דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"תוכנית מופת היא עוד צעד אל עבר חברת המופת שאנחנו מבקשים ליצור בתנועה ובחברה הישראלית כולה"

בימים אלו מסתיימת תוכנית "מופת", ע"ש תמנע שוויקה ז"ל, תוכנית מנהיגות ויזמות מבית אגף הצעירים בתנועה והמחלקה למפעלים ציוניים של ההסתדרות הציונית העולמית
סיום תוכנית מופת

בתוכנית השתתפו 13 יזמים ויזמיות שנפגשו בחודשים האחרונים לעשרה מפגשים וסמינר בן יומיים בהם למדו תכנים תכנים ברוח התנועה הקיבוצית, תכנים של מנהיגות, יזמות, היכרות עם החברה הישראלית על אתגריה ועוד ועוד. במהלך התוכנית, בנו וגיבשו החברים בה את היזמויות שלהם, מתוך הכלים שקיבלו בתוכנית: אסטרטגיות ותוכניות עבודה, עבודה עם ומול גורמים ורשויות, גיוס משאבים, עמידה מול קהל, מופ פרזנטציה ועוד.

ירדן בר, משתתפת התוכנית, ממושב כפר מרדכי: "קיבלתי מהתוכנית כלים, רעיונות וכיוונים לדיוק היוזמה שלי. ככל שהזמן עבר הצלחתי לדרוש מעצמי יותר על מנת שהיוזמה תעמוד ותתחיל לצעוד בדרך עצמאית אחרי התוכנית. נהניתי להיות בחברה טובה וסביב אנשים מוכשרים מהם גם למדתי ונעזרתי. אני מאד מודה לכל הגופים והאנשים שאפשרו לנו את ההזדמנות הזו".

יוני עובדיה, משתתף בתוכנית, מקיבוץ פלמח צובה: "התכנית נתנה לי כלים. כלים פרקטיים לפיתוח יוזמה על שלל היבטיה. גם אם היו אלה נגיעות קטנות בתחומים רחבים, התוכנית עזרה לי להבין את עולם היוזמות החברתיות - מבחינה משפטית, מבחינת גיוס משאבים, בניית תוכנית ועוד.
לצד זה, התכנית עוררה בי מאד את הרצון לעשייה ופיתחה בי את תחושת המסוגלות האישית. הגעתי לתכנית מבולבל וחסר ניסיון בתחום, אבל אופי התכנית, התוכן שבה והצוות המוביל שלה, עודדו אותי לעשייה, פיתחו אצלי את המחשבה והיצירתיות ובזכות הסביבה המחבקת ידעתי שיש מי שיתמוך ויעזור לי לקחת צעד ליזום ולעשות.
דבר אחרון ואולי החשוב ביותר הוא שתכנית מופת גרמה לי להבין שאני חלק ממשהו יותר גדול. הקיבוץ שלי הוא יחסית פעיל ותוסס, ואני חושב שחלק לא מבוטל מהרצון שלי להיות מעורב בעשייה חברתית נובע מהחינוך שקיבלתי בו והסביבה בה גדלתי. יחד אם זאת במהלך השנים, ובעצם מאז שנת השירות, כלל לא נחשפתי לתנועה הקיבוצית ופועלה. אני חושב שעצם ההשתתפות בתכנית הראתה לי שאני חלק ממשהו יותר גדול, מקהילה יותר גדולה, מתנועה. עצם העובדה שתכנית מופת היא חלק מרשת הצעירים של התנועה הקיבוצית מעניקה תחושת שייכות אמיתית שאני מאחל שעוד צעירות וצעירים יוכלו לקבל עם התרחבות הרשת".

מופתבשבוע שעבר התקיים בהר הרצל בירושלים טקס הסיום החגיגי בו חולקו המענקים ליוזמות נבחרות ע"י ועדת שופטים מיוחדת עם נציגים מהתנועה הקיבוצית, מההסתדרות הציונית וממשפחת שוויקה.
חמש יזמויות זכו במענקי האצה מטעם ההסתדרות הציונית העולמית, אליהם הצטרפה משפחת שוויקה שהתלהבה מאד מהתוצרים, והוסיפה מענקים מטעם הקרן על שם תמנע שוויקה. בוגרי התוכנית ימשיכו כמובן לקבל ליווי ו"דלת פתוחה" ליוזמותיהם גם באגף הצעירים בתנועה. 

דרור מורג, ראש המחלקה למפעלים ציוניים בהסתדרות הציונית העולמית, בירך את המשתתפים ואמר: "החזון שלי עבור תכנית מופת הוא שבעוד שנה מהיום המיזמים שלכם יפעלו ויובילו לשינוי חברתי בשטח. אנחנו נתנו את התמיכה הראשונית ונשמח ללוות ולסייע לכם גם בהמשך. אנחנו כאן בשבילכם. אם היוזמות שלכם ישנו חיים של אנשים – אנחנו השגנו את המטרה שלנו". מורג הוסיף ואמר: "הסיפור של תמנע מלווה את התכנית הזו ומהווה מקור השראה עבור כולנו. הסיפור שלה נותן לנו את הכוח לקום בבוקר ולחשוב איך אנחנו פועלים למען שיפור החברה. מהסיפורים על תמנע אני לומד על כמה אדם אחד יכול להספיק לעשות כשהוא מאמין במשהו".
מטעם ההסתדרות הציונית בירך את המסיימים גם סילביו חסקוביץ, חבר ההנהלה הציונית וראש המחלקה לחינוך מקיבוץ נתיב הל"ה.

גיל לין, המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, בירך אף הוא ואמר: "פעמים רבות בחיים תידרשו להתמודדות עם אתגרים מורכבים שהפתרונות נראים לעתים בלתי אפשריים. מחפשים בכיוון אחד ולא מוצאים, בכיוון אחר ולא מוצאים, ואז כשעולים על התשובה הנכונה הכל משתלב. כך גם במקרה של הקורס למנהיגות. שיתוף הפעולה בין ההסתדרות הציונית לתנועה הקיבוצית וההשראה של משפחת שוויקה וזכרה של תמנע, הוא דוגמא לאיחוד כוחות שביחד מייצר ערך ייחודי. התוצאות המרשימות והיוזמות המדהימות של משתתפי הקורס מוכיחים שבחרנו נכון. מאחל לכם ולנו הצלחה, ביוזמות אלו ובכל מה שתבחרו לעשות בעתיד". 

אסיף איזק, ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה: "אתם כבר בגיל שאנחנו מצפים ממכם לממש את המנהיגות שלכם. המחשבה שלמעלה יושבים אנשים שהכל ידוע וברור להם אינה נכונה. אתם הדור שצריך להבין שעכשיו תורו להוביל וליזום. מה שמפריע לכם תתקנו, איפה שאתם יכולים תובילו, עיצובה של החברה הישראלית ברוח חזון חברת המופת הוא מאמץ משותף של הרבה מעשים קטנים. טיפה ועוד טיפה נהפוך הים. מבחינתנו התנועה הקיבוצית היא בית לשינוי חברתי ומהיום גם הבית שלכם".

איתמר שוויקה, אביה של תמנע שוויקה: "אני רואה בכם, מסיימי תכנית מופת על שם תמנע שוויקה, מנהיגים מעצבים שמחוללים תמורה ערכית חיובית בקרב המונהגים. כזו הייתה תמנע, מנהיגה מעצבת שהצליחה לחולל תמורות ערכיות בקרב חניכיה. היא פעלה על פי צו ערכי ברור וידוע שאיתו היא הלכה לאורך כל חייה הבוגרים, הנהיגה ועיצבה את חניכיה להשיג את מטרותיהם באמצעות שימוש בעולם ערכים שהם מזהים ומזדהים איתו, והעמיקה את התובנות בקשר לחינוך ולחזון החינוכי עליו היא חלמה לקדם בחייה".

נגה שמיר, שהנחתה את התוכנית, מסכמת: "מרגש לראות שהתנועה הקיבוצית מצליחה להוות פלטפורמה עבור צעירים וצעירות לגיבוש חזונם החברתי ולשינוי המציאות הישראלית ומהווה כתובת רלוונטית ליצירת מנהיגים מקומיים. תוכנית מופת היא בדיוק הדוגמא לחיבור החיוני והחשוב כל כך של צעירים לתנועה הקיבוצית ואני מקווה שהתנועה תמשיך להוות עבור הצעירים שסיימו כעת כתובת ומקום להמשיך ליזם וליצור".

הוספת תגובה חדשה