דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קיבוץ | אמנות | קיבוץ

קיבוץ מזרע הוא בית להרבה יוצרים ואמנים במגוון תחומים, שאומנם תורמים מכישרונם להפקות ואירועי התרבות הקיבוציים, אך מעטות ההזדמנויות בהן ניתנת הבמה הראשית ליצירה האישית שלהם. יוני אלוני ורותם להב מוועדת התרבות יצרו תערוכה המקבצת לקולאז' ענק טביעות אצבע פרטיות של אמני הקיבוץ
התערוכה של האמנים המקומיים במזרע
התערוכה של האמנים המקומיים במזרע. צילום: יסמין להב

קיבוץ מזרע, השוכן בליבו של עמק יזרעאל כבר כמעט מאה שנה, ידוע בתנועה הקיבוצית ומחוץ לה ככזה שחיי התרבות והעשייה התרבותית בו הם מהערכים החשובים ביותר, המגדירים את זהותו וייחודו. ערכים אלו מלווים את הקיבוץ משנותיו הראשונות, עוברים מדור לדור, ומעצבים את החברה המקומית. המשאבים הגדולים אותן משקיע הקיבוץ בתרבות, היקף ההשתתפות של האוכלוסייה בהפקות תרבות והעושר והמקוריות של האירועים המופקים הם מקור לגאווה מקומית.

מתוך התערוכה
מתוך התערוכה. צילום: יסמין להב

מתחת לפני השטח ומחוץ לאור הבמות, רוחש פן אחר, צנוע ואישי יותר, של אותה ההוויה התרבותית. מזרע הוא בית להרבה יוצרים ואמנים (רובם המכריע אינם כאלו במקצועם) בטווח רחב ביותר של תחומים: ציור, צילום, פיסול, כתיבה, נגרות, עיצוב תכשיטים, עיצוב אופנה, כתיבה, הלחנת מוזיקה, פסיפס, רקמה אמנותית ועוד, אך הפן הזה נשאר פעמים רבות בצל, במגירה. אמנים ויוצרים רבים תורמים מכישרונם וכישוריהם להפקות ואירועי התרבות הקיבוציים, אך מעטות ההזדמנויות בהן ניתנת הבמה הראשית ליצירה האישית שלהם. 

התערוכה "קיבוץ | אמנות | קיבוץ", אותה יזמו ואצרו יוני אלוני ורותם להב מוועדת התרבות המקומית, מבקשת להסיט את המבט אל המקום האישי, החבוי לרוב, של כחמישים מהאמנים החיים כיום בקיבוץ מזרע. הפינה הפרטית הזו שוכנת בקונטקסט של חיי חברה שיתופיים, ומכאן גם שחיי תרבות שיתופיים. אם לפני כמה עשורים כל פינה חבויה הייתה למעשה גלויה וחשופה לעין כל, הקיבוץ של ימינו מאפשר פרטיות במידה רבה, והעשייה האמנותית נשארת במקרים רבים נסתרת. מכאן מגיע שמה של התערוכה, המקבצת לקולאז' ענק טביעות אצבע פרטיות של אמני הקיבוץ, ומציגה שלם הגדול מסך חלקיו.

התערוכה התקיימה בשבוע שעבר במתחם שהוקם במיוחד לצורך זה במרכז הקיבוץ, והיא תוכננה והציגה את היצירות כך שהמשמעויות השונות של המושג "קיבוץ" יתבטאו ויובילו את החוויה.

הוספת תגובה חדשה