דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את חוק תכנון משק החלב

מליאת הכנסת אישרה ביום רביעי (04/08) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק תכנון משק החלב. החוק עבר בתמיכת 15 חברי כנסת ללא מתנגדים וללא נמנעים. אישור החוק מהווה בשורה משמעותית לענף החלב, שסבל משחיקה ברווחיות בשנים האחרונות דבר שהוביל לסגירתן של רפתות וצמצום השקעות

תוצאות ההצבעה במליאת הכנסת על הצעת חוק תכנון משק החלב בקריאה שנייה ושלישית
תוצאות ההצבעה במליאת הכנסת על הצעת חוק תכנון משק החלב בקריאה שנייה ושלישית

בתיקון הוצע להאריך עד ל-31.12.23 את תוקפה של הוראת המעבר הקבועה בחוק תכנון משק החלב, שלפיה המחירים המזעריים שעל מחלבה לשלם ליצרן (רפתן) בעד חלב בקר במכסה ("מחיר המטרה") יהיו המחירים שנקבעו בזמנו, לפני שנת 2011, כשהם מעודכנים בהתאם לתקנות שהתקינו שרי האוצר והחקלאות ופיתוח הכפר.

כמו כן, מוצע להסמיך את השרים כאמור, באישור ועדת הכלכלה, להאריך את התקופה האמורה בתקופת אחת נוספת, עד ל-31.12.2025. עוד מוצע להסמיך את השרים לקבוע באותן תקנות מנגנון עדכון שונה מזה שקיים היום, כדי לאפשר להפחית את מחיר המטרה. מועד תחילת החוק המוצע הוא ב-1.7.2021, ומתאריך זה ואילך, המחיר הרבעוני לליטר חלב ייקבע לפי התקנות כאמור, ובלבד שאלה יותקנו עד ל-30.9.21.

החוק אושר סופית לאחר שבחודש ינואר השנה נחתם ההסכם בין יצרני החלב למשרדי האוצר והחקלאות ופיתוח הכפר בתום משא ומתן שארך חצי שנה ודיונים שנמשכים כבר למעלה משנתיים בין האוצר לענף החלב. על ההסכם חתמו שר החקלאות ופיתוח הכפר הקודם, ח"כ אלון שוסטר, ושר האוצר לשעבר, ח"כ ישראל כ"ץ, הוא לא קודם כיוון שמדובר היה בתקופת בחירות. שר החקלאות הנוכחי, עודד פורר, הבטיח להעבירו כלשונו, וקיים. על מתווה זה עמלו רבות ליאור שמחה (נצר סרני), מנכ"ל התאחדות יצרני החלב, איציק שניידר, מנכ"ל מועצת החלב, אבשלום וילן, מנכ"ל התאחדות חקלאי ישראל ויעקב בכר, יו"ר התאחדות הארגונים הכלכליים הקיבוציים.

במועצת החלב ובקרב הרפתנים (יצרני החלב) בירכו על אישור החוק. מנכ"ל מועצת החלב, איציק שניידר, אמר: "אני מברך את שר החקלאות ופיתוח הכפר על ההחלטה לקדם את תיקוני החקיקה בהתאם להסכם החלב שנחתם. מועצת החלב בשיתוף כלל העוסקים בענף תפעל לסייע ככל הנדרש למשרד החקלאות על מנת להביא את החקיקה לסיומה במהירות". ליאור שמחה, מנכ"ל התאחדות יצרני החלב בישראל, הוסיף: "ההסכם יבטיח יציבות ואופק לשוק החלב בישראל".

הוספת תגובה חדשה