דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

אלפי חקלאים הפגינו בירושלים נגד הרפורמה של שרי האוצר והחקלאות: ״רשתות השיווק הן שעושקות את הציבור, לא החקלאים. טפלו בפערי התיווך והוציאו את הרפורמה מחוק ההסדרים!״

יותר מ-2000 חקלאים וחקלאיות, ביניהם מספר גבוה במיוחד שהגיעו מהקיבוצים, הפגינו ביום ראשון בירושלים מול ישיבת הממשלה שהייתה אמורה להתקיים במשרד החוץ אך הוזזה למשרד רוה"מ בעקבות ההפגנה. החקלאים הגיעו בשיירת מכוניות ומשאיות שיצאה מלטרון וחילקו תוצרת חקלאית לעוברים והשבים. מזכ"ל התנועה: "אנחנו שותפים, לא אויבים. דברו איתנו ונגיע להבנות"
מפגינים מול משרד החוץ, שם הייתה אמורה להתקיים ישיבת הממשלה על תקציב המדינה
מפגינים מול משרד החוץ, שם הייתה אמורה להתקיים ישיבת הממשלה על תקציב המדינה

החקלאים מחו על הרפורמה ההרסנית ששרי האוצר והחקלאות מנסים לקדם במסגרת חוק ההסדרים ולא בהסכם מולם. כמו כן, קראו החקלאים לשרי האוצר והחקלאות לטפל ברשתות השיווק שעושקות את הציבור, ולא לפגוע בחקלאים הישראלים שנאבקים על פרנסתם. על הצד הלוגיסטי של ארגון הפגנות החקלאים אמון חיים חבלין, רכז מחלקת החקלאות בתנועה הקיבוצית. את ההפגנה הנחה מזכ"ל התאחדות ישראל אבשלום (אבו) וילן ולצדו עמדו על הבמה ונשאו דברים שותפיו להנהגה החקלאית, ראשי וראשות מועצות אזוריות, חברי כנסת בהווה ובעבר ממפלגת ש"ס, חקלאים וחקלאיות מכל חבלי הארץ והענפים ונציגי הנוער במרחב הכפרי ודור ההמשך הצעיר של החקלאות. בתום ההפגנה עברו החקלאים למחות מול משרד רוה"מ, שם התקיימה לבסוף ישיבת הממשלה שדנה בתקציב המדינה ואף אישרה אותו.

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל פתח את ההפגנה ואמר: "עלינו לירושלים, אלפי חקלאים מכל רחבי הארץ, כדי להפגין מול ישיבת הממשלה, כדי לומר בקול רם וברור: מי שקובע את המחיר בסופר הוא לא החקלאי שמקבל שקלים בודדים על התוצרת - אלא רשתות השיווק שמוכרות במחיר של פי כמה וכמה וגורפות מיליארדי שקלים על גב הצרכנים ועל גב החקלאים. לחקלאים אין שום השפעה על מחירי הפירות והירקות, ושום השפעה על יוקר המחיה – אבל קל יותר להיטפל אליהם מאשר אל רשתות השיווק והטייקונים שמרוויחים מיליארדים על גב הציבור והחקלאים. אני שב וקורא לשרי האוצר והחקלאות: טפלו בפערי התיווך וברשתות השיווק, שהם הבעיה האמיתית, ואל תפגעו בחקלאים שעובדים קשה מדי יום ובכל מזג אוויר ונלחמים על פרנסתם. יש להוציא את הרפורמה מחוק ההסדרים, אחרת – זה עלול להיות סופה של החקלאות הישראלית. בלי הידברות - לא יקרה דבר. לא נשתף פעולה עם רפורמה שתפגע במדינה, באזרחים, בחקלאים, בביטחון הפיזי והתזונתי של כולנו.

הנהגת החקלאים יחד עם ראשי המועצות האזוריות ונציגי החקלאים על הבמה המרכזית
הנהגת החקלאים יחד עם ראשי המועצות האזוריות ונציגי החקלאים
על הבמה המרכזית

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "באנו לכאן כולם ביחד - קיבוצים, מושבים ואיכרים, מכל חבלי הארץ - מגבול הלבנון ומדרום הערבה, מעוטף עזה ובקעת הירדן, מהגולן ומעמק יזרעאל, ומכל הענפים החקלאים - הרפתנים והלולנים, מגדלי הפירות, הירקות והדגים, כדי לומר לשרים שאנחנו שלחנו לממשלה - עד כאן. 

לא ניתן לכם להוביל צעד כל כך דרסטי, ובעל משמעויות מרחיקות לכת על החקלאות הישראלית באופן חד צדדי וללא הידברות עם החקלאים. חקלאות ישראל היא נכס אסטרטגי של העם היהודי ושורש הציונות. אל תלכו לנו על הראש - זה יעלה לכם בראש. אנחנו שותפים, לא אויבים. דברו איתנו ונגיע להבנות"

יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח: ״אנחנו נמצאים כאן היום בהפגנה על עתידה של החקלאות הישראלית. שר האוצר ושר החקלאות לא רוצים עגבניות מעוטף עזה וביצים מגבול הלבנון אלא מטורקיה וירדן. מדינת ישראל לא הקימה את ההתיישבות החקלאית דרך חוק ההסדרים ואנו לא ניתן לה לפרק את החקלאות דרך חוק ההסדרים. לא ניתן להפקיר את מגדלי הביצים בצפון ולזרוק 3500 משפחות להיות נתמכי סעד ולהחליף אותם ב-3-4 יבואנים בשוק ריכוזי שלא יוריד את המחיר. שר האוצר ושר החקלאות- האויב בצפון זה החיזבאללה! זה לא שמעון ביטון מאביבים ואנו לא ניתן לך לבטל את התכנון בחוק ההסדרים.

שר החקלאות והאוצר - יוקר המחיה לא חונה אצלנו החקלאים. טפל ברשתות השיווק. לך בעקבות הכסף״.

שי חג׳ג׳, יו״ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים: ״כל ראשי המועצות האזוריות התגייסו למאבק. אני מתחייב שהרפורמה לא תעבור כפי שהיא מוגשת.  נשבית את המועצות אם הרפורמה הזו תעבור. מאז ומתמיד ידעו החקלאים כי את הזריעה אנחנו עושים בדמעה. כזו היא החקלאות. אבל תמיד גם האמנו שנקצור ברינה. לא האמנו ולא שיערנו שתגיע רפורמה כזאת שתשנה את המשוואה. הזורעים בדמעה - בדמעות יקצורו״. 

מפגינים מול משרד ראש הממשלה
מפגינים מול משרד ראש הממשלה

יו"ר המגזר העסקי ונשיא התאחדות האיכרים, דובי אמיתי: "באנו לכאן למחות על רפורמה שמונחתת עלינו בחוק הסדרים שבינה ובין הורדת המחיר לצרכן אין דבר וחצי דבר. רשתות השיווק הן הקובעות הבלעדיות של המחיר ויעידו דוחות הרווח שלהן אשר מוכיחות כי מחלקת הפירות והירקות שלהן הן הרווחיות ביותר- בעוד הרווח התפעולי הממוצע ברשת היה 3.4%, הרווח במחלקת הפירות עמד על 14%. החקלאים אינם פוחדים מתחרות, אנחנו גאים בתוצרת האיכותית והטרייה שלנו- אנחנו רק דורשים הוגנות. משרדי האוצר והחקלאות הציגו רפורמה חד צדדית שמונחתת בחוק הסדרים, בלי לטפל בכל שרשרת הערך שמשפיעה על המחיר לצרכן ובלי להשוות את עלויות מחירי המים וכח העבודה לעלויות במדינות הייבוא, על מנת לאפשר לנו תחרות אמיתית על המדף. אנחנו נמשיך להילחם למען חקלאי העוטף וגבול הלבנון, גם במחיר של משבר קואליציוני".

הוספת תגובה חדשה