דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

''החקלאות שלנו בסכנה, משרד האוצר מנסה לבצע מחטף ולהעלות את מחירי המים בניגוד לחוק''

ביום ראשון התקיים כנס מיוחד בנושא מחירי המים לחקלאות, אותו יזמו התאחדות חקלאי ישראל וארגון מים לישראל בעקבות התיקון שמציע להחיל משרד האוצר ביולי 2022 שאמור להעלות משמעותית את מחירי המים לחקלאות ל-5 השנים הקרובות וינחית מכת מוות על כ-60% ממשקי החקלאות הישראלית
כרזת מחאה של התאחדות חקלאי ישראל נגד כוונת האוצר לייקר את מחיר המים לחקלאות

בימים אלה פועל משרד האוצר על דעת עצמו לביצוע מחטף העלאת מחירי מים לחקלאות באופן קיצוני – זאת כנגד כל ההסכמים שחתמנו מולם בעבר, הקובעים כי כל שינוי בנושא חייב להיעשות בהסכמת התאחדות חקלאי ישראל. טענת האוצר היא שעלות הפקת המים, לצרכנים ביתיים וחקלאות ביחד, עולה למדינה כ-500 מיליון ₪ יותר ממה שאזרחי ישראל משלמים עבור המים. לטענת התאחדות חקלאי ישראל החשבון הזה מסולף ומעוות, כפי שכבר הוכיחו בעבר.

במהלך הכנס מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילןהתבטא בחריפות נגד המהלך, ואמר: "החקלאות שלנו בסכנה. המהלך החד-צדדי והבלתי חוקי שמנסה לקדם משרד האוצר ינחית מכת מוות על כ-60% ממשקי החקלאות הישראלית שלא יהיו מסוגלים לעמוד בכך - ויסגרו. מדובר באיום משמעותי ואמיתי על החקלאות בארץ. מעבר לכך, מדובר גם במהלך שיגרום לאלפי חקלאים לאבד את פרנסתם ומקום עבודתם ויגדיל את מעגל דורשי העבודה בישראל – שמונה כבר כיום מאות אלפי אנשים בגלל השלכות משבר הקורונה.

זוהי לא פחות מהכרזת מלחמה נגד החקלאות הישראלית, ולא נסכים לשום הסכם שלא יושג ללא הידברות עמנו. אנו יוצאים למאבק, במטרה למנוע את הפגיעה בחקלאות המקומית ולהביא לכך שמחירי המים בישראל יהיו הוגנים ויאפשרו את קיומה של החקלאות".

איתן ברושי, יו"ר ארגון מים לישראל: "צריך קודם כל לחוקק את חוק החקלאות, זה הבסיס שממנו אפשר לצאת למהלכים הבאים. לתשומת לב הממשלה הבאה: תכללו את זה כדרישה בהסכם הקואליציוני, זה התנאי להכל - אחרת לא תהיה חקלאות בישראל. אני פונה לרשות המים: אין מנוס מלקיים את הדיון הזה כחוק, או אפילו לדחות אותו - ממש לא בוער לחסל את החקלאות. מה שהוצאתם זה פקודה לא חוקית בעליל".

עמית יפרח, מזכ״ל תנועת המושבים: "העלאת מחירי המים תמוטט משקים חקלאיים בכל רחבי הארץ ואף תפגע בענפים שלמים. חקלאי ישראל מספקים תוצרת חקלאית טרייה ואיכותית לתושבים בעת חירום ושגרה כאחד. אנו לא ניתן יד להעלאת מחירי המים לחקלאות״.

שי חג׳ג׳ יו״ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים: "נצטרך להיאבק על מחירי המים. יש תכניות להעלות את המחירים, דבר שהחקלאות לא תוכל לשאת. נילחם בכל דרך כדי להבטיח שמחירי המים לא יעלו, ואף ירדו. נפעל גם לפתיחת משק המים, ממשק סגור למשק פתוח, כמו שקורה היום בתחבורה ובחשמל. לא ייתכן שכל השקעה בתשתית בתחום המים תמומן על ידי העלאת תעריפי המים לחקלאות. אף אחד לא מדמיין שתושבי אילת ישלמו עבור תשתית החשמל, וכך גם לא ייתכן שהחקלאים הם שיישאו בעלויות. בתשתיות, המדינה היא שצריכה להשקיע ולא החקלאים״.

חיים חבלין, מנהל תחום החקלאות בתנועה הקיבוצית, אמר בכנס: "הצלחת המאבק שלנו נגד העלאת מחירי המים תלויה ברובה באיחוד הכוחות בין הארגונים החקלאיים. לא ייתכן שכל ארגון חקלאי, חשוב ככל שיהיה, יציג את עצמו כארגון המייצג מול רשות המים ואגף התקציבים במשרד האוצר. התאחדות חקלאי ישראל היא הארגון היציג של כל ארגוני החקלאות, תנועות ההתיישבות והארגונים הכלכליים. כמו כן התאחדות חקלאי ישראל הוא הארגון החתום על הסכם המים מול האוצר. לפי כך, עלינו להתאחד ולעמוד כחומה בצורה וביחד נהדוף את הגזירות המתרגשות עלינו."

עוד נטלו חלק בכנס: יו"ר השדולה החקלאית בכנסת, ח"כ רם בן-ברק (יש עתיד); אילן שדה, ראש המועצה האזורית מנשה; ד"ר גלית שאול, ראשת המועצה האזורית עמק חפר; ד"ר אסף לוי, מנהל אגף גורמי ייצור במשרד החקלאות ופיתוח הכפר; יעקב בכר, יו"ר שולחן הארגונים הכלכליים הקיבוציים; אורי דורמן, יו''ר החברה לפיתוח הגליל ומשקי גליל עליון.

הוספת תגובה חדשה