה ועמידה ביעדים.

לאגף החינוך בתנועה הקיבוצית יש את היכולת ללוות, להדריך ולייעץ לכל קהילה, מערכת חינוך, מנהלות ומנהלים השותפים לעשייה החינוכית וכמובן לצוותים המטפלים בילדינו במסירות רבה. חיי הקהילה והחינוך הקיבוצי אינם מובנים מאליהם ואנו עדים לתהליכים היוצרים שינוי אמיתי בקיבוצים שהבינו זאת.

שקיפות מלאה היא קו המוביל היום משרד החינוך, כך אנו מצפים מהמדינה וכך אנו צריכים לפעול גם בעצמנו כלפי מוסדות הקיבוץ ועם ההורים.

חוק פיקוח קייטנות –  לצו פיקוח קייטנות לחץ כאן

חוק פיקוח צהרוניםלחוק פיקוח צהרונים לחץ כאן

בשלב ראשון חשוב להבין וללמוד מה החוק דורש, ולאחר מכן את ההמלצה שלנו כיצד יש לפעול:

1.  לימדו את השפעות החוק על המערכת שלכם.

2. שתפו את הנהלת הקהילה ומינהלת החינוך וקיימו דיון איך השינויים משפיעים על התנהלות המערכת בשגרה

3. עשו בדק בית ארגוני כלכלי

4. עדכנו את החוזים מול ההורים

5. צרו קשר עם המועצה, קיימו שיח על האופציות וגייסו אותם לעזרתכם

6. קיימו הסברה להורים - זה הזמן לפתוח בשיח חינוכי קהילתי.

אנו פה בכדי לעזור לכם לצלוח את השינויים, למקצע ולעדכן את מערכת החינוך תוך כדי שיח קהילתי משותף.

 

נועה צור-ברוש - מנהלת הגן הקיבוצי
noatzur@tkz.co.il

הוספת תגובה חדשה