דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית - 22.5.2015

לוגו תנועה
קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית
לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF, לחצו כאן. 
 
IMG_8829____...

למעלה מ- 400 אלף איש צפויים להשתתף בכ- 200 טקסי שבועות שייערכו על פי מיטב המסורת הקיבוצית; משנה שעברה נולדו כ- 3200 תינוקות בקיבוצים
***

תפוקת החקלאות בקיבוצים מסתכמת בכ- 14 מיליארד שקל, הקיבוצים מעבדים למעלה מ-2 מיליון דונם שטחים חקלאיים

 
בטקסי הבאת הביכורים בקיבוצים צפויים להשתתף בימים שישי, שבת, וראשון (22-24.5) למעלה מ-400 אלף חברי קיבוצים, בני משפחה, ואורחים. מדובר על כ-200 טקסי חג השבועות שייערכו על פי מיטב המסורת החקלאית והקיבוצית, וכוללים את הצגת תנובת הענפים החקלאיים, תצוגת כלים חקלאיים, דוכני מזון וריקודים. מסורת נוספת ומרגשת היא הצגתם על הבמה המרכזית של התינוקות שנולדו בקיבוץ בשנה החולפת מאז חג השבועות הקודם. מנתוני מטה התנועה הקיבוצית עולה כי בשנה שעברה נולדו כ- 3200 תינוקות בקיבוצים. את שיא הילודה בתנועה הקיבוצית מוביל קיבוץ נען עם 45 לידות. בתנועה הקיבוצית יש סיבה טובה לחגוג השנה בזכות מספר התינוקות המרשים, ובפרט התינוקות שנולדו בקיבוצי עוטף עזה, כמו בקיבוצים- בארי (22 תינוקות), נירים (6), נחל עוז (7), כפר עזה (8), ניר עוז (12), ארז (10) ומפלסים (5 תינוקות). כמו כן, בקיבוץ כרם שלום, לראשונה מאז הקמתו נפתח השנה בית תינוקות!
IMG_8829____...
IMG_8829____...
לדברי ח"כ איתן ברושי, מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "חג השבועות, חג הקציר הוא יום חגם של הקיבוצים. בחג באים לידי ביטוי מרכיבי הקיבוץ - הקהילתי והכלכלי, שילוב הדורות, והקשר לאדמה ולטבע. החג הזה שמזוהה כל כך עם החקלאות, וההתיישבות, הוא הזדמנות עבור כולנו להודות ולחזק את ידיהם של החקלאים בכל רחבי הארץ. גם היום, אסור לנו לשכוח את החקלאים ואת צרכיהם, משום שאין מדינה ללא חקלאות ואין חקלאות ללא הקיבוצים."
 
למעלה מ- 2/3 מהקיבוצניקים מתגוררים בקיבוצים אשר באזורי הפריפריה (בעיקר בנגב ובגליל).סך כל ערך הייצור החקלאי בקיבוצים הסתכם בשנה שעברה בכ- 14 מיליארד שקל, המהווים כ- 45% מסך התפוקה החקלאית בארץ. הענפים המובילים הם רפת חלב, גידולי שדה, פירות והדרים, בקר ופטם. הקיבוצים מעבדים למעלה מ-2 מיליון דונם קרקע חקלאית, מרביתה לגידולי שדה, מרעה, ומטעים.
 
__________-_...
נמשכת מגמת העלייה: 82% מכלל הקיבוצים משלמים בפועל פנסיה בגובה של לפחות 40% מהשכר הממוצע במשק
במהלך ישיבת הנהלת התנועה, שהתקיימה השבוע, דיווחה ד"ר רינת גלילי (מנהלת אגף חברה קהילה ותרבות) על תוצאות סקר מעודד שערכו הרכזים לבדיקת הפנסיה המשולמת בפועל, נכון לחודש אפריל האחרון. הסקר דגם 198 קיבוצים המתנהלים במודל רשת הבטחון, והוא בא לבדוק את גובה הפנסיה המשולמת בפועל לחברים. ברקע עומדת החלטת מועצת התנועה על כך שעל הקיבוצים לעמוד בתשלום בפועל שיעמוד על לפחות 40% מהשכר הממוצע במשק. הסקר לא כולל את הפנסיונרים בקיבוץ השיתופי המקבלים תקציב כולל. הסקר מגלה כי 164 קיבוצים (82%) משלמים את גובה הפנסיה הנדרשת, כאשר 80 מהם אף משלמים מעבר ל-40% מהשכר הממוצע במשק. בישיבת ההנהלה גם נמסר על 25 קיבוצים, המשלמים פנסיה שאינה עוברת את רף ה-35% מהשמ"ב וטרם קיבלו אישור לכך. בתנועה הקיבוצית רואים זאת בחומרה וקוראים לאותם קיבוצים ליישם החלטה זו, כשברקע כבר פועלת קרן סל"ע המאפשרת לחברי קיבוץ שקיבוצם נמצא מתקשה לעמוד בסכום, לקבל עזרה בהשלמת הסכום הנדרש. לדברי ד"ר גלילי: "אנו חוזרים ומדגישים כי על כל הקיבוצים לשלם פנסיה של לפחות 40% מהשמ"ב. זוהי עדיין לא תקנה אצל הרשם, בשל בעיות פוליטיות פנימיות, אך זוהי החלטת מועצה מחייבת. קיבוצים שאינם יכולים לעמוד בכך מתבקשים לפנות בהקדם לתנועה, על מנת שתבצע עבורם בדיקת יכולת".
 
____
גברי ברגיל ישמש כיו"ר הוועד המנהל של מכללת אורנים
השבוע נבחר גברי ברגיל כיו"ר הוועד המנהל של מכללת אורנים, זאת  לאחר שהומלץ ע"י ועדת האיתור של התנועה והמכללה, וקיבל את אישור אסיפת המכללה. הוא יחליף את חגי מרום ששימש כיו"ר ב-8 שנים האחרונות. ברגיל, לשעבר מזכ"ל התק"צ ומג"ד במיל', בעל תואר שני במדעי המדינה ומנהל ציבורי, מכהן כיום כיו"ר במספר קיבוצים, ומביא עמו לתפקיד ניסיון עשיר ומגוון בניהול מוסדות וגופי התנועה הקיבוצית. אחת ממשימותיו המורכבות תהיה ליווי המהלך להעברת המכללה לסמכות הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה (ות"ת). מכללת אורנים לחינוך והוראה, היא מהגדולות והוותיקות בישראל, ולומדים בה מעל 5,000 סטודנטים בתחומי לימוד מגוונים, ומוכרת בתחום הכשרת מורים וגננות, כמו גם בקידום תפישת החינוך הקיבוצית, ופיתוח מעורבות חברתית. גברי ברגיל אמר במהלך הישיבה כי "תחום החינוך הינו אחד מהתחומים העיקריים שיש לנו יכולת אמיתית לתרום לחברה, ואני שמח על הזכות שניתנה לי לתרום למוסד מוצלח כל כך בתחומו. יש כאן סגירת מעגל עבורי כאשר לפני 8 שנים ביקשתי, יחד עם שותפי ולוולה, מחגי מרום להוביל את המכללה, ולאחר שהייתי שותף בהנהלת המכללה, אני חוזר לגוף שהוא היום קריית חינוך לכל דבר".  
 
20150518_112...
פתרונות ממלכתיים לתמיכה בזקן ויישומם בקיבוץ
השבוע קיימה מחלקת בריאות ורווחה, יום עיון מקיף בבית התנועה למטרת חשיפה נרחבת לזכויות הפנסיונרים החיים בקיבוצים. יום העיון נועד בעיקר לבעלי תפקידים כמו רכזי בריאות ורווחה בקיבוצים, על מנת שיוכלו לעזור לפנסיונרים במיצוי זכויותיהם מכל מוסדות המדינה (ברמה האזורית, ארצית, עמותות וכו'). את היום הובילה והנחתה אורית גלאור, מנהלת מחלקת הבריאות בתנועה. היום נפתח ע"י זהבה וייזר, אחות ראשית בשרות לזקן במשרד הרווחה, שביקשה לתת סקירה מקיפה על הנושא, תוך התמקדות במרחב הכפרי. אחריה התקיימו הרצאות ודיונים בנושאי- מדיניות וכללים בהעסקת עובדים זרים בסיעוד, התנדבות בגיל השלישי וכללי הסיעוד בבית המשפחתי. נושא הבית הסיעודי בקיבוץ, שעלה לדיון בסוף היום, עומד כעת על הפרק בעקבות החלטת הקרן לסיעוד של ביטוח לאומי לאפשר סיוע כספי להתאמת הבתים הסיעודיים בקיבוץ, לפי פרוגרמת 2016, וכמקובל לכלל הבתים הציבוריים בארץ. ביום העיון הושמעה הערכה לפיה יוציא משרד הבריאות "קול קורא" לקיבוצים בקרוב (הערכה שעד סוף יוני), והדבר ידרוש היענות מלאה ומהירה של רכזי הבריאות בקיבוצים. גם מחלקת הבריאות בתנועה נערכת לכך ומיד עם פרסום קול הקורא, תזמן יום עיון מיוחד בנושא, שבו ינתנו כלים להמשך התהליך. הנוכחים במקום הביעו את התרשמותם ואת תחושתם כלפי העוסקים במלאכה וכלפי האתגרים שעוד ניצבים לפניהם.
___________12
מה רוצים ברשות המיסים מתושבי עוטף עזה?
השבוע פורסם על הקשיים והסבך הבירוקרטי העומד בפני בעלי העסקים בדרום ובפרט של תושבי עוטף עזה. כמעט שנה אחרי מלחמת צוק איתן, לא כל בעלי העסקים שנפגעו הצליחו להתאושש, חלקם אף טרם קיבלו את כספי הפיצויים, וכעת מסתבר שישנם כאלה שמתבקשים להחזיר לרשות המיסים את הכסף שקיבלו, למרות שזהו אותו סכום שנקבע להם כנזק. יענקל'ה ארג'נטרו, מקיבוץ כפר עזה, פנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, ח"כ איתן ברושי, בבקשה שיתערב כנגד דרישת רשות המיסים. בדיקה גילתה, שארג'נטרו לא לבד וכמוהו ישנם עוד בעלי עסקים קטנים ויזמויות בקיבוצים ובמושבי עוטף עזה, שנדרשים להחזיר כספים. לדרישה הלא הגיונית התלוותה גם תחושה קשה מהמפגשים עם נציגי מס רכוש ששואלים את בעלי העסקים, שאלות מעוררות תמיהה כמו "למה לא העתקת את העסק למרכז? או למה הפסקת לעבוד בעת המלחמה"? בעקבות המקרה ח"כ ברושי פנה בדחיפות לראש רשות המיסים עו"ד משה אשר בבקשה להתערבות מידית.איתן ברושי: "לא מתקבל על הדעת שכספים שהתקבלו בזכות יילקחו מבעלי העסקים שנפגעו קשות בקיץ האחרון. עוינות וחוסר גמישות מביא אנשים לאובדן ההכנסה ואולי גם לרצון לעזוב את המקום. במידת הצורך נפנה כבר בימים הקרובים לשר האוצר הנכנס, ונקרא לראשי הסיעות שמרבים להשמיע את קולם בעד תושבי עוטף עזה".
 
____-_________1
בניה ושיוך דירות
אגף הכלכלה בתנועה הקיבוצית הוציא מסמך מפורט למזכירויות הקיבוצים, בהמשך להתפתחויות האחרונות בתהליכי הסדרת הבנייה ושיוך הדירות בקיבוצים. כידוע, בתקופה האחרונה סדרת אירועים חיצוניים ("צוק איתן", פרישת מנכ"ל רמ"י, פירוק הממשלה, בחירות ועוד) גרמו לעיכובים בהסדרת תהליכי הבניה והשיוך. לכן יזמו באגף סדרת פגישות עם שר השיכון היוצא (ושר החקלאות הנכנס) אורי אריאל, הנהלת רמ"י והפקידות הבכירה במשרד המשפטים. בפגישות חידד הצוות התנועתי בראשות מזכיר התנועה את חוסר שביעות הרצון מקצב הטיפול בכל הקשור לבניה ולשיוך בקיבוצים ולניסיונות שונים לעכב הסכמות חתומות עם המדינה על זרועותיה השונות. מטה התנועה הקיבוצית מצטרף להמלצת אגף הכלכלה לכל קיבוץ - לעקוב ולהתעדכן על מנת לנצל את השנתיים הקרובות לבחירהמושכלת ושקולה של החלופה המתאימהלו ביותר. לרשות הקיבוצים עומדים לעניין זה רפי עשת ודגן יראל מאגף כלכלה ועו"ד מיכה דרורי מהמחלקה המשפטית ביחד עם הצוות התנועתי כולו.
לקריאת המסמך המלא לחצו כאן.
 
20150508____...
שנת שירות לאלפים ולא לאלופים
בשבועיים האחרונים (8.5 וב-15.5), התקיימו בקיבוצים יפעת ובארי ירידים לחשיפת תהליך הבחירה ואפשרויות ההתנדבות לשנת השירות, לבנות ובני שכבת י"א של התנועה הקיבוצית והמועצות האזוריות. מטרת הירידים הייתה להכין את הנערות והנערים לתהליך הבחירה בשנת השירות, להקנות להם ידע וכלים לקראת המיונים ולחשוף אותם להיצע האפשרויות שמספקת התנועה לשנת שירות, לצד חשיפה של גורמים משלחים נוספים, לרבות תנועות הנוער והמכינות הקדם-צבאיות. זאת הפעם הראשונה שירידי שנת שירות אורגנו לקראת סוף שנת הלימודים של כיתות י"א, על מנת שבעת פתיחת ההרשמה (בספטמבר) יהיו בידי הנערים והנערות מרב המידע וההכוונה לשנת הי"ג. התוכנית כללה, בין השאר, יריד ססגוני על הדשאים שמחוץ לאולם, שם ניתן היה למצוא: נציגים של כעשרים קומונות המייצגות את האשכולות השונים; דוכנים של תנועות הנוער ונציגים של המכינות הקדם-צבאיות; ודוכן "מודיעין" של אגף החינוך והמשימות. במקביל ליריד התקיים מפגש מדריכי נעורים, שעסק בתפקיד מדריך הנוער בתקופת המיונים וליווי הנוער בלבטים. בשני האירועים השתתפו למעלה מ-800 בני נוער, שביחד עם מדריכי הנעורים ביקשו להחמיא לצוות המארגן ולהודות על היריד המעשיר. תגובות אלה, יחד עם ההכרה כי מדובר באירוע הכרחי, יובילו את אגף המשימות לקיים כנסים כאלה גם בשנים הבאות. 
 
_____1
הודעת ועדת הבחירות לציבור חברי/ות הקיבוצים - הבחירות תתקיימנה ב 23.6.15

הבחירות מתקיימות בכל קיבוץ. באחריות ועד ההנהלה של הקיבוץ:

  • למנות יו"ר ושני חברים לוועדת הקלפי וממלאי מקום להם.
  • לקבוע את מקום הקלפי ולדאוג לקיום הקלפי בשעות שנקבעו.
  • להכין את רשימת החברים של הקיבוץ, רשימה זו מהווה את ספר הבוחרים לבחירת מזכיר/ת התנועה.
  • לפרסם לחברי הקיבוץ את דבר קיומן של הבחירות, מקום הקלפי ושעות פתיחתו.
  • זכאי להצביע כל מי שמופיע ברשימת החברים בקיבוצו שתוצג ביום הבחירות בקלפי.
  • ועדת הבחירות שלחה לכל יו"ר ועד ההנהלה של קיבוצי התנועה את קובץ הנוהלים וההנחיות לקיומן של הבחירות, החומר הנ"ל פורסם באתר התנועה – אתר הקיבוצים.
אנו קוראים לכל חברי וחברות הקיבוצים להצביע ולהשפיע!
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • תיקון ליל שבועות תשע"ה- אירוע של בינה בסימן "מסע", בהובלת דב אלבוים. התיקון ייערך בבית המדרש ברמת אפעל. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • קול קורא לספר מאה שנים לכפר גלעדי- מוזמנים לשלוח הצעות למאמרים שיעסקו בהיבטים תרבותיים וסמליים של חברי הקיבוץ המציין מאה שנות התיישבות. לפרטים לחצו כאן.
  • חגיגות המוסיקה באבו גוש- הפסטיבל למוזיקה קולית יערך בתאריכים 22-24.5 בהשתתפות מקהלת האיחוד שתפתח את הפסטיבל. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • כנס גבעת חביבה השלישי- ייערך ב-28.5 בקמפוס גבעת חביבה, בסימן פיתוח חזון משותף לחברה משותפת בישראל. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית משיקה את העונה ה- 45 שלה לעונת 2015-16. מנצח ומנהל מוזיקאלי- שלו עד-אל. מוזמנים לצפות בתקציר הקונצרטים שיכללו בעונה. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • "מצטרפים לקיבוץ"אגף חינוך ומשימות יקיים ב-3.6 בקיבוץ נען, כנס אזורי המיועד למנהלי קהילות, רכזי צמיחה דמוגרפית, וועדות צעירים. לפרטים נוספים והרשמה לחצוכאן, 
 
20150516_171...
כנס הפלמ"ח באשדות-יעקב
לפני שבוע התקיים באשדות יעקב מאוחד, כנס הפלמ"ח, במלאות 75 שנה להקמת פלוגות המחץ. האירוע התקיים במסגרת חגיגות 90 שנה לקיבוץ אשדות יעקב ולא בכדי, כאשר קיבוץ אשדות יעקב נושא עמו את הכבוד להיותו המקום בו הוקם הפלמ"ח. עשרות פלמחניקים ובני משפחותיהם, יחד עם חברי אשדות איחוד ומאוחד,התקבצו ובאו למקום בו היה פעם בסיס פלוגה א' של הפלמ"ח. האירוע נפתח ע"י המקהלה המשותפת, בהמנון הפלמ"ח. אחריה ברך האלוף (מיל') אלעד פלד, בוגר הפלמ"ח, את הנוכחים. שני חברי הכנסת מהתנועה הקיבוצית: ח"כ איתן ברושי וח"כ חיים ילין, כבדו את האירוע ונשאו דברים של טעם ותקווה. איתן ברושי הזכיר לנוכחים את האמירה שיוחסה לרבין, לפיה במקרה של הפסקת חשמל ארצית, והפעלת (רק) הגנרטורים של הקיבוצים, והרי שקיבלנו את גבולות המדינה מוארים לאורכה ולרוחבה... בתכנית האמנותית הופיעה נעמי פולני עם אמוץ ברונטמן מאפיקים, ועוד זמרו יוני נמרי ודובי שושני. סקצ'ים וצ'יזבאטים גיוונו את הערב שהסתיים בהקראת 35 הקיבוצים שהוקמו ע"י הפלמ"ח.
 
כפי שנרשם בתחילה- לאורך הסופ"ש הקרוב יתקיימו חגיגות השבועות המסורתיות במאות קיבוצים. אשמח לקבל מכם תמונות וסרטונים המתעדים את האווירה הססגוניות והמיוחדת.

ארצה לנצל הזדמנות זו לאחל לכולנו שברכת החג תעטוף אותנו ותביא עמה שגשוג ובשורות משמחות, וכמילות השיר, שימלאו אסמינו בר ויקבינו יין, והעיקר- שבתינו יהיו הומים, הומים מתינוקות! חג שמח!


שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית: 058-6650088

הוספת תגובה חדשה