דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

שינויים בהרגלי הצריכה. אתם חייבים את זה לעצמכם!

ידעתם שכשאתם אוכלים בכלי פלסטיק חלק מהחומרים נכנסים אליכם לגוף ופוגעים בו? ידעתם שקרם ההגנה שאתם מורחים מגן מהשמש אבל מחדיר לעור כימיקלים רעילים? חשבתם פעם כמה שעות הילדים שלכם נמצאים על מזרן השינה וממה הוא עשוי?
שינויים בהרגלי הצריכה. אתם חייבים את זה לעצמכם!
"הקיבוצים יכולים להיות נושאי הדגל גם בנושא הזה של הבנת הקשר בין בריאות להרגלי הצריכה"

יעלי אטשטיין, שזכתה לפני חודש וחצי בתחרות האקתון של התנועה הקיבוצית על המיזם שלה - "מסה קריטית לצרכנות בריאה", מנסה להחדיר את התובנות האלו ועוד רבות בהרצאה שהיא עושה בימים אלו בעיריות, מוסדות אקדמיים, בתי ספר וכמובן קיבוצים.

אנחנו חוגגים בימים אלו שבעים שנה להקמת מדינת ישראל ומצדיעים לכל תנועות ההתיישבות שלקחו חלק בהקמת המדינה והיישוב, בראשן התנועה הקיבוצית. היום כשהמדינה קיימת, גדלה ומתפתחת הגיעה העת לקחת לידיים תפקיד מפתח בשימור חוסנה של החברה לטווח הארוך. התנועה הקיבוצית וחברי הקיבוצים יכולים להיות נושאי הדגל בתחום הקיימות וגם בנושא חשוב המסביר כיצד הקשר שבין בריאות להרגלי צריכה הוא הכלי להטמעתה במגזר הפרטי", אומרת אטשטיין.

"הרעיון המרכזי בהרצאה הוא יצירת חיבור בין אנשים לתרבות הצריכה באופן אישי. כישלון האג'נדה הסביבתית-חברתית ביצירת שינוי אמיתי וסוחף בתרבות הצריכה, בשילוב הרקע המקצועי שלי, שמו אותי על הנתיב למציאת מוטיבציה חזקה יותר שנוגעת ב"בשר" החי, מילולית. במציאות בה פסולות הייצור ותום השימוש מייצרות חולי וזוהמה של הסביבה, היה זה רק עניין של זמן עד שאמצא את פניה של התופעה גם בזמן השימוש עצמו, בבית.

מוצרי צריכה רבים מכילים כימיקלים תעשייתיים רבים הזולגים אל הסביבה הביתית ומגיעים לגופנו בשלל דרכים. עדויות מדעיות הולכות ומציגות תמונה קשה המקשרת כימיקלים שונים כגורמים למגוון רחב של מחלות וליקויים פיזיולוגיים.

מזל הוא שלציבור הצרכנים מגוון אפשרויות רחב להקטנת חשיפה לרעלים – קניית מוצרים נטולי רעלים או מיד שנייה, הכנת מוצרים עצמית ועוד. בהרצאה מוצג כיצד שינוי הרגלי צריכה לבריאים מייצר מצבי win-win , בהם האפקט הבריאותי נותן תגמול מיידי בו בעת שנוצר גמול בצורת מעגלי השפעה סביבתיים-חברתיים חיוביים".

אטשטיין מציעה לקיבוצים להביא את ההרצאה לחבריהם במחיר מיוחד, ולא פחות חשוב - להתאימה לבני נוער - להזמנת הרצאה לחצו! אפשרי גם לשלוח מייל - Yaeli.et@gmail.com

פרטים נוספים על המיזם ניתן לקרוא בקבוצת הפייסבוק - מסה קריטית 

לאחר הזכיה בהאקתון סיפרה אטשטיין כיצד התחילה את המיזם: "במשך השנים לקחתי חלק והובלתי פרויקטים של מחקר ופיתוח בתחומים של בריאות הציבור וניטור סביבה, חקלאות ימית, אנרגיה מתחדשת ונושאים שונים בייעוץ סביבתי.

היוזמה שהצגתי גובשה מתוך ההתפתחות המקצועית שלי שמערבת רקע במו"פ מדעי, העוסק בתפר שבין סביבה לבריאות הציבור, ללימודי קיימות ותפקידים בתחומים סביבתיים שונים. חקר מקורותיהן של בעיות סביבתיות וזיהוי מניעים חזקים לשינוי חברתי שמו את הפוקוס שלי על נושא הצרכנות הביתית והצורך בהבראתה".

הוספת תגובה חדשה