דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

קצת אורך רוח וזה יקרה: רפסודיה 2023 כבר בפתח. לומדים לגשר על אתגרי היומיום בקיבוץ. שילוב כדרך חיים וכשמיקי ומוטי באו לקיבוץ להצדיע לכדורסל הקיבוצי. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
גרעין סאסא
 16/06/2023
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

עוד קצת אורך רוח וזה קורה:
פחות מחודש נותר לפתיחת רפסודיה 2023

השבוע התקיימה הכנת המדריכים לרפסודיה השנתית של התנועה הקיבוצית עם נוכחות שיא של כ-220 מדריכי ומדריכות שהגיעו מכ-190 קיבוצים מכל רחבי הארץ. בשל הביקוש הרב, גם הפעם יתקיימו ארבעה מחזורים במקום שלושה, מהלך שהחל לראשונה בשנה שעברה, נחל הצלחה רבה והוכיח את עצמו. הנושא המרכז שנבחר לרפסודיה השנה הוא (כמתבקש) - דמוקרטיה
המדריכים והמדריכות בתדריך בניית רפסודה
המדריכים והמדריכות בתדריך בניית רפסודה

במסגרת ההכנה שנערכה על פני יומיים, אותה הוביל רכז המפעלים החינוכיים באגף חינוך, גיא גרסול, יחד עם פעילי ופעילות האגף, המדריכים עברו הדרכות בנושאים שונים כמו תפקיד המדריך ברפסודיה, סדנאות מיניות ומוגנות וסדנאות בטיחות. וכמובן, המדריכים בנו יחד רפסודות שבסופו של דבר חצו על גביהן את הכנרת כדי לסיים את ההכנה כמפקדי רפסודות מוסמכים ולהגיע מוכנים למחזורי הרפסודיה בקיץ יחד עם כ-3500 בני ובנות נוער שיחצו השנה את הכנרת במהלך ארבעה מחזורים מלאים ב-35 רפסודות. ארבעת המחזורים של הרפסודיה יתקיימו במהלך חודש יולי, בין התאריכים 9.7-1.8 בחוף חוקוק (לינה בחוף חוקוק צפון ובניית הרפסודות בחוף חוקוק דרום). 

ההרשמה לרפסודיה, שנפתחה ב-17.5, נסגרה תוך יום אחד כאשר כל המחזורים התמלאו לגמרי ואף היו קבוצות שנכנסו לרשימת המתנה. בשלב זה, כל הקבוצות שהיו ברשימת המתנה הצליחו להיכנס למחזור שאליו המתינו, ולמעשה אין כרגע אף קיבוץ שאין לו מקום ברפסודיה. 

בהתאם למתרחש במדינה בחצי השנה האחרונה - הנושא המרכזי של הרפסודיה יהיה השנה "דמוקרטיה", והוא יבוא לידי ביטוי במעגלי השיח ובציורי הקבוצות על מפרשי הרפסודות. אנחנו נמצאים בתקופה שבה קיים מאבק על זהותה הדמוקרטית של מדינת ישראל, ועל כן חובה לעסוק בנושא בוער זה ולתווך אותו לבני ובנות הנוער מתוך השאיפה לחנך למעורבות ועשייה חברתית ולצמצום תופעת "העמידה מהצד". ערכי הדמוקרטיה - שוויון, סובלנות, ריבוי דעות, זכויות אדם, קבלת האחר ועוד, נמצאים תחת מתקפה וניסיון לצמצמם, ובאגף חינוך רוצים לעורר את בני הנוער באמצעות מפגש משמעותי עם א.נשים שפועלים למען הדמוקרטיה, ויעודדו את בני הנוער לשאול שאלות.


באנר מיזמתון 2023

לעטוף אותם בחום קיבוצי לפני שהם מגיעים

בשבוע שעבר התקיים בניו יורק סמינר אחרון לחניכי גרעיני צבר העתידיים, בו השתתפו רכזות גרעיני צבר מהקיבוצים שיקבלו בקרוב גרעינים מהחוף המזרחי, צוות צבר מהארץ המלווה קיבוצים אלו, מנהל התכנית בחו"ל ומדריכי צבר מניו יורק. יעל אייזנר, מנהלת מחלקת חיילים בודדים ותכנית גרעיני צבר בתנועה הקיבוצית, לקחה גם היא חלק בסמינר ושבה נרגשת ומתפעלת
מחכים להם בהתרגשות: חניכי גרעין צבר שמיועד להיקלט בסאסא עם הציורים ששלחו להם ילדי גן רימון מהקיבוץ
מחכים להם בהתרגשות: חניכי גרעין צבר שמיועד להיקלט בסאסא עם הציורים ששלחו להם ילדי גן רימון מהקיבוץ

הקיבוצים שעתידים לקלוט בקיץ הקרוב את הגרעינים שיגיעו מהחוף המזרחי בארה"ב הם סאסא, רמת יוחנן, ועין צורים שיקלוט גרעין דתי. בנוסף אליהם, בקיץ הקרוב ייקלטו עוד ארבעה גרעיני צבר ממקומות אחרים בעולם בקיבוצים שעושים זאת בקביעות בשנים האחרונות: כפר מסריק, צרעה, גזית וחצור. עין צורים חוזר לקלוט גרעין לאחר הפסקה של מספר שנים ורמת יוחנן החליטו לקלוט גרעין בנוסף לחיילים בודדים שכבר מאומצים שם וזכו בגרעין יותר מבוגר של בוגרי קולג'ים, חלקם בעלי מקצועות נדרשים של ממש. הפתעת הקיץ הזה הגיעה מכיוונו של קיבוץ סאסא, בו אומצו גרעיני צבר עד לפני 17 שנים וכעת חוזר לשתף פעולה עם התכנית ולקלוט גרעין לאחר תהליך מרגש שהובילו שתי בוגרות גרעינים אשר נישאו לבני הקיבוץ והתקבלו לחברות.

יעל אייזנר מספרת שהיא חזרה ארצה מלאה בתובנות והתרשמות עמוקה מהמערך המקיף, הרחב והמקצועי העוסק בהכנת החניכים על ידי תכנית גרעין צבר בחו"ל, עוד טרם העלייה לארץ. "בשלושה סמינרים של סופי שבוע ארוכים הם עוברים הדרכה והעשרה מקיפות על ישראל, צה"ל, קיבוצים, החיים בקבוצה ועוד. החניכים עוברים גם תהליכי מיון ובדיקות התאמה, וכן מגיעים קצינים מיחידת "מיטב" באכ"א, כדי לוודא שהחלומות האישיים של הצעירים נפגשים עם צרכי ודרישות הצבא.

ביומו האחרון של הסמינר נפגשו צוות צבר, רכזות הקיבוצים ואייזנר עם הורי החניכים מניו יורק (ובזום עם ההורים האחרים) לשיחת הורים. השיחה התקיימה בבית הכנסת הגדול בניו יורק ששוכן בשדרה החמישית ובמקביל למצעד התמיכה השנתי בישראל שהתקיים בעיר, שבראשו צעדו חניכי צבר. אייזנר מוסיפה כי "הסמינר, שיחות ההורים והטקס המסכם לוו בהרבה פרגון לקיבוצים הקולטים לאורך השנים, בקשרים אישיים שנוצרו ואחרים שהתהדקו. היה זה ביטוי מוחשי לשותפות המרגשת בין התנועה הקיבוצית ותנועת הצופים בהפעלת גרעיני צבר לאורך 32 השנים האחרונות".


באנר משקארד

"כלי גישור חיוניים לחוסן האישי
בתפקיד בקיבוץ"

בשבוע שעבר הגיע לסיומו המחזור השני של קורס הגישור לממלאות וממלאי תפקידים בקיבוצים, בו השתתפו 22 נשים וגברים מתחומי ניהול שונים ומגוונים בקיבוץ, שהגיעו מאליפז בדרום ועד כפר המכבי בצפון. הקורס מעניק כלים ושפה גישורית שניתן ליישם ביומיום ובכך לחזק את החוסן האישי ואת השיח הארגוני והקהילתי
בוגרות ובוגרי המחזור השני של קורס הגישור לממלאות וממלאי תפקידים בקיבוצים עם תעודות הסיום
בוגרות ובוגרי המחזור השני של קורס הגישור לממלאות וממלאי תפקידים בקיבוצים עם תעודות הסיום

הקורס נבנה כשיתוף פעולה בין קבוצת גומא-גבים והמוסד לבוררות וגישור ואגף חברה וקהילה בתנועה הקיבוצית והנחתה אותו עו"ד מרב מירון-גורן (רוחמה), מנחה ומגשרת מנוסה ומוערכת. במהלך 11 המפגשים (חלקם בזום וחלקם בבית התנועה ביקום), נלמדו מיומנויות גישוריות כמו הקשבה, זיהוי צרכים, הגדרה מחדש ובניית דיאלוג והסכמות. הקורס כלל תרגול סימולציות העוסקות בסיטואציות מהעולם הקהילתי-קיבוצי, שהתקיימו בקבוצות קטנות עם מגשרים-מאמנים של גומא-גבים. במפגש האחרון פגשו המשתתפים את תקוה טננבוים, העומדת בראש המוסד לבוררות וגישור של התנועה, לשיחה על חשיבותו ומרכזיותו של התהליך הגישורי – ובעיקר ההסכמה על הדרך והתהליך שבהם יתברר הקונפליקט (עוד לפני שניגשים לפתרונות עצמם), וכן על החלופות לגישור.

ייחודו של הקורס בכך שהוא מיועד לממלאות וממלאי תפקידים בקיבוצים, וכתוצאה מכך נוצר בקבוצה שיח עמיתים משמעותי ורלוונטי, שיתוף בהתמודדויות דומות ורמה גבוהה של אמון ותמיכה הדדית. בשיחת הסיכום העידו חברות וחברי הקבוצה על החשיבות שבהתוודעות לעולם ולשפה הגישורית ועל כך שהיא כבר נכנסת לחיי היומיום שלהם – בעבודה  ובחיים האישיים. נאמר גם כי "כלי גישור הם חיוניים לחוסן האישי בתפקיד".

לדברי ענת מרלא, ראשת אגף חברה וקהילה משותפת, שריכזה את הקורס: "בשלוש השנים האחרונות הרחבנו מאוד את העיסוק בכלים גישוריים בתנועה, במסגרת ההבנה שהם קריטיים לבניית החוסן של ממלאות וממלאי התפקידים בקיבוצים, ובהרחבה – של הקהילות עצמן, וכחלק מהעיסוק שלנו בחיזוק תרבות השיח בקיבוץ. קורס הגישור מצטרף להכשרות בכלי גישור שהתקיימו במכללת כנרת, בזום ובמשקי דרום. אנו בוחנות כעת את האפשרות ליצירת קבוצת בוגרות ובוגרים שתיפגש ללמידת עמיתים וחיזוק המיומנויות, וגם את הפתיחה של המחזור הבא של הקורס".


באנר ביטוח חקלאי

כשמיקי ומוטי באו לקיבוץ: מאות השתתפו במפגש הצדעה לכדורסל הקיבוצי

מיקי ברקוביץ, גור שלף, צביקה שרף וגדולי שחקני הכדורסל הקיבוצי לדורותיו השתתפו במפגש השקת הספר "הרבה יותר ממשחק", המספר את סיפורו של הכדורסל הקיבוצי, והקבוצות מהקיבוצים שנתנו פייט לקבוצות התל-אביביות
שלמה גלזר ומיקי ברקוביץ'. בחזרה לשנות ה-70' העליזות
שלמה גלזר ומיקי ברקוביץ'. בחזרה לשנות ה-70' העליזות

ביום שישי שעבר (9.6) התקיימה באולם התרבות של המועצה האזורית מגידו השקת ספרו של שלמה גלזר (ניר דוד) "הרבה יותר ממשחק – סיפורו של הכדורסל הקיבוצי", בהוצאת "הוצאה גלילית". האירוע הפך למופע הצדעה מרגש לכדורסל הקיבוצי לדורותיו, בהשתתפותם של יותר מ- 400 איש ואשה, בהם כוכבי העבר הגדולים כמו מיקי ברקוביץ', גור שלף, סטיב שלכטר ואחרים, ואלו שגדלו על מגרשי הבלטות הקיבוציים וביניהם ארז חזן (שמיר), גדעון אייל ודני ברזילי (אשדות יעקב), גבי טייכנר (ניר דוד) אבינועם סלע (בית אלפא) בועז ינאי, איתמר מרזל ושמי זסלבסקי (גבת/יגור), חנן קרן וגיורא דורי (רמת השופט), אורי לין ואמיר שפירא (משמר העמק) גל קנז (גן שמואל) איתן חפר (גבעת חיים) אמיר קמיאל ואביגדור מוסקוביץ (גבעת ברנר) עודד גינדין (נען) ועוד ועוד. אליהם חברו שופטים, פעילי הענף ואנשי ציבור שגדשו את האולם לשעה קסומה של נוסטלגיה וזיכרונות.

"הרבה שנים אני הולך עם התחושה שצריך לתעד את הפרק ההיסטורי המפואר הזה בתולדות התנועה הקיבוצית והכדורסל בישראל", אומר המחבר שלמה גלזר, "משום שהוא לא תועד כראוי ופשוט הולך ונשכח". לאחר למעלה משנתיים של איסוף חומרים ותמונות בארכיונים ואוספים פרטים, בעזרתו של איתמר מרזל, בן יגור וקפטן נבחרת ישראל בכדורסל לשעבר, התיישב גלזר לכתוב את הספר הזה, המביא את סיפורן של 15 הקבוצות הקיבוציות הבכירות, וכמו כן מנתח את הסיבות לפריחה המדהימה של הכדורסל הקיבוצי והגורמים לשקיעתו.

בספר אנקדוטות וסיפורים וגם נתונים מספריים: הידעתם, למשל, כי במהלך שנות ה-70 של המאה הקודמת 30% מקבוצות הליגה הלאומית היו מקיבוצים ו- 40% משחקני הנבחרת היו קיבוצניקים? או שמתוך רשימת 50 הקלעים הבולטים בכל הזמנים בכדורסל הישראלי יש 10% קיבוצניקים (ונציג במקום החמישי)? 
למעוניינים - את הספר ניתן לרכוש אצל שלמה גלזר: 050-7677925


באנר מרכז קליטה

תמונת השבוע: זוכרים את אנשי הפלמ"ח

שמואל "מומוס" בונים ליד שלט ההנצחה לפלמ"ח שהוצב במשמר הנגב
שמואל "מומוס" בונים ליד שלט ההנצחה לפלמ"ח שהוצב במשמר הנגב

בטקס צנוע שנערך השבוע במשמר הנגב הוצב שלט הנצחה לאנשי הפלמ"ח מייסדי הקיבוץ, וליחידות הפלמ"ח שחנו בשטחו במהלך מלחמת העצמאות. בטקס נכחו חברי הקיבוץ, וביניהם איש הפלמ"ח וממקימי הקיבוץ, שמואל ("מומוס") בונים, וכן ילדי קבוצת "תלתן". השלט הוצב על אחד ממשורייני "חיות הנגב", ומצטרף לשלטי ההנצחה להכשרות הפלמ"ח וליחידותיו השונות, אשר הוצבו עד כה (במהלך שנת השמונים להקמת הפלמ"ח) בקיבוצים חולתה, איילת השחר, כנרת, אפיקים, עין גב, שדה נחום, שער העמקים, משמרות, עין החורש, גבעת חיים, צרעה ורביבים. ועוד היד נטויה...

תודתה העמוקה של עמותת "דור הפלמ"ח" שלוחה לחברים שעשו במלאכה, איציק בונים, אלון דגני ויורם ענבר, ולכל בית משמר הנגב.


פייסבוק התנועה

שילוב כדרך חיים: פורום מפעילי
"בית לחיים" בקיבוץ החל פעילותו

ביום שלישי האחרון התקיים המפגש הראשון של "פורום שילוב לחיים", בו לוקחים חלק מנהלי בתים לחיים ונציגים מהקיבוצים שבהם הם פועלים. במפגש התקיימה למידת עמיתים, והנושא המרכזי שעלה היה הקמת בתים חדשים. דיירי "בית לחיים" בקיבוץ הם אנשים עם מוגבלות, המשולבים בקהילה בהתאם לסוג המוגבלות ורמת התפקוד
פורום עמיתים: משתפים ונעזרים
פורום עמיתים: משתפים ונעזרים

התנועה הקיבוצית מרחיבה את תכנית "בית לחיים", הפועלת כבר בעשרות קיבוצים, ובתוך כך שמה דגש על הכשרתם והעשרתם של הצוותים הטיפוליים וטיוב הקשרים עם הגורמים המפעילים ועם משרד הרווחה. במפגש הפתיחה, שהתקיים בבית התנועה שביקום, התקיימה למידת עמיתים, כאשר הנושא המרכזי שעלה היה הקמת בתים חדשים. חברי וחברות הפורום שוחחו על המורכבויות, האתגרים וההצלחות בהקמת בתים לחיים בקיבוצים, וחלקו אחד עם השני טיפים ליציאה לדרך עם הפרויקט ורעיונות לשילוב קהילתי המתקיימים בקיבוצים השונים, כגון: קבלת שבת משותפת, שילוב בחוגים ובאירועי תרבות, שילוב תעסוקתי בענפי הקיבוץ ועוד.

בסוף המפגש התקיימה הרצאתו של גיל דרייפוס (אב לשני ילדים עם שיתוק מוחין) - "לבחור נכון" - בה סיפר על המורכבויות והאתגרים עם הבחירה באופטימיות ובהתבוננות בחצי הכוס המלאה, תוך התייחסות למשמעות הבחירות שלנו בחיים.

שיר גורן, שמרכזת בתנועה את נושא צוותי מעורבות חברתית ושילוב בקיבוצים מציינת כי בקיבוצים רבים כבר יש צוותי מעורבות חברתית, וכינוס הפורום נעשה במטרה לסייע בחיבור, בהתנעה ומינוף קשר משמעותי ופעילויות בהתאם לסוג המוגבלות ורמת התפקוד של הדיירים. "בית לחיים הוא מתנה לקיבוץ! הוא מייצר מרחב משותף והזדמנות לגשר על השונות ולקדם שוויון והכלה מגיל צעיר. אנו מאמינים שהדרך לחיבור מיטבי ומאוזן מתחיל במקביל בתהליך חינוכי בקרב הגיל הרך והחינוך החברתי ובהתנדבות ותיקי הקיבוץ, בשילוב עם הרצאות וסדנאות בנושא ופעילויות משותפות ומותאמות. זהו הבסיס לחיבור משמעותי וערכי", אומרת גורן.


באנר מיזמתון 2023

זורמים עם השביל ומפשילים שרוולים:
צעירי וצעירות מ.א זבולון לוקחים הובלה

השבוע הגיע לסיומו המחזור השביעי של תכנית "שבילים - לציונות וצדק חברתי", בו השתתפו צעירים וצעירות מהמועצה אזורית זבולון וסביבתה, המבקשים להשפיע ולקחת חלק בעיצוב דמותה של המדינה, והמרחב הקיבוצי והאזורי. מחזור זה הוא פרי שיתוף הפעולה עם "ציפורה" - מרכז צעירים זבולון
אנחנו עוד נשמע עליהם: בוגרי ובוגרות מחזור "שבילים זבולון"
אנחנו עוד נשמע עליהם: בוגרי ובוגרות מחזור "שבילים זבולון"

״שבילים״ היא תכנית הדגל ברשת הצעירים של התנועה הקיבוצית, אשר נוצרה בשיתוף עם קרן ברל כצנלסון ומטרתה היא לפתח ולקדם מנהיגות חברתית ופוליטית במרחב היישובי, המועצתי והארצי. התכנית מבוססת על שלושה נושאים עיקריים: חברתי-כלכלי, מדיני–ביטחוני ודת ומדינה שנדונים בהקשרים של המרחב הקיבוצי והכפרי, המצב במדינה כיום ומעגלי ההשפעה השונים של הצעירים. 

הצעירים והצעירות קיבלו סקירת רקע על התנועה הקיבוצית וההתיישבות העובדת ועסקו בנושאים רבים ומגוונים כגון: היכרות עם השלטון הדו-רובדי ואתגרי המועצה האזורית, בינוי קהילה והובלת תהליכים, זהות קיבוצית, עבודת הכנסת והממשלה, ניהול קמפיין, סדנת סטוריטלינג וסיור מדיני-ביטחוני. במהלך התכנית המשתתפים בחרו פרויקט שאותו הם רוצים לקדם ולהוציא לפועל במרחב האזורי, ועברו לצורך כך סדנאות של זיהוי הצורך, האתגרים, החסמים והפתרונות. במפגש הסיום, הם הציגו את הפרויקטים, שמזמנים שיתופי פעולה וחיבורים בין היישובים השונים במועצה.

רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים בתנועה הקיבוצית מסכמת: "בתקופה מורכבת של משבר מנהיגותי וניסיונות להחלשת הדמוקרטיה הישראלית, צעירים רבים חשים דחף לקחת אחריות. אנחנו כאן כדי לעזור לבנות מנהיגות צעירה ואחראית שרוצה לשנות ולקחת חלק בעיצוב דמותה של המדינה, המרחב האזורי והקיבוצי - כל אחת ואחד במרחב שבוער לו או לה. אני בטוחה שכולנו עוד נשמע על פועלם של בוגרי ובוגרות התכנית. תודה לשותפים והשותפות שלנו במרכז הצעירים "ציפורה" ובמועצה האזורית זבולון".


באנר ביטוח חקלאי

השומר הצעיר כבר בן 110
וכולנו מוזמנים לחגיגת ענק

תנועת הנוער השומר הצעיר חוגגת 110 בחגיגת ענק ומזמינה את חניכיה בעבר ובהווה ואוהדיה הרבים ל"שומריה" ה-11 (18.7), לפגוש חברים מהקן והקומונה ולצעוק ביחד "שומרים חזק - חזק ואמץ!", בחורשה ליד כפר סאלד
השומריה ה-11. אירוע השיא באירועי 110 לתנועת הנוער הציונית הראשונה
השומריה ה-11. אירוע השיא באירועי 110 לתנועת הנוער הציונית הראשונה

השמו"צניקים לדורותיהם כבר חשים את ההתרגשות (נו טוב, חלקם לפחות) לקראת השומריה ה-11 (17-21.7) שתהיה אירוע השיא בשנה החגיגית לציון 110 שנות השומר הצעיר – תנועת הנוער היהודית הראשונה.

השומריה תיערך בחורשה ליד כפר סאלד שבגליל העליון, בהשתתפות אלפי חניכים ובוגרים מקיני התנועה בארץ וחניכים שיגיעו מקיני התנועה במדינות אמריקה הדרומית ואירופה. בתוכנית: כנס מחזורים ענק, מתחמי ספורט, בנייה צופית, תערוכה ססגונית על  110 שנות התנועה, "יום הורים", קמפינג, הופעה של ג'ימבו ג'יי שיארח את הראפרית "אקו" ועוד.

השומריה ממשיכה שורת אירועים חגיגיים שכבר התרחשו בחודשים האחרונים, ביניהם כנסי בוגרים בקינים, הוצאה מחודשת של ספרים אודות התנועה, מחנות וכנסים ואתר אינטרנט חדש. בשבועות האחרונים נעשתה פנייה מצד הנהגת תנועת הנוער והנהלתה הציבורית לקיבוצי הקיבוץ הארצי לשעבר, שהקימו חניכי התנועה,  להשתתף בסכום של 15,000 ₪ שיסייע להוציא לפועל את מגוון הפעילויות המעלות על נס את עברה המפואר של התנועה ופעילותה המגוונת היום ברחבי החברה הישראלית.


באנר משקארד

האמנם כל השאר הוא אלמוות?

בשבוע הבא ייערך בבית לוחמי הגטאות ערב עיון לקהל הרחב ולמדריכי/ות משלחות לפולין לציון השקת הספר "כל השאר הוא אלמוות: פרשת חייהם של צביה לובטקין ויצחק (אנטק) צוקרמן", מאת ד"ר שרון גבע ובהוצאת הקיבוץ המאוחד, יד טבנקין ובית לוחמי הגטאות. יום רביעי, 21 ביוני 2023, בשעות 16:00 – 19:00
האמנם כל השאר הוא אלמוות?

האירוע ללא עלות אך מותנה בהרשמה מראש, ובנוסף ישודר בעמוד הפייסבוק של בית לוחמי הגטאות. במהלך הערב ניתן יהיה לרכוש את הספר במחיר הנחה.

בתכנית:

16:00: ברכות
16:15: מושב ראשון | כל השאר: עולם של עשייה ורוח
17:30: מושב שני | אתגר האלמוות: שליחות והשראה
18:30: מושב שלישי | למה, מה ואיך לכתוב ביוגרפיה זוגית?

יום העיון מוכר כחלק מהשתלמויות החובה של מנהלת פולין. בסיום המושבים תתקיים פעילות סדנאית למדריכים/ות פולין

לחצו כאן לתכנית המלאה ולהבטחת השתתפותכם


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה