דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"יש משמעות ליחד עליו אנחנו עמלים בשנים האחרונות"

השבוע התקיים בנחשולים כנס החינוך הרביעי של התנועה הקיבוצית בהשתתפות 250 משתתפות ומשתתפים, שהם נציגי 160 קיבוצים, ביניהם מנהלי חינוך, נציגי מועצות, מנהלי קהילה, מחציתם גיל רך ומחציתם חינוך חברתי.

"יש משמעות ליחד עליו אנחנו עמלים בשנים האחרונות"
שר החינוך לשעבר, אהרן ידלין במעגל דיון בנושא - "האם יש דמות בוגר רצויה במערכת החינוך הקיבוצית"


את הכנס פתחה מ"מ ראש אגף החינוך דבי ברא"ס, שאמרה בין היתר: "כנס החינוך הרביעי הוא הזדמנות חגיגית לומר לעצמינו שיש משמעות ליחד עליו אנו עמלים בשנים האחרונות. מטרת הכנס היא לקדם את היותנו רשת ארצית שהחינוך הקיבוצי הוא על סדר יומה, ובכולנו טמונה המחויבות ותחושת השליחות. במהלך היומיים הבאים נפגוש אנשים שבוחרים לא להוביל לבד, בוחרים לרתום יחד ולקדם עבודת צוות ולקבל מהם השראה לטובת מחויבותנו לחינוך הקיבוצי ולבית הקיבוצי.

זו גם הזדמנות לומר תודה לראשת האגף היוצאת ד"ר גבי אסם, תודה גבי!"

ולאחריה הנחתה רינה לבנון מנהלת תכנית "כזה ראה וחדש" בשבילים, שהודתה למי שהגיע לכנס ואמרה כי "מקומו של החינוך הקיבוצי בלב בפועם של הקיבוץ המתחדש".

לאחר מכן בירך את הנוכחים מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר: "המערכת שלנו לא באה במקום מערכות אחרות. היא לא נועדה להחליף את המועצה האזורית, את בית הספר, תנועות הנוער או חוגי ההעשרה - היא מערכת נוספת שצריכה לייצר קומבינציה בין כל הגופים האלו. על הילד הקטן נלחמות כל המערכות האלו, ובסופו של דבר התפקיד שלנו ושלכם הוא לייצר את הקומבינציה הטובה ביותר לחבר הקיבוץ הבא. זו משימה מורכבת, חשובה ומאד לא מוגדרת, כמו משימות עסקיות וחקלאיות, למשל. יש כאן המון ניסוי ותהיה, כאשר אתה לא יודע בזמן הניסוי מה תהיה התוצאה. אני יודע שעם התאוששות הקיבוצים, קורה בקיבוצים דבר דומה למה שקרה אצלנו במטה התנועה – המרכזיות של תחום החינוך חוזרת ומקבלת את מעמדה בקרב הקהילה. קיבוצים שבזמן המשבר סגרו את מערכת החינוך, קשה להם הרבה יותר להתאושש והם צריכים להקים מחדש את מערכת החינוך".

מזכ"ל התנועה בירך את אסיף איזק שנבחר לאחרונה לראשות המועצה האזורית חוף הכרמל, לאחר ששימש כראש אגף הצעירים והמעורבות בחברה בתנועה הקיבוצית, והזכיר את ההכרות ארוכת השנים ביניהם.

בנוסף, הודה לד"ר גבי אסם שעמדה בראשות אגף החינוף בתנועה בשש השנים האחרונות – " כשגבי הגיעה לתנועה, זו היתה מחלקת קטנה עם תקציב קטן תוך תקופה עבר להיות האגף הגדול והפעיל ביותר".

לאחריו דיבר אסיף איזק: "אני רואה שלושה אתגרים במערכת החינוך הקיבוצית. ראשית, לראות איך אנחנו מוציאים את החינוך הקיבוצי מחוץ לכותלי הקיבוץ. יש לנו חינוך שממנו יצא החינוך הדמוקרטי ודומיו. אני מחכה ליום שיהיה גן קיבוצי בערים. החינוך הזה לא יכול להישאר רק בבית שלנו.

האתגר השני - איך את כל הנוער והצעירים האיכותי מאד שיוצאים לש"ש ומכינות ממשיכים את הדרך ונכנסים לעשיה הציבורית. המדינה הזו בורחת לנו מתחת לידיים ואנחנו צריכים להיות במקומות משפיעים. האתגר נמצא בעשיה הציבורית.

האתגר השלישי שהוא אתגר מרכזי – אתן ואתם המנהיגות של הקיבוצים. תעברו לניהול קהילות, להיות מנהלות ומנהלים עסקיים. תעשירו את עצמכם בניסיון גם בתחומים האלו. משם אפשר גם להתקדם לרמה האזורית וארצית.

אירוע הפתיחה נוצל גם לפרידה מד"ר גבי אסם (אפיקים) שסיימה את תפקידה כראש אגף החינוך בתנועה לאחר שש שנים והחלה לכהן כראש אגף החינוך במועצה האזורית חוף הכרמל. עופר רימון ממחלקת שנת השירות באגף החינוך של התנועה, הקריא דברי פרידה, ולאחריו אמרה גם גבי מילות סיכום לתקופת עבודתה כראשת האגף: "שש השנים האלו היו מערכת חינוך אמיתית שעברתי בעצמי, והיו בהן שיעורים שחשוב לי לציין. הראשון הוא שיעור מולדת - ההגעה לקיבוצים והכרת המדינה מצפון לדרום ממזרח למערב. היה שיעור בניהול סכסוכים שנדמה לי שבו קיבלתי ציון "בלתי מספיק' ואולי עכשיו בחוף הכרמל ניתן יהיה לעשות תיקון.  ומכאן אני קוראת לאנשי ונשות "חווית הילדות' למצוא דרך לעבוד יחד. היה גם שיעור במתמטיקה – לא רק ניהול תקציב, אלא איך מסך משאבים עושים יותר. היה שיעור תנ"ך עם "כזה ראה וחדש" ותכנית 'המפגששים" בקומונות השש כשבמרכזו שיתוף הפעולה עם קרן אביחי.

קיבלתי שיעור במנהיגות  מניר מאיר – אסטרטג וטקטיקן ואני מאד מודה לך ניר על השיעור החשוב הזה.  היה גם שיעור במדיניות ציבורית – העובדה שארנה פז, מנהלת האגף הקדם-יסודי במשרד החינוך, מגיעה לכאן ומדברת על הכרה בחינוך הקיבוצי - זו הצלחה. יש לנו דברים שהמדינה זקוקה להם, רק צריך להיות צנועים ולדעת לנהל משא ומתן עם המדינה. עברתי גם שיעור ספרות – הכנסים, התכנים, העיסוק ברוח. גם שיעור באוריינות בעבודה עם האקדמיה שהיא חיונית לעוסקים בחינוך.

ולבסוף, הכי חשוב, קיבלתי שיעור באהבה! הצוות שלי הוא משהו שבן אדם לא זוכה לו כל יום. כי מי שבא לחינוך אם הוא לא אוהב אנשים וילדים מוטב לו למצוא תחומים אחרים לעסוק בהם"

בהמשך היום הראשון עסקו באות ובאי הכנס בין היתר בשאלות – האם יש דבר כזה מערכת חינוך מיטבית בהרצאתו של קובי זמיר, מנהל אגף החינוך בגני תקווה, וכיצד מנהלים משבר כוח אדם בארגון חינוכי גדול, דרך הרצאתה של ד"ר נעמי מורנו. שמעו את חגי רזניק, לשעבר מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון ומנכ"ל המועצה האזורית רמת הנגב, על "איך החינוך הקיבוצי גרם לי להיות מי שאני". והאזינו לפאנל תחת הכותרת "מדינת ישראל בחינוך הקיבוצי".

היום השני של הכנס החינוך נפתח בברכות של רינת חכים, ראש מדור חברה וקהילה ממרכז המועצות האזוריות, שהדגישה את חשיבותה של העבודה המשותפת של כלל הגופים הפועלים במרחב הכפרי כאמצעי לביסוס והבטחת החינוך הייחודי, והכנס הזה, לדבריה, מקדם את המטרה. אחרי ברכה דר אילת גלאס, ראשת אגף חברה בתנועה הקיבוצית שקראה למנהלי החינוך "לא לעבוד לבד!!" ואם זה לא קורה ביוזמת מנהל הקהילה, באחריות מנהלי החינוך ליזום ולקדם את העבודה המשותפת עם הנהלת הקהילה!

אחרון המברכים ייצג את  כלל מנהלי הקהילה בקיבוצים,  ערן ורדון, מנהל הקהילה ברבדים, שביקש להעביר מס. דגשים: החינוך הוא אבן מרכזית בבניין הקיבוץ ובצמיחה הדמוגרפית ועל מנהלי הקהילה להיות מעורבים בחינוך בקהילתם-ביתם. ערן קרא לקדם את התיאום בין החינוך החברתי לתנועות הנוער, באמצעות הסדרת העבודה המשותפת. וסיכם בקריאה לבסס תכנית השקעות רב שנתית למערכת החינוך, הכוללת תקצוב משאבים לשיפור ושימור צוותי החינוך.

פרופ' יזהר אופלטקה לקח את הבאים ל"מסע" שבחן את הרגשות ומקומם בניהול החינוכי, ניהול אפקטיבי הוא זה המשלב רגשות באופן מושכל. אורנה פז, ראש אגף קדם יסודי במשרד החינוך, הדגישה את הקשר המתקיים היום ושיתחזק בעתיד הודות לשיתופי פעולה ודיאלוג מתמשך עם ה"גן הקיבוצי". אורנה הותירה את משתתפי הכנס בתחושה שיש לנו פרטנרים של אמת במשרד החינוך. מעולמות החינוך צללנו חזרה אל המציאות ואל מדינת ישראל בשיחה עם אודי סגל שהציג את ה"חדשות הטובות" , הדגים את החוזקות של מדינת ישראל והבחירה במה להתמקד היא שלנו...לא של התקשורת. החדשות הטובות לגישתו הם שיש אופק ויש על מי לסמוך- אם על כל אחד שהולך לשנת שירות יש 3 שלא התקבלו- אזי דור מסכים הדוניסט ומנותק-שרוצה ומשתדל לתת שירות אזרחי של שנה לפני הגיוס ומתעכב בכניסה למרוץ הקריירה – מהווה דוגמא שיש המון חדשות טובות!

ליבת היום באה לידי ביטוי ב"מרחב פתוח" שתכניו עוצבו על ידי משתתפי הכנס. מבין הנושאים הרבים שעלו חשוב להדגיש את הפנייה של מנהלי החינוך להסדרת הקונפליקט בין "חווית הילדות" לאגף החינוך, הודגש הקושי להתנהל במציאות הנוכחת – השטח מבקש להיות במקום הבוחר והמאפשר את השונות והמגוון מתוך מחויבות מלאה לחינוך הקיבוצי . לצדו התקיים מעגל שעסק במתווה העבודה בין מערכות החינוך החברתי לתנועות הנוער. תכני המעגלים הנספים יסוכמו וישלחו לכלל מנהלי החינוך וישולבו בתכנית העבודה של אגף החינוך

ברא"ס סיכמה את הכנס: "כפי שאנו נוהגים להגדיר את המפעלים החינוכיים- הארציים, כך גם כנס החינוך אינו אירוע העומד בפני עצמו. יש לו התחלה –אמצע והמשך....

ההתחלה שלו הוא בשגרת העבודה היומיומית, במפגשים, בהחלפת הידע , בקבוצות הוואטסאפ הפעילות של הגן הקיבוצי ושבילים – בהתנהלות היומיומית כרשת של שותפים.

האמצע  - הוא הכנס – המפגש הבלתי אמצעי , האפשרות להתעשר מההרצאות וסדנאות, היחד מלא הצחוק ( בערב משחקי תיאטרון אליו התמסרו מנהלי החינוך המוכשרים בהובלת אבישי סנדנר (העוגן) ) והיכולת להעלות באופן בטוח התלבטויות ותסכולים ולקבל תמיכה משותפים לדרך.

ההמשך הוא בשילוב התכנים בתכנית העבודה של אגף חינוך, בפיתוח יוזמות של כלל השותפים – ביחד, מתוך מחויבות מלאה לשמירה משותפת על החינוך הקיבוצי בכל הקיבוצים תוך רתימת כל השותפים הרלוונטיים.

תודה מיוחדת לנועה צור ברוש, מנהלת ה"גן הקיבוצי" על פועלה ומחויבותה בהפקת הכנס!

חשוב לנו להודות באופן אישי לכל 280 מנהלי החינוך שבחרו לקחת חלק, לא ספק נבחרת מנצחת ומובילה בקיבוצים. מחכים כבר לכנס הבא!"

תגובות

החינוך בקיבוץ
ג'וחא
היגיע הזמן שהתנועה הקיבוצית תעשה תפנית חשיבתית ותשלב את מערכת החינוך הפורמלי עם ישובי הסביבה. זו תהייה התרומה, שכרגע לא קיימת, של התנועה הקיבוצית לחברה הישראלית. להוריד את החומות ולבנות גשרים חינוכיים וחברתיים עם הסביבה.

הוספת תגובה חדשה