דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

האלוף אורי שמחוני הובא למנוחות בגינוסר: "גולנצ׳יק אמיתי"

אלוף (במיל') אורי שמחוני ז"ל הובא למנוחות בטקס צבאי שהתקיים היום (ה׳) בבית העלמין בגינוסר. שמחוני נפטר אתמול בגיל 85 והותיר אחריו אישה ושני ילדים. שמחוני השתתף בפעולות תגמול רבות בשנות ה-50, והיה ברבות השנים מח"ט גולני, מפקד בה"ד 1, קצין אג"ם של פיקוד הצפון במלחמת יום הכיפורים וקצין חי"ר וצנחנים ראשי במהלך מבצע ליטני
אלוף אורי שמחוני ז"ל
אלוף אורי שמחוני ז"ל

אורי שמחוני נולד בגינוסר בשנת 1936 להורים שהגיעו מנהלל, ושם גם גדל. הוא בן דודו של אסף שמחוני, אלוף פיקוד דרום במבצע קדש. הוא התגייס לצה"ל באוגוסט 1954, התנדב לצנחנים, ושובץ בפלוגה א' בגדוד 890. שמחוני השתתף בפעולת התגמול בעזה ולאחר קורס מכ"ים הוצב בפלוגה ב' והשתתף במבצע הר געש ובמבצע כנרת. לאחר שסיים קורס קציני חי"ר שימש כמפקד מחלקה בפלוגה ה' בגדוד 890 של הצנחנים, השתתף בפעולות התגמול במבצע יהונתן, מבצע לולב, מבצע שומרון וצנח במיתלה במבצע קדש. לאחר שחרורו מצה"ל כעבור שלוש שנים, חזר לגינוסר ועבד בדיג בכנרת ובענפי המשק השונים. הוא הצטרף לצי הסוחר הישראלי ושירת כימאי באוניות א/מ פלמ"ח וא/מ פלי"ם של חברת הספנות הקיבוצית "תרשיש". שמחוני החל כמלח פשוט והגיע לרמה של רב מלחים.

בשנת 1964 חזר שמחוני לשירות קבע כקצין מודיעין במחלקת המודיעין של פיקוד הצפון. כעבור שנתיים מונה לקצין מודיעין של חטיבת גולני ושירת בתפקיד בתקופת מלחמת ששת הימים ובתקופת מלחמת ההתשה. באוגוסט 1970 קיבל לידיו את הפיקוד על סיירת אגוז. שמחוני הוביל את הסיירת למבצעים רבים בלבנון, ובהם הפשיטה על מפקדת המחבלים בכפר עינתא הסמוך לבינת ג'בייל והפשיטה על מפקדת המחבלים בעיירה אל-ח'יאם. ב-1972 מונה לקצין אג"ם של פיקוד הצפון, ומילא תפקיד זה במהלך מלחמת יום הכיפורים. מיד אחרי תום כיבוש החרמון מחדש, טס לחרמון יחד עם מפקד הפיקוד, האלוף יצחק חופי, כדי להחליף את מח"ט גולני אל"מ אמיר דרורי שנפצע בקרב. 

שישה מאלופי צה״ל נושאים את ארונו של אורי שמחוני בהלוויה בגינוסר. צילום: דו"צ
שישה מאלופי צה״ל נושאים את ארונו של אורי שמחוני בהלוויה
בגינוסר. צילום: דו"צ

לאחר המלחמה התמנה למפקד חטיבת אלכסנדרוני ומאוחר יותר למח"ט גולני, מפקד בה"ד 1 והיה קצין חי"ר וצנחנים ראשי במבצע ליטני. בשנת 1981 הועלה לדרגת אלוף ונתמנה לראש מחלקת ההדרכה. במינוי משני שימש סגן מפקד פיקוד הצפון ומילא תפקיד זה במלחמת לבנון הראשונה. בשנתיים האחרונות לשירותו הצבאי כיהן כנספח ההגנה בארה״ב וקנדה. בינואר 1989 מונה למנכ"ל מפעל הנשק "סולתם", שהיה שקוע בהפסדים עקב שורה של זעזועים שספג, בהם ניתוק הקשרים הדיפלומטיים בין ישראל ואיראן, אליה הופנה חלק ניכר מייצוא החברה. בתום תפקיד זה מונה לאחראי על הייצוא החקלאי למזרח אירופה במשרד החקלאות. 

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, ספד לו בהלוויה, ואמר עליו כי הוא היה "איש רוח ומעשה, שגילם הלכה למעשה את דמות הלוחם הציוני. עץ הזית, אשר מזוהה עם חטיבת גולני, שורשיו נטועים עמוק באדמת הארץ - גזעו לא נכפף גם מול העזה שבסערות וענפיו מוסיפים לצמוח וללבלב. כך גם אתה היית בכל מסגרת עליה פיקדת ובצה"ל כולו, הותרת חותם ודמותך תישמר נטועה כשורשי הזית.

מלבד היותנו אחים לנשק בחטיבת גולני, דרכי הפיקודית שזורה בדרכך - ממפקד סיירת ״אגוז״, כלה בפיקוד על חטיבת אלכסנדרוני, חטיבת גולני וכקציני ח״יר וצנחנים ראשיים. אנו נפרדים היום ממפקד גדול אשר הלכתי בדרכו, מגולנצ׳יק אמיתי, שגם אם שנים הפרידו בינינו, אותה רוח מפעמת בנו. אבלים אנו היום על מולו ומצדיעים לזיכרו".

הוספת תגובה חדשה