דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד: בנים ממשיכים הם אינטרס, יש להוזיל את מחיר הקרקע בקיבוצים

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, באירוע הבחירות של התנועה הקיבוצית: "הקיבוצים אינם זקוקים לחיבוק ממני – הם רוצים מישהו שיכול לטפל בבעיות אמיתיות של אנשים אמיתיים. אם אתה רוצה לעשות שינויים גדולים – כדאי שתהיה לך מפלגה גדולה שיכולה לעשות את זה"
יו"ר יש עתיד ח"כ לפיד: בנים ממשיכים הם אינטרס, יש להוזיל את מחיר הקרקע בקיבוצים

בכנס התנועה הקיבוצית שנערך ביום ראשון, דיבר יו"ר מפלגת יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד על החיבור של מפלגתו למגזר הכפרי בכלל ולקיבוצים בפרט: "כוחה ועוצמתה של התנועה הקיבוצית היה בהיותה מובילת ערך בכל החברה הישראלית. גם בתל אביב גדלתי על אותם ערכים. אני לא אעשה עצמי משהו שאני לא. גדלתי בתל אביב, אבל קיימת חטיבה ביש עתיד של המרחב הכפרי, הצגנו תוכנית לחיזוק החקלאות בישראל, יש במקומות ריאליים חברי רשימה מההתיישבות. אנחנו לא מפלגת הבית אבל אנחנו נמצאים במקום ועם גודל שיכולים להשפיע. הקיבוצים אינם זקוקים לחיבוק ממני – הם רוצים מישהו שיכול לטפל בבעיות אמיתיות של אנשים אמיתיים. אם אתה רוצה לעשות שינויים גדולים – כדאי שתהיה לך מפלגה גדולה שיכולה לעשות את זה."

המראיין מואב ורדי ציין כי לפיד הוביל את חוק הוותמ"לים ולפיד השיב: "חוק הוותמ"ל אמור היה להיות ל-36 חודשים ואם במהלכם לא תצליחו לבנות, הקרקע תחזור לחקלאות." בדומה, התייחס לחוק שיקום תשתיות ביישוב הוותיק (2010) באמרו: "ב-2013 היה במדינת ישראל משבר כלכלי חמור, משבר גרעוני. היה צריך לקצץ תקציבים. (ח"כ רם) בן ברק מאשים אותי עד היום שאין מדרכות בנהלל בגללי. היה צריך קיצוץ בכל המגזרים. כל הקיצוצים של אז היו זמניים עד שהמשק יוצל. עשינו סדרה של דברים כואבים וכעסו עלינו אבל זה מה שעושה מדינה אחראית. אתה עושה החלטות שלזמן הזה נראות נכונות."

לדברי לפיד, לאורך השנים חל שינוי בעמדותיו כלפי המגזר הכפרי: "עשיתי בזה דרך. זה לוקח זמן ותפקידים. השינוי חל אצלי בשנים האחרונות. זה התחיל בצוק איתן, הקורונה חידדה את זה. כשאתה מגיע ורואה מה עושים הטנקים לשדות בעוטף עזה, אתה מבין את החשיבות לכך שאנשים יהיו שם ויתפרנסו שם. היום זה חלק מהאג'נדה של יש עתיד ועל זה אני מוכן להילחם. זה מופיע במצע שלנו. השאלה היא כמה מנדטים יהיו לנו כדי ליישם את זה."

כשנשאל מה עמדתו לגבי פתיחת השוק לייבוא מוצרים חקלאיים, השיב לפיד: "חל שינוי מאוד עמוק בשנה האחרונה. כל העולם הולך לאזור של הגנה על השוק המקומי. בעימות האידיאולוגי בין הגלובליזציה לפרוטקציוניזם – כל העולם אמר שצריך להגן על השוק המקומי. מה שקרה בישראל הוא שביקשו מהחקלאות להתחרות בתנאים לא הוגנים. אתם רוצים להביא עגבניות מטורקיה? תוודאו שמחיר המים בישראל הוא כמו בטורקיה. אם אתה כופה על חקלאי ישראל תקנות איכות סביבה מוצדקות שאתה לא כופה בטורקיה, תוודא שהתנאים שהוא מתחרה בהם הם הוגנים."

עם זאת, לפיד סרב לומר שהוא יתחייב לעגן נושאים כמו מחיר המים או מכסות לחקלאות בקווי היסוד של ממשלה שמפלגתו תשב בה, באומרו: "יש לי קבינט חקלאי שכולל ארבעה חברים ברשימה מהמגזר הכפרי. פוליטיקה עוסקת בערכים ובכוח פוליטי שמאפשר לי ליישם אותם. אני נמנע מהבטחות לבוחר. כל כך הרבה הבטיחו ולא קיימו. עלינו אפשר לסמוך. מה שאמרתי שאעשה – עשיתי. מה שאמרתי שלא אעשה – לא עשיתי."

בנושא שיוך הדירות הציג לפיד עמדה נחרצת לפיה, "יש להבחין בין בנייה עבור בני ובנות מושבים וקיבוצים לבין בנייה לאנשים מבחוץ. בנים ממשיכים הם אינטרס, אנו רוצים להקל על משפחה להחזיק את המשפחה שלהם לידם. בישראל מרכיב הקרקע הוא בד"כ 25 אחוז מערך הדירה. רמ"י מייצר מצב שבקיבוצים ובמושבים הקרקע מהווה 60 אחוז מערך הבנייה. הם צריכים לאפשר מכירה של קרקעות בזול כדי לאפשר המשך של צביון החיים בקיבוצים ובמושבים. שיגיעו לשלושים אחוז, אבל שלא יגזימו."

לפיד הוסיף: יש לנו ממשלה לא מתפקדת והתרגלנו לזה. איבדנו אמון ביכולתה של ממשלה לתפקד. בציר ליצמן – ינקי (שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן ומנכ"ל רמ"י ינקי קווינט) הממשלה בונה רק לחרדים. אפשר לבנות לחרדים אבל לא רק. הממשלה פועלת רק עבור חלק מהאוכלוסייה. מחיר הקרקע הריאלי ברור מה הוא. זה דיון עמוק יותר של מהי מדינה. מדינה אינה ממקסמת רווח. מדינה צריכה להיות מאוזנת ובריאה כלכלית ולייצר משק מתפקד, אך לא להתעלל באזרחיה."

לצפייה בריאיון המלא עם יאיר לפיד: לחצו כאן
לצפייה בקטע קצר מדבריה של לפיד בנושא הקיבוצים והחקלאות: לחצו כאן

הוספת תגובה חדשה