דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

שירות צבאי משמעותי - המשמעות לשרת בצבא

הצבא הינו חוליה בסיסית בתהליך ההתבגרות של הצעיר בישראל.
השאיפה, והרצון שלנו במחלקת הביטחון לעזור לכם, המתגייסים הצעירים, למצוא כל אחד את האתגר המתאים לו במהלך שנות שרות החובה בצה"ל
מלשבים

תהליך המיון וההתאמה לתפקידים השונים מתחיל כבר בכתה יא- וככל שהגורמים המעורבים בסביבתו של הנוער יהיו מעורבים  בלבטים ובהחלטות לבחירות השונות   כך סימני השאלה יקבלו את המענה ולא יהפכו למועקות וחרדות מהבלתי ידוע.

למערכות החינוך ישנה חשיבות רבה בעיסוק בתכני השירות הצבאי המשמעותי. אנו מאמינים כי כל מי שעובר את תהליך הבחירה האישית באופן מיטבי, יתפתח להיות בוגר פעיל ותורם בכל מערכת אליה ישתייך בעתיד. השאיפה שלנו שהבוגרים ישתלבו בהנעת מערכות חברתיות חינוכיות וכלכליות בהתאם לכישוריהם.

לצוותי מערכות החינוך תרומה גדולה בעידוד, העצמה ופיתוח התהליך האישי אותו עוברים בני ובנות הנעורים כיחידים, ובהכנה הקבוצתית לצבא בפרט ולחברה הישראלית הבוגרת  בכלל זה גם הכוונה למסלולי פיקוד והובלה.

תהליך החינוך בהכנה לצה"ל נעשה בהליך התנסותי, הדרגתי, שהצלחה בכל שלב נותנת תחושת מסוגלות ורצון לעמוד באתגרים נוספים.

לנו  בתנועה הקיבוצית תכנית הבנויה משני צירים – הראשון, ההכנה הפיסית והשני- ההכנה המנטאלית.

בהכנה הפיסית, חשובה קודם כל ההבנה הבסיסית כי אימוני הכושר הגופני הינם מתודה בלבד, ואין הדבר מהווה מטרה. האימון הפיסי הוא אחד מהגורמים האטרקטיביים מבחינת הנוער הרעיון המרכזי הוא לייצר אצלם תחושת מסוגלות, התמדה לאורך זמן, והכרות עם היכולות שלהם לעמוד בפני קשיים שיוצבו להם בתהליכים הקדם צבאיים ובצבא עצמו.

ההכנה המנטאלית שזורה כחוט השני בתוכנית השנתית, והיא צריכה להיות ביחס כזה, שמצד אחד נשמר הקשר בין נושא אחד למשנהו, ומצד שני לא נקטע רצף האימונים הפיסיים הקשור בתוכנית.

היחס שאנו ראינו כנכון, הינו מערך ערכי אחד על כל שלושה אימוני כושר קרבי, כלומר בערך פעם בשבועיים.

להכנה המנטאלית מספר תחומי משנה:

  • תחום המוטיבציה- עוסק בעיקר בדרבון המלש"ב   לשירות משמעותי בצה"ל
  • תחום אינפורמטיבי – כולל את הידע המהימן (לא שמועות) הדרוש למלש"ב כדי להתמודד עם הליכי הגיוס, בחירת יעד הגיוס, אופי המסגרת הצבאית וכו'
  • תחום ערכי – זהו לב ליבה של התוכנית.
    התחום הערכי, הינו הגורם המעצב והמשפיע  האם הבחירה הראשונית תהיה הכיוון המשמעותי  בצה"ל או לא. בתחום זה חשוב לחזק ערכים אוניברסאליים וערכים ספציפיים לחברה הישראלית ולצה"ל.
    מכאן  - ההתייחסות לשירות הצבאי כמרכיב חיוני בתפיסת האזרח הבוגר והפעיל בחברה.
  • למידת שפה – שדה הפעולה בצבא מורכב מעולם מושגים חדש, שבו למרכיב האנושי מקום חשוב. השתלבות הפרט במערכת מצריך זמן הסתגלות למקום ולשפה החדשים  ויש לתת את הדעת על כך בהכנה, ובתחילת התהליך הצבאי.
    "ללא הבורג שנמצא  במקום הנכון גם המכונה המשוכללת  לא תוכל לפעול לאורך זמן..."

עקרונות מנחים

  1. אמונה בדבר – תוכנית זו יוצאת מנקודת מוצא, כי כל נער ונערה במדינת ישראל, יכול וצריך לעשות שירותי משמעותי בצה"ל או אם יש לו פטור להתנדב לשרות הלאומי למען החברה הישראלית.
  2. הקבוצה - אנו מאמינים כי תוכנית מסוג זה, יש בה כדי לתת פן ערכי משמעותי בחברת הנעורים, ולייצר אמירה ברורה סביב עקרונות וערכים חברתיים  שנשחקו בעשורים האחרונים.
  3. תחליף - אנו רואים בתוכנית זו תחליף חינוכי משמעותי למה שהפך להיות שגרת יומם של בני הנעורים בקיבוצים (פחות פויקה יותר אמירה ערכית)
  4. חיבור - אנו רואים בתוכנית כלי לחיבור בין מדריך הנעורים, בוגר צבא (או שירות לאומי), לבין קבוצת הנערים אשר גם אם נראית אדישה, הנושא נוגע לנימי נפשה.
  5. דוגמא אישית - התוכנית בנויה על כך שמדריך הנעורים, בוגר צבא (או שירות לאומי), יוביל את קבוצת הנעורים למצב של מוכנות ואכפתיות כלפי שירותם הצבאי, דרך עקרון הדוגמא האישית.
  6. קבוצה – לקבוצה, לאווירה שהיא מייצרת, ולקשרים שבתוכה, יש השפעה רבה על הפרטים שמרכיבים אותה, גם בהנעה למוטיבציה, ובהמשך לרגעי התמודדות עם קושי ומשבר.
  7. תכנית ההכנה לצבא נמצאת במרכז ההדרכה המקוון  של "שבילים"

----------------------------------------------------------

דחיית גיוס אפשרית רק עם יציאה דרך גוף משלח מוכר לשנת שרות  או לשנת מכינה קדם צבאית
או יציאה למסלול של עתודה טכנולוגית או אקדמאית.
יציאה לשרות לאומי אפשרית רק לבעלי פטור מהצבא.
בעלי פטור יכולים להתנדב לשרות צבאי.


תחנות בדרך לגיוס

כתה י"א
שנה בה אוסף הצבא את הנתונים הפיסיים הקוגניטיבים והאישיותיים על הפרט
את כל המידע על הפרט  אוסף הצבא  דרך מיונים ראיונות ומפגשים עם המלשב.
אין בידי הצבא כל מידע אישי על המלשב  פרט לדיווח משטרת ישראל  על עברות שביצע הקטין.

 *
צו ראשון בלשכת הגיוס
                           המועמד עובר  4 תחנות משנה
                            בדיקות רפואיות – נקבע הפרופיל, לפיו ינותב המלשב  לעיסוקו הצבאי. כל פרט
                                                      מאפיין רצוי ליידע (גם מידע על לקות כזו או אחרת).
                            ראיון  אישי –דרך השיח מתרשמים מיכולת המלשב לסביבת הלחימה – קובעים
                                                   את הצ.ד.כ (ציון דרך כללי) ישפיע על היציאה לקורס קצינים.
                            אימות נתונים – בשיח זה מבררים את סביבת מגוריו של המלשב, אם יש צורך
                                                   למתן הטבות סוציאליות  או הטבו אחרות בשרות בגלל מצוקות
                                                   מבררים בתחנה זו. שם נקבע  הצ.ה.ר
                                                   (ציון השכלה ראשוני) ומתקיים מבחן ידע קטן בשפה העברית.
                       מבחנים פסיכוטכניים – קובעים את הד.פ.ר (הדפר מבטא את היכולת הקוגנטיבית-
                                               נמדד בעשרות מ 10 -90 )
       בתום שקלול הנתונים מחושב דרוג  הקב"א –קבוצת האיכות (ציון הקבא נע בין 43 – 56)

הדפר והקבא אינם ברי שינוי, כך שהניתוב לתפקידים השונים נחרץ כבר בכתה יא!!
לעומתם, הפרופיל דינמי –ועשוי להשתנות בעקבות שינוים בריאותיים עליהם חובה לדווח
לאחר סיום הליכי הצו הראשון –מופיע מועד הגיוס העתידי. חשוב להתייחס לנתון זה בסיום יב, ולא לתכנן חופשות, עבודות או טיולים ללא שימת לב.

 

*יום המא"ה לכלל הבנות ולבנים שאינם קרביים.
יום מיון הנערך ע"י חברת "אדם מילוא" והוא משלים את יכולות האישיות של המלשבית.
ביום זה כ7 תחנות המדמות את סביבת העבודה של הבנות, בכל תחנה ניתנת הערכה על רמת היכולת הנמדדת ציונים אלו יבואו לידי ביטוי במגוון ובקשת  התפקידים שיוצעו לבנות בגיליון ההעדפות (מנילה)


לשני המפגשים ניתן למצוא מידע רב באתר "מתגייסים" של צהל
https://www.mitgaisim.idf.il/
באתר זה יש אפשרות לתקשורת פרטנית מחד ולמידע כללי מאידך.
https://www.youtube.com/watch?v=7h_JZvb8CkI

מידע על הכנה לצו הראשון וליום המא"ה
ניתן למצוא באתרים של חברות רבות

https://www.machon-noam.co.il/צו-ראשון-הכנה
www.mysmartarmy.com/
https://www.frogi.co.il/army-firstorder/9185.htm
 www.StepForward.co.il

כתה י"ב
בשנה זו מאתר הצבא את המלש"בים בהתאם ליכולותיהם (מיונים) ובהסתמך על רצונותיהם (גיליון ההעדפות)
המיונים ליחידות השונות מתחילים מחודש ינואר של שנת הי"ב
פרט למיוני טיס ויחידות חמ"ן המתחילים בחופשת הקיץ.

לבנות
לכל בת יש אפשרות לקבל זימון למיון אחד בלבד- 
על פי נתוניה ובהתייחס לצרכי הצבא
לא תמיד על פי העדפתה הראשונה
!!
לאן חובה להגיע למיון  – אבל הצבא אינו מחויב לשלוח זימון "במקום".
מי שאינה עוברת את המיון או חותמת אחרי המיון על ויתור - מקבלת שיבוץ בקביעה לתפקיד על פי יכולותיה במחצית מאי של כתה יב'.
ויתור על תפקיד יכול להתבצע בין 48 -72 שעות שלאחר ביצוע המיון.
לוחמה – יעד התנדבותי, ניתן לוותר עליו ביום הגיוס.

בנים
יום סיירות נערך בראשית ינואר
העוברים בהצלחה יעברו גיבוש יחידתי בחופשת פסח (שייטת, שלדג, מטכ"ל, 669)
כל מי שעבר ולא התקבל יעבור ראיונות ליחידות מיוחדות (אגוז, מגלן, עוקץ)
הבנים הקרביים המתגייסים לחטיבות לוחמות יעברו גיבוש יחט"יות בראשית הטירונות

בקשות שונות למיטב חייבות להיעשות ישירות דרך המייל.

נסיעות לחול בתום הלימודים
הצבא אינו מאשר דחיות גיוס בחודש יולי בגלל נסיעות לחו"ל 
חו"ד רפואיות/פסיכולוגיות - יש לכתוב מכתב אישי ולהעביר בצמוד את חו"ד המקצועית.


אנו ממליצים
לייצר מפגשים של  הנוער עם חיילי סדיר מיחידות שונות
לייצר מפגש עם קצינים בכירים
לבקר ביחידות שונות
לחשוף את הנוער למגוון היחידות וייחודן
לשוחח עם אנשי מקצוע –פסיכולוגים על הקשיים הצפויים ודרכי ההתמודדות
להדגיש את צרכי המערכת כמכלול על פני המימוש האישי.
לשתף, לשתף לשתף את ההורים  בתהליך
------------------------------------------------------------------
זכרו מי שמייצר את השרות המשמעותי הוא הפרט בדרך ביצוע התפקיד.
אין מי שנשאר באותה תפקיד מיום הגיוס ועד השחרור.
ליחיד השפעה מכריעה על שינוי ופיתוח התפקיד.
------------------------------------------------------------------------
ניתן להסתייע ביעוץ, בהכוונה וביצירת קשר ליחידות השונות-
מח. הביטחון –
נוקי 0522751575

nuki@tkz.co.il
 

הוספת תגובה חדשה

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

7 + 13 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.
fw_after_content