דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קהילה של קהילות

החודש נערך בבודפשט הכנס השנתי של תכנית "נטעים" שהיה רב משתתפים ואליו הגיעו מעל 100 בכירים, בכירות נציגים ונציגות מכ-50 קהילות יהודיות מכל רחבי אירופה המשתתפות בתכנית. השנה התמקד הכנס באתגר החינוך בצל המלחמה ובחוסן האישי והלאומי
מתחסנים ביחד. צילום: ORSA Group
מתחסנים ביחד. צילום: ORSA Group

אחת לשנה בערך מזמינה תכנית "נטעים", מביתWeKibbutz  והתנועה הקיבוצית, את ראשי ונציגי הקהילות שלה ברחבי העולם לכנס שמטרתו היא קודם כל להביא את כולם יחד לכדי קהילה אחת בעלת מכנה משותף: חינוך לציונות ואהבת הארץ וערכי היהדות. הכנס הוא מפגש מקצועי של מחנכים יהודים ברחבי העולם המתקיים במטרה להבטיח מערכת יחסים מתמשכת עם ישראל, התמודדות עם נושאים מאתגרים, פיתוח ולמידה של כלים חינוכיים המתמקדים בערכים יהודיים משותפים.

תכנית נטעים מיועדת למחנכים ומובילי קהילה מקהילות יהודיות קטנות בתפוצות ונותנת מענה בהיבטים השונים הקשורים לבניית קהילה, בעיקר בתחומי החינוך ובעיצוב ושימור הזיכרון. בסיוע של המחלקה ליהדות כתרבות בהסתדרות הציונית העולמית, בראשותו של סילביו חוסקוביץ (נתיב הל"ה) נשלחות משלחות לרחבי העולם ברוח התנועה הקיבוצית אשר מהוות גשר חי בין ישראל לתפוצות. התכנית, שעל מייסדיה נמנים אופיר ליבשטיין ז"ל ששימש כיו"ר הבונים דרור ו-WeKibbutz עד יום מותו בשבעה באוקטובר ושירי מדר מנכ"לית הבונים דרור ו-WeKibbutz, מתפתחת וגדלה ברחבי העולם היהודי בתפוצות.

בכנס השנה השתתפו נציגים בכירים של למעלה מחמישים קהילות יהודיות מהמדינות סקוטלנד, אירלנד, שוויץ, אוסטריה, אסטוניה, רומניה, בולגריה, ספרד, הונגריה, שבדיה ונורבגיה ועוד. הכנס הוגדר בתור "כנס חירום" לאור המצב בישראל, שמשפיע רבות גם על יהדות התפוצות והאנטישמיות הגוברת בעולם, והתמקד במתן כלים לחוסן קהילתי והתמודדות עם משברים, סוגיות שאיתן מתמודדים בתפוצות בימים אלו. ההתמודדות הפעם קשה מתמיד, וכוללת תלישת מזוזות מבתים ומבנים ציבוריים, פחדים עולים וגוברים ועוד סוגיות כגון ניתוק קשרים ואף חרם מצד שותפים וחברים. המצב הקשה ששורר באירופה בא לידי ביטוי כאשר המשתתפים סיפרו על חוויות קשות שחוו.

לכנס הגיעו ורד ליבשטיין, אלמנתו של אופיר ז"ל, יחד עם אחיו דורון ועוזרו האישי יורי לוין, שנחטף מכפר עזה באותה שבת שחורה אך הצליח בתעוזה רבה להימלט משוביו שהחלו להוביל אותו לעזה ולהסתתר בשיח בקיבוץ עד שחיילי צה"ל חברו אליו. השלושה סיפרו בגבורה את סיפור ה-7/10 ורוחו של אופיר ז"ל נכחה בכנס בכל מפגש של תוכן כאשר סיפורו סופר בהרחבה. כמו כן, הרצתה בכנס הילה גונן ברזילי ממרכז חוסן שדרות והעניקה כלים יוצאי דופן למשתתפים.

אורחי הכבוד היו שגריר ישראל בהונגריה יעקב הדס-הנדלסמן וכלת פרס ישראל מרים פרץ שריתקה את כולם עם סיפורים אישיים על חוסן אישי בעקבות אובדן שני בניה שנפלו במהלך שירותם הצבאי ושוחחה על חוסן לאומי. כמו כן זכו המשתתפים לשמוע את החזן הראשי לצה"ל סא"ל שי אברמסון שכיכב עם שירתו היפה וקיבל תשואות רבות.

אסיף איזק שהחליף את אופיר ליבשטיין בתפקיד יו"ר הבונים דרור ויו"ר WeKibbutz התרגש לשאת דברים באירוע, ושירי מדר סיכמה ואמרה כי "אופיר היה גאה לראות כאן את מפעל חייו, אליו חש תשוקה אדירה, כה משמעותי - קהילה של קהילות, עם אחד".

הוספת תגובה חדשה