דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

תקציב 2024 - בוטלו מרבית הגזרות שתוכננו לחקלאות

שר החקלאות אבי דיכטר ואנשי משרדו הצליחו להדוף את מרבית ה"עיזים" שנשתלו בהצעת משרד האוצר לתקציב 2024. הרפורמה בחקלאות תבוטל באופן סופי, אבל נכון לכרגע החקלאים לא יקבלו מהמדינה פיצוי על הנזקים שנגרמו להם במסגרת הורדות המכסים בשנתיים האחרונות שהיו חלק מהרפורמה. הנהגת החקלאים שלחה בתחילת השבוע מכתב לראש הממשלה ושר האוצר ובו קריאה לעצור את הפגיעה בחקלאות
ממשיכים לזרוע חיטה בשדות ניר עוז. צילום: מעין גולני
ממשיכים לזרוע חיטה בשדות ניר עוז. צילום: מעין גולני

בהצעה המקורית היה מתוכנן קיצוץ של 860 מיליון ש"ח שכלל הפחתה מצטברת של כ-432.3 מיליון שקלים עד 2026 מבסיס התקציב של משרד החקלאות, הפחתה של 317 תקני כוח אדם בעלות 89 מיליון שקלים, שינויים מבניים מרחיקי לכת, הפחתת תקציבי המדען הראשי מהתקציב הכולל של המשרד ואת 250 מיליון השקלים שיועדו לתמיכות על שתי פעימות הפחתת המכס על ייבוא פירות וירקות. לבסוף סוכם כי הקיצוץ בתקציב יעמוד על 280 מיליון ש"ח בלבד. במסגרת ההסכם, יוקצו 270 מיליון שקל לתמיכה בחקלאים. כמו כן, בוטל  קיצוץ רחב של 320 משרות עובדים במצבת כוח האדם, ולאחר דיונים ממושכים, הוחלט להשאיר רק קיצוץ של 142 תקנים בלתי מאוישים בפריסה ל-3 שנים.

גופי הרגולציה שהיו אמורים לעבוד למשרד הכלכלה, בכלל זה השירותים הווטרינריים והשירותים להגנת הצומח, יישארו במשרד החקלאות. בנוסף, סגירת סניפי המחוזות של משרד החקלאות תבוטל, כמו גם הקיצוץ ביחידה המרכזית לאכיפה וחקירות במשרד (יחידת הפיצו"ח), הפועלת לפיקוח על מעבר תוצרת חקלאית מהרשות הפלסטינית למדינת ישראל ומניעת העברת תוצרת חקלאית אסורה. יחידת המדען הראשי במשרד תישאר עם כל התקנים שלה. כמו כן, סוכם כי משרד החקלאות בשיתוף משרד האוצר יבחנו שוב את סוגיית התמיכה בחקלאים שנפגעו משתי הפחתות המכס על תוצרת חקלאית ויביאו למתכונת תמיכות כספיות ישירות בחקלאים שנפגעו. 

בתחילת השבוע נשלח לשר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו פנייה מטעם התאחדות חקלאי ישראל עליה חתמה כל ההנהגה החקלאית, הכוללת את יו"ר מרכז השלטון האזורי, ראשי התנועות המיישבות וראשי הארגונים החקלאיים והכלכליים בהתיישבות העובדת ובמועצת הפירות והירקות. בפנייה קראו החותמים לשר האוצר וראש הממשלה לעצור את הפגיעה האנושה בחקלאות הישראלית, שתוביל להפסקת הפעילות החקלאית של מאות משקים ופגיעה לא הגיונית בביטחון המדינה, בתעסוקה בפריפריה ובביטחון המזון. בתחילת מכתבם הם כתבו כי "החקלאות הישראלית ספגה מכה קשה באירועי ה-7 באוקטובר. רבים מחברינו שהיו חלק מחומת המגן ביישובי חבל תקומה נהרגו או נחטפו, ובמאמצים רבים המשיכו החקלאים ששרדו, יחד עם עשרות אלפי המתנדבים תוך סיכון רב לעבד את אדמת הארץ, גם תחת ירי משמעותי בדרום ובצפון ולספק את התצרוכת החקלאית הדרושה לתושבי מדינת ישראל".

הוספת תגובה חדשה