דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ארטפטפת – מקרה ראשון – אירוע, מחקר, אמנות - בחממת עין שמר

תערוכה

 

ב-007, כשהייתי סטודנט לתואר שני בבצלאל הצעתי לסגנית הנשיא, אז ד"ר יערה בר און (היום נשיאת מכללת אורנים) קורס לסטודנטים לתואר ראשון - "לכו מפה" - קראתי לו.

הרעיון היה לקחת את הסטודנטים החוצה מהמבנה עם הבטון, אל המסגריות, הנגריות, בעלי המקצוע. להוציא אותם לפגוש חוקרים, ממציאים, אנשים ונשים מישראל. ללקט, לאסוף, להכין. להכין אותם לקחת הצעת מחיר, לתכנן תכנונים, לחשוב, לחלום בתוך המציאות.

יערה לא הבינה מה אני רוצה ממנה, או שהבינה שזה לא יעבוד, והקורס לא יצא אל הפועל.

החיפוש אחר גיוון המנעד שלי, מציאת שטחים חדשים לאיסוף חומרים והרצון להתחבר עם יצירה אנושית רחבה ועשירה היו ונשארו המניעים הבסיסיים ליצירת הקורס "לכו מפה", והם גם המניעים לניסיון שנקרא עכשיו ארטפטפת.

 

ל'ארטפטפת' מניעים וסיבות נוספים/ות -

  • בדיקה נוספת האם אמנים(מכל תחום) ומדענים יכולים לשבת סביב שולחן עגול עליו מונח אתגר משותף ולהידרש אליו לאורך זמן, לתרום ולהיתרם אחד מהשני ומהסיטואציה בכלל.
  • בדיקה האם אתגר משותף מחבר גישה של אמנות וגישה של מדע חיות אחת ליד השנייה בלי צורך לנסות ולהסביר, לקשט, להדגים.
  • ניסיון להתמודד עם אתגר משמעותי ביותר העומד היום בפני אמנים/ות מכל הגילאים - חוסר הלגיטימיות לחקור על באמת(רק על זה אפשר לכתוב מגילות...) - ויצירת מרחב שיהווה מודל להקמת מרחבי מחקר נוספים פה בארץ ישראל.

 

על האירוע -

ארטפטפת לוקח את השם שלו מההמצאה הישראלית המיוחדת והנהדרת טפטפת(באנגלית: DRIPPING IRRIGATION). זהו אירוע ששם לעצמו משימה לבדוק האם אמנות מחלחלת לפרדיגמה מדעית שמחלחלת בתורה, כטיפה בין רגבי אדמה יבשים, לאמנות בחזרה, וחוזר חלילה.

החממה האקולוגית בעין שמר היא המקום בהא הידיעה לבדוק רעיונות אלו. החממה מיסודו של אבא שלי, אביטל גבע, מחנכת מעל ארבעים שנה בני נוער, מבוגרים וילדים לבדוק את הסביבה שלהם, את עולמם סביב מה שנקרא אתגרי כדור הארץ, הסביבה האדם והטבע. בכל שבוע בשנת הלימודים פוקדים את החממה מעל 700 נערים ונערות מ20 בתי ספר שונים, דוברי שפות שונות, בעלי רעיונות מגוונים. מלבד זאת פוקדים את החממה אלפי מבקרים בכל שנה. באים ונהיים חלק ממנה.

ארטפטפת הוא אירוע ראשון בסדרה. לשם אנחנו מכוונים. אירוע הזנק, התנעה לרעיון ארוך טווח:

אנחנו רוצים ליצור מצב בו אמנים/ות מתחומים שונים יצטרפו לצוותי המחקר של החממה האקולוגית בעין שמר, ישבו עם הנערים/ות והמורים/ות, המדענים/ות, "יעשו את הדבר שלהם", יחקרו, ינסו, יתנסו. 

הפעם נשים במרחב אחד פרפורמרים/ות, מדענים/ות, ציירים/ות, פסלים/ות, חוקרים/ות, אנשים ונשים, נערים ומבוגרים. נערבב(בצורה יותר מלאכותית), נסדר בחלל ונראה מה יקרה למשך ערב אחד. במהלך השבוע שלפני האמנים והחוקרים מוזמנים ויבואו להכיר אחד את השני, את המקום, את עצמם. 

נבנה את האירוע תוך כדי תנועה, נשאל שאלות, נסיק מסקנות להמשך.

נכוון רחוק ונפעל בשנים הקרובות ליצירת מודל המאפשר לתחומים להתחבר.

 

כל זה היה הקדמה, כנראה הכרחית.

מפה מתחיל הניסוי.

ארטפטפת. 19.07.2018. החממה האקולוגית עין שמר. 19:00 – 22:00 לפחות.

עתר גבע.

 

מועדי האירוע
מועד תחילת האירוע