דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ביקור מטה התנועה במשאבי שדה

במסגרת הסיורים הפיזיים בקיבוצים, ולאחר תקופה ארוכה של ניסיונות תיאום ואילוצי הקורונה, הגיע מטה התנועה, בראשות המזכ"ל ניר מאיר, לביקור במשאבי שדה, המשתייך למועצה האזורית רמת הנגב. הביקור התקיים ברביעי באפריל והכין אותו רכז האזור בתנועה, יהודה סלומון
תמונה מתוך עמוד הפייסבוק של משאבי שדה
תמונה מתוך עמוד הפייסבוק של משאבי שדה

משאבי שדה הוקם בנובמבר 1947 בחולות חלוצה ונקרא על שם יצחק שדה. גרעין המייסדים של הקיבוץ מנה כמאה ועשרים חברים וחברות, חברי שלושה גרעיני "הכשרה" של הפלמ"ח. במלחמת העצמאות היה במצור ובשנת 1949 הועבר למקומו הנוכחי. לאחר התיישבות הקבע התגוררו ועבדו בקיבוץ גרעיני התיישבות רבים של חניכים מתנועות נוער בארץ ומחוץ לארץ, וכן במסגרת השירות הצבאי בנח"ל, וכל אחד מהם השאיר חברים שתרמו להמשך היישוב, לביסוסו, ולביצורו.

משאבי שדה הוא קיבוץ מוביל בתחום החקלאות שחשוב לו מאז ומתמיד. הקיבוץ קיבל את פרס קפלן על הישגים בתנובת חלב של הרפת, ואת פרס היוגב על הישג בתחום החיטה, בתחרות על יבול גבוה לדונם. גם בימים אלו, ענף החקלאות הוא מהחשובים לפרנסת משאבי שדה - הגד"ש צומח וגדל בצעדים גדולים, ענף הלול עושה חיל, והרפת המשותפת עם טללים זוכה להצלחות רבות. בנוסף, מתפרנס הקיבוץ ממפעל 'שגיב' שהוא המוביל בישראל בייצור ברזים כדוריים ומייצר מוצרים חדשים בתחום הצנרת וכמו כן מתיירות - בקיבוץ קיים אורחן "משאבים", ובבעלותו חלק ממרכז הספא והמרחצאות החמים "נווה מדבר". בשטח הקיבוץ ממוקם בית הספר היסודי ממלכתי אזורי "משאבים", בו לומדים ילדי המועצה האזורית רמת נגב מכיתה א' ועד כיתה ח'.

מטעם הקיבוץ נכחו מזכיר הקיבוץ, מרכז המשק, חברי וחברת המזכירות וחברות ותיקות נוספות. בתחילת הביקור, הציג מזכיר הקיבוץ, אלי אלישע, את הקיבוץ באמצעות סרטון. הקיבוץ הוא שיתופי לחלוטין ומונה כיום 162 חברים בגיל ממוצע גבוה יחסית ואינו קולט חברים חדשים בעשור האחרון. חסם משמעותי הוסר מרגע שאושרה תב"ע ל-500 מגרשים, ולטענת הקיבוץ לוח הזמנים המיועד הוא עד סוף שנת 2021. כל המערכות מתפקדות, כולל תרבות, והמקום הומה ילדי הבנים שבמעמד תושבות. מערכת החינוך מוצלחת מאוד. האתגרים המרכזיים העומדים בפני הקיבוץ הם תהליך והחלטות לגבי אורחות חיים של קיבוץ מתחדש, מסלול קליטה למשפחות הבנים, מימוש החלטת שיוך, בינוי קהילה ושיוך נכסים.

מרכז המשק של הקיבוץ, מוני מונין, הציג את הצד המשקי וביקש לשמוע על חלופת האגודה ויכולת המימוש ובאילו תנאים. התיירות בקיבוץ נפגעה קשות בעת הקורונה, ולמרות שקיבלו את המענקים והפיצויים מהמדינה, בכל זאת נגרם הפסד. החקלאות והתעשייה לא נפגעו והתוצאות היו טובות בתחומים אלו. התב"ע אושרה לאחר מאמצים של כ15- שנים.

חברי מטה התנועה הציגו את פעילותה הרחבה והמגוונת באגפים השונים, ועודדו את ממלאי התפקידים בקיבוץ לטפל בקליטה, לשתף את הבנים בתהליכים ולהיות קשובים להם. כמו כן להיות מודעים לצורך בבניית עתודה ניהולית והזמינו להיעזר בקורסים חשובים ומעשירים שיוזמת התנועה.

חברת מזכירות משאבי שדה סיכמה בצורה המיטבית: "כמה משמח לדעת שאנו לא יתומים ושיש למי לפנות ולהתייעץ ולקבל עזרה בכל אחד מהנושאים שעלו".

הוספת תגובה חדשה