דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

גאים בו

עופר נוימן מעין השופט סוגר שנה ראשונה בתפקיד מנכ"ל איגי – ארגון הנוער הגאה בישראל, ולרגל חודש הגאווה החל ביוני, הוא פינה מזמנו כדי להשיב על שאלותינו – על מצבה של קהילת הלהט"ב בישראל ומה קורה בהקשר זה בקיבוצים , האם הוא מרגיש שגריר והאם ניתן לומר שהמהפכה הגאה הצליחה
עופר נוימן במצעד הגאווה
עופר נוימן במצעד הגאווה

נוימן רק בן 31, אבל מאחוריו כבר רקורד עשיר בעשייה. מאז שחי בקומונה של תנועת הבוגרים של השומר הצעיר עד גיל 23, ריכז קן והדריך גרעין, ולפני התפקיד הנוכחי,  הוא שימש בין השאר בתור דובר השומר הצעיר; דובר התנועה הקיבוצית; דובר מפלגת העבודה; דובר יו"ר האופוזיציה יצחק (בוז'י) הרצוג ודוברה של חברת הכנסת סתיו שפיר.

אז עופר, ספר קצת על הארגון שבראשו אתה עומד, מה הביא להקמתו, מהן מטרותיו?

"הקימו אותו יניב ויצמן (יו"ר העמותה עד היום) וגל אוחובסקי (נשיא העמותה כיום), שני הומואים שהבינו כבר אז - בסוף שנות התשעים, כשכל עניין הלהט"ב היה בשולי החברה - שצריך להתחיל בשינוי.  עם חזון מיוחד - שנולד לפני כמעט עשרים שנה ונראה אז רחוק, לא אפשרי וחסר קשר למציאות - הם התחילו מקבוצה קטנה של נערות ונערים, מעט מאוד כסף והמון התנגדויות, והיום איגי הוא ארגון הנוער הגאה וגם ארגון הלהט"ב הגדול ביותר בישראל. אנחנו עובדים במעל 100 קבוצות ברחבי הארץ, מקרית שמונה ועד אילת, בערד, בדימונה, בטבריה, חיפה, כפרים ערבים, ערים דתיות, מועצות אזוריות – הכל. איגי היא תנועת נוער לבנות ובני נוער להט"ב שרוצים מפגש אמיתי, בטוח ופתוח עם חברים שעוברים וחווים את החיים עם המשברים, הגילויים והמורכבויות שלהם. מי שמדריכים ומדריכות אצלנו הם מעל 400 מתנדבות ומתנדבים. הארגון קיים כבר 18 שנים והוא צמח מקבוצה אחת בכפר סבא ועוד קבוצה בתל אביב לתמנון מרגש ורב זרועות."

נוימן עם משפחתו בחג השבועות בעין השופט
נוימן עם משפחתו בחג השבועות בעין השופט

כיצד אתה הגעת לאיגי, הבנתי שהתנדבת בו במשך שנים רבות, אבל האם נעזרת בו גם כנער?

"לא הכרתי את איגי כל כך בתור נער, אבל הגעתי ליום מיונים בגיל 22 והיום, בגיל 31, אני חושב שאפשר לקרוא לאיגי בית שני עבורי. במשך השנים הייתי מדריך, רכז, מדריך של מדריכות ומדריכים וגם הייתי חלק מהקמת "תוכנית ניר" על שם ניר כץ ז"ל שנרצח בפיגוע בברנוער ופועלת כדי לחבר נוער להט"ב ונוער לא להט"ב במסגרות החינוך הפורמליות והעירוניות."

האם איגי פועל גם בקיבוצים?

"מעט, מעט מידיי. יש לנו פעילות בכמה מועצות אזוריות אבל המציאות הקיבוצית, בה כולם יודעים הכל על כולם וצריך לנסוע לכל מקום בטרמפים או בהסעה שההורים עושים – מאד קשה כדי ליצור את המרחב הבטוח להגעה לפעולות של איגי, שמתרחשת פעמים רבות לפני היציאה מהארון. אני נחוש מאד לפצח את הסיפור הזה ולהביא את איגי והעשייה שלנו גם לקיבוצים."

מה המצב הלהט"ב בקיבוצים היום לפי דעתך, מה ניתן לשפר?

"נראה לי שכמו בחברה הישראלית כולה, גם בקיבוצים יש פתיחות גדולה בהרבה מפעם, ובכל זאת, אני חושב שהמבט העקום, השונה והחריג על כל מי שלא חי בדיוק לפי הקודים – אם כלהט"ב וגם בכל דרך אחרת של חריגה ושוני – הוא דבר שאנחנו צריכים להצליח לפרק בתוך החברה הקיבוצית. זה ישחרר אותנו מהרבה קשיים ומחירים כבדים שאנשים משלמים על החיים בתוך חברה קטנה וסגורה."

איך היה לך כצעיר בקיבוץ שיצא מהארון?

"יצאתי מהארון לאט-לאט לאורך סוף שנות ההתבגרות שלי בקיבוץ, היה לי בסדר גמור והרגשתי שאני מוצא את מקומי. אבל גם היציאה שלי מהארון הייתה מלווה בפחדים גדולים על המקום החברתי שלי, או מהתגובות של הסביבה. זה הדבר שאנחנו צריכים להצליח להפיג – את החששות האלה שיכולים לפגוע ממש בתהליך ההתבגרות והעיצוב הנפשיים של המון ילדות וילדים. "

האם אתה מרגיש "שגריר" של הקיבוצים גם בפעילותך באיגי?

עם חן אריאלי, סגנית ראש העיר תל אביב - יפו הלסבית המוצהרת הראשונה ויו"ר אגודת הלהט"ב לשעבר
עם חן אריאלי, סגנית ראש העיר תל אביב - יפו
הלסבית המוצהרת הראשונה ויו"ר אגודת הלהט"ב לשעבר

"לאורך השנים האחרונות, גם כשליוויתי פוליטיקאים וגם היום באיגי, אני מרגיש תמיד סוג של אחריות על המבט הקיבוצי – פנימה והחוצה. הדרך העיקרית שבה זה בא היום לידי ביטוי היא מפגשים מאד חזקים ומרגשים שיש לי עם בנות ובני נוער קיבוצי שבאים לסדנאות שלנו באיגי, ואני מרגיש שאני יודע לדבר איתם, לגעת בחוויות האמיתיות שלהם ולהצליח לשנות במידה רבה את העמדות שהם באו איתן לשיחה בגלל הקרבה והדמיון." 

כיצד תורמת לך העובדה שעבדת בכנסת, כולל עם יו"ר מפלגה ואופוזיציה, ואתה מכיר את המערכת הפוליטית על בוריה, בתפקידך הנוכחי ?

"הפוליטיקה הפכה אותי לחשדן מאד מצד אחד, לאדם שקשה לו להאמין להרבה דברים שנאמרים ומצד שני – לימדה אותי כיצד קורים שינויים גדולים ואיך בונים סיפור ציבורי שאנשים ירצו להתחבר אליו. יש המון חלקים מהעבודה שלי בכנסת ובתקשורת שאני לוקח לתוך היומיום, אבל משתדל שיהיה גם הרבה דברים שאני משאיר מאחור." 

האם צפית בסדרה "המהפכה הגאה" שיצר גל אוחובסקי עבור תאגיד השידור הציבורי? הסכמת עם הנרטיב של הסדרה, אתה חושב שכבר ניתן לומר שבישראל אכן מתרחשת מהפכה בכל הקשור לזכויות אדם של קהילת הלהט"ב?

"בטח שצפיתי, גל הוא נשיא "איגי" ואני מעריך אותו מאוד. אני לא חושב שגל קובע שהמהפכה הסתיימה אבל אני ללא ספק מסכים איתו שמתחרשת מהפכה. אין איך להסביר אחרת את השינויים העצומים שקרו פה לאורך השנים. וברור, כמו שגם גל אומר במהלך הסדרה לא פעם  - שממש לא סיימנו. יש עוד דרך ארוכה ללכת."

לסיום, יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, ח"כ רם שפע הוא גם "משלנו", האם כבר יצא לכם לדבר ולחשוב מה ניתן לקדם מאז שנכנס לתפקיד?

"יצא לנו כבר לדבר ולחשוב ואני בטוח שעוד נעשה דברים חשובים ויפים יחד. רם הוא אחד האנשים שאני הכי שמח שהגיעו לכנסת ואני בטוח שהוא יצליח לעשות פוליטיקה של ערכים ואמת למרות המכשולים הגדולים שעומדים בפניו. "

 

תגובות

(ללא נושא)
יעל צהרי
גאה להיות דודה של עופר שמדהים אותי כל פעם מחדש. לא מפתיע. פשוט האדם הנכון במקום הנכון.

הוספת תגובה חדשה