דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הראל – תמונת מצב חודשיים לאחר השריפה

חודשיים לאחר השריפה בקיבוץ הראל, הגיע מטה התנועה לביקור בשיתוף עם ראש המועצה ומנכ"ל משקי הדרום בכדי להבין את תמונת המצב ולשקול צעדים להמשך. קרן קמ"ע של התנועה הקיבוצית תעמיד ערבות להלוואה ממשקי דרום ע"ס 2.5 מיליון ש"ח, הנדרשים לצורך מאמץ השיקום. מזכ"ל התנועה: "נמשיך לסייע ככל יכולתנו וכל שנתבקש בשיתוף פעולה עם המועצה ומשקי הדרום"
מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, ביחד עם יאיר מנע ואיתן ליברמן על רקע חלק מהבתים שנשרפו. צילום: אייל צ'ובוטה
מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, ביחד עם יאיר מנע ואיתן ליברמן על רקע חלק מהבתים שנשרפו. צילום: אייל צ'ובוטה
חברי המטה צופים ומקבלים הסבר על ההתקדמות בהקמת התשתית לקרוואילות
חברי המטה צופים ומקבלים הסבר על ההתקדמות בהקמת
התשתית לקרוואילות, צילום: אייל צ'ובוטה

ביום שני השבוע הגיע מטה התנועה הקיבוצית, בראשות ניר מאיר, לסיור בהראל יחד עם ראש המועצה האזורית מטה יהודה, ניב ויזל (נתיה הל"ה), ויו"ר משקי הדרום, מיקי לזר.

מטה התנועה וראש המועצה סיירו בקיבוץ על מנת לראות את נזקי השריפה, בה נהרסו כליל שמונה בתים, מבני ציבור ותשתיות, ובנוסף נערכה תצפית על התשתית הנבנית להצבת הקראווילות לטובת המשפחות שביתן נשרף, ושמעו על שיקום התשתיות שניזוקו וחזרו לפעול כמו חשמל, מים ביוב וכדומה, אך המלאכה טרם הושלמה.  כאמור, לפני שבוע אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה לקיבוץ הראל להציב קראווילות במקום הבתים שנשרפו בקיבוץ האישור החריג הגיע בעקבות פניית מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, לשר האוצר, משה כחלון, ולאנשיו לקדם הקמת קראווילות למשפחות שביתן נשרף. כמו כן, קרן קמ"ע של התנועה הקיבוצית תעמיד ערבות להלוואה ממשקי דרום ע"ס 2.5 מיליון ש"ח, הנדרשים לצורך מאמץ השיקום. 

לאחר מכן התכנסו חברי המטה לשיחה עם הנהלת הקיבוצים וחברים. לשיחה הצטרף גם מיקי לזר, יו"ר משקי הדרום (משואות יצחק) שאמר כי בשיחת הטלפון הראשונה שקיים עם נציגי הקיבוץ לאחר השריפה הוא הנחה אותם שיגידו מה הם צריכים ולא ידאגו לגבי הבטחונות. "הארגון

המטה בשיחה בהראל
מטה התנועה בשיחה בהראל. צילום: איאיל צ'ובוטה

מחויב להראל ויעשה את כל הדרוש כדי לסייע". את הנהלת הקיבוץ ייצגו יאיר מנע (ניר עם) – יו"ר הקיבוץ, עוזי הניג – מנכ"ל הקיבוץ, מנהל פרויקט שיקום התשתיות – איתן ליברמן (מעלה החמישה), ליאור אליאסף-גורפינקל – מנהל מחלקת החינוך של הקיבוץ, אברהם פליישמן - חבר הנהלה ונציג במועצה, ואליהם הצטרפון חברי הנהלה נוספים וחברי קיבוץ. ניר מאיר פתח את השיחה באמירה כי התנועה תמשיך לסייע ככל שתתבקש יחד עם שאר הגופים.

"המשימה החשובה ביותר בהראל כיום, מעבר לשיקום, היא טיפול בתב"ע מכיוון שזו האפשרות היחידה לעתיד הקיבוץ להמשיך לקלוט, לצמוח ולגדול – כפי שהראל צריך. ביטוח חקלאי עמד ויעמוד לטובת הקיבוץ וגיוס התרומות מהקיבוצים אחרים היה ונמשך ומראה על סולידריות בין קיבוצים בשעת מבחן". נושא התב"ע נתקל בקשיים רבים שמנעו את התקדמות התב"ע בהראל במשך שנים רבות.

יו"ר הקיבוץ, יאיר מנע, סיפר לנוכחים כי הם מקווים להשתמש בשטח שהוכשר לקראווילות לקבלת תב"ע לבנייה עתידית, כשיגמרו שלוש השנים שאושרו להקמת האתר:" בנייה זה סם חיים, ולכן ראינו איום קיומי בעצירתה. בחודשיים האחרונים אנו מתנהלים בצורה לא זהירה ולא אחראית. לקחנו על עצמנו דברים שאני לא בטוח שנצליח לעמוד מאחוריהם. בשנים האחרונות התמודדנו הרבה עם נושא התב"ע". מנכ"ל הקיבוץ, עוזי הניג, ביקש להודות לתנועה ולממלאי התפקידים על עזרתם לאחר השריפה – "זה נתן לנו הרגשה שיש כתובת וגם המחשה לעתיד לקיבוצים אחרים".

בית שרוף בהראל
בית שרוף בהראל. צילום: אייל צ'ובוטה

בפגישה הועלה על ידי החברים הצורך בהליך חברתי וקהילתי, שילווה את החברים ויעזור לשקם את המארג החברתי ולהתמודד עם הטראומה שחוו, לצד נושא השיקום הפיזי שמטופל. ניב ויזל ראש המועצה האזורית מטה יהודה, הבטיח כי הוא מוכן לממן כל תהליך חברתי-קהילתי שהקיבוץ רוצה וצריך. "כל דבר שצריך אני מוכן לעזור, אבל בלי שהיישוב יבקש אני לא יכול לדעת. כשעבדתי בתנועה הקיבוצית והיה תת אכלוס בהראל, הייתי אמור להיות אחראי על הקליטה, והקיבוץ אכן קלט 20 משפחות אך לא היה לכך המשך. זו השריפה השביעית בשנים האחרונות במטה יהודה. סיגלנו כבר נוהל אוטומטי ברגע שפורצת שריפה. ברגע השריפה כל הגורמים השלטוניים מתחייבים, אבל אחר כך נעלמים. צריך לשים את האצבע גם על הנושא החברתי ולא רק על רכוש. התנועה צריכה להיות מחוברת לזה ולעזור, וגם המועצה תעזור במה שתתבקש. אני מודה לניר מאיר ומטה התנועה שהגיעו והזמינו איתי". 

ראש אגף כלכלה בתנועה ומנכ"ל קמע, דגן לוין: :המפתח הוא שיתוף פעולה, כל גוף הוא חזק אבל אף גוף הוא לא מספיק חזק לבדו. התפקיד של כל הגופים הוא לשכנע את המדינה שצריך לשנות את המצב. אני מבין את חוסר הוודאות בהראל, ואנחנו בסבלנות נדע לייצר את התנאים המתאימים כמו שידענו לעזור בעבר לקיבוצים אחרים. ביחד נצליח להתמודד עם האתגרים הפיננסים שניצבים בפני הראל."

ניר מאיר סיכם את הפגישה: "השתדלנו לא "להסתובב לכם בין הרגליים", ונגיע בכל עת שנתבקש לכך. לא נוכל לרצות יותר מכם שיהיה פה קיבוץ. אם תרצו נעשה כמיטב יכולתנו ונהיה לצדכם בקרבות. אם אתם תרצו קיבוץ – אנחנו נהיה ונסייע." 

הוספת תגובה חדשה