דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הלך לעולמו הסופר והמשורר אמנון שמוש ממעיין ברוך

שמוש, חתן פרס נשיא המדינה לספרות בשנת 2001, מת ביום שלישי בביתו בגיל 93. הוא חיבר עשרות ספרים בהם "אחותי כלה", "מישל עזרא ספרא ובניו" וספר המחקר שלו "הכתר: סיפורו של כתר ארם צובא". הוא הובא למנוחות במעיין ברוך ביום רביעי
אמנון שמוש ז"ל. הצילום באדיבות איילה לילי מוזס, עורכת האנתולוגיה "ספרות ישראלית במאה ה-21"
אמנון שמוש ז"ל. הצילום באדיבות איילה לילי מוזס, עורכת האנתולוגיה "ספרות ישראלית במאה ה-21"

שמוש ז"ל, יליד חלב שעלה עם אמו ואחיו לארץ כשהיה נער, התגייס לפלמ"ח והשתתף בלחימה על ירושלים במלחמת העצמאות. הוא נמנה על מקימי מעיין ברוך לפני 75 שנה, החל את דרכו בדיר הצאן ובהמשך היה מנהל בית ספר. בנוסף, יצא לשליחויות שונות, ביניהן מטעם תנועת "החלוץ" לאירופה ומטעם אונסקו לארצות אפריקה הדוברות צרפתית.

עוד בשנות השישים של המאה הקודמת החל לכתוב את ספריו שעסקו בעיקר בקורותיהם של יהודי המזרח. הוא היה לא רק חלוץ אדמה אלא גם חלוץ בכתיבתו השנונה והחדה אשר העלתה על נס את תרבות המזרח בספרות הישראלית. ספרו "מישל עזרא ספרא ובניו", שנשאב משורשיו בחאלב שבסוריה זכה לאהדה רבה ואף עובד לסדרת טלוויזיה באותו השם. כשהיה בן 80 איבד את ראייתו, אך למרות זאת המשיך וחיבר ספרים, האחרון שבהם, "תמונה בית ספר עממי", ראה אור בשנת 2018.

במהלך השנים זכה בשורה של פרסים על עבודתו הספרותית, בהם פרס נשיא המדינה לספרות בשנת 2001, פרס משרד התרבות על שם אריק איינשטיין ושלושה פרסי ראש הממשלה לסופרים עבריים. "מחד, אמנון היה אדם מאוד צנוע, רהוט ואיש רוח והגיגים. מצד שני, הוא היה איש מעשה ועשייה", סיפרה מזכירת קיבוץ מעיין ברוך, אורטל בארי.

התנועה הקיבוצית שולחת תנחומים למשפחתו ולקיבוץ מעיין ברוך כולו.

הוספת תגובה חדשה