דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"מבחינתנו, צובה של היום הוא חלון ראווה של התנועה הקיבוצית"

מטה התנועה הקיבוצית, בראשות ניר מאיר, ביקר במסגרת סיורי מטה התנועה הנערכים מדי שבוע, בקיבוץ פלמ"ח צובה אשר במועצה האזורית מטה יהודה. את הסיור ארגן והוביל רכז האזור, ומנהל מחלקת הרכזים האזוריים בתנועה, יענקלה שצ'רנסקי
חברי המטה משוחחים עם הש"שינים של עמותת 'ברכת רעות' ב"חורשת אי הילדים" של צובה. צילום: אייל צ'ובוטה
חברי המטה משוחחים עם הש"שינים של עמותת 'ברכת רעות' ב"חורשת אי הילדים" של צובה. צילום: אייל צ'ובוטה

קיבוץ פלמ"ח צובה הוקם באוקטובר 1948 על ידי חיילים משוחררים יוצאי הפלמ"ח. הקמתו של הקיבוץ בסמיכות לירושלים ביססה וחיזקה את ההתיישבות היהודית סביב העיר. מורשת הפלמ"ח של מייסדי הקיבוץ עיצבה את אופיו של הקיבוץ ונשמרת עד היום.

ארוחת הבוקר המפוארת ביקב בצובה
ארוחת הבוקר המפוארת ביקב בצובה, צילום: אייל צ'ובוטה

ביקור המטה בצובה נפתח בסיור ותצפית על הקיבוץ והאזור ממרפסת יקב צובה, בנוסף לארוחת בוקר משובחת. היקב הוקם בשנת 2005 כיקב המבוסס על ענבים מכרמי הקיבוץ, שנטעו כבר בשנת 1996. בשנת 2007 החל היקב לראשונה לשווק יינות מתוצרתו. היקב גדל בהתמדה ומייצר כעת 60,000 בקבוקים, מתוכם כ- 40% לייצוא. לאחר קשיים רבים בהתחלה, היקב החליף משווק, ובנוסף לעלייה בפעילות של מרכז המבקרים הצליח להגיע לרווחיות בשלוש השנים האחרונות. המנהל והיינן של היקב הוא חבר הקיבוץ, פול דאב, אשר הגיע לאולפן בקיבוץ מדרום אפריקה, ונקלט לחברות מאוחר יותר. פול סיפר על ההיסטוריה והתפתחותו של היקב ועל סוגי היין והענבים השונים. על אף שעת הבוקר המוקדמת, זכו חברי המטה לטעימות ממקצת מהיינות המשובחים המיוצרים במקום. 

לאחר מכן התכנס מטה התנועה, יחד עם ממלאי התפקידים וחברי הקיבוץ, בבית הפעילות של עמותת "ברכת הרעות" שם קיבלו הסבר על פעילויות העמותה ומתנדבי שנת השירות שלה. 

אלון, מרכז המטעים של צובה והאחראי על פעילות העמותה, סיפר על חזון העמותה הפועלת לטובת נערים וילדים עם מוגבלויות פיזיות, נפשיות ושכליות. - כולם מיישובי הסביבה.

העמותה, שהוקמה על ידי חברי הקיבוץ שסברו כי אחד מרעיונות ומטרות הקיבוצים היא תרומה לחברה, מופעלת כולה בהתנדבות על ידי מתנדבי שנת השירות מטעם התנועה הקיבוצית ומהתנדבות יוצאת דופן של חברי צובה ושל מתנדבים רבים נוספים מכל הארץ. בעמותה מתנדבים מדי שנה 16 ש"שינים אשר עובדים 4-6 ימים בשבוע, 9 שעות ביום, במטעים ובכרמים. העבודה מהווה חלק גדול וערך חשוב בשנה הזו. לאחר שעות העבודה כל ש”ש מתנדב בשתי מסגרות, ובזמנו החופשי עוזר לחברי הקומונה במסגרות שלהם, כך יוצא שהם נחשפים למגוון אוכלוסיות עם צרכים שונים ולא מלווים רק קבוצה אחת לאורך השנה, כמו שקורה בדרך כלל בשנת שירות. הש"שינים מעבירים לחניכים חוגים של כישורי חיים, יצירה, נגרות, תפירה, חקלאות וחממות, טבע וכדומה. הש"שינים מקבלים ליווי אינטנסיבי, וצוות המדריכים שלהם הם בוגרי שנת השירות בעצמם. אלון סיפר כי בהתחלה לא היה מימון לפעילות העמותה ואלתרו משאבים, אך לאחר ארבע שנים נרתמה ליאור צורף שעזרה לעשות סדר ולגייס תרומות, בעיקר קטנות. החזון הוא שהבית יהפוך בעתיד לבית ספר יום לילדים של המועצה אשר מתקשים בלימודים, שיוכלו לקבל תעודת בוגר ולרכוש כישורים שיאפשרו להם להשתלב בחיים.

בדיון שנערך הציגו מור בן יוסף - מזכירת הקיבוץ ושרה גרינבוים - מנהלת הקהילה את קיבוץ צובה כיום והאתגרים הניצבים בפניו. צובה הוא קיבוץ שיתופי, שחגג זה מכבר את חגיגות ה-70 להקמתו. בצובה כיום 277 חברים וכ-16 מועמדים בתהליך קליטה, 150 ילדים וכן בנים במסלול הצבאי ולאחריו. הקיבוץ קולט חברים חדשים כל שנה, וממשיך בבניה של יחידות דיור חדשות לצורך קליטה זו. בשנים האחרונות נקלטו 60 חברים חדשים, וכמו כן אושרה לאחרונה תב"ע המאפשרת את המשך תהליך הקליטה. הקיבוץ דאג לקרנות פנסיה לחברים ולקרן מילואים.  

דוד מלול, המנהל העסקי המסיים בימים אלו שנים רבות בתפקיד, תיאר את הפעילות העסקית של צובה הכוללת מגוון פעילויות של חקלאות, תעשיה, תיירות וחברים העובדים מחוץ לקיבוץ (כ-80 חברים). מרבית ענפי החקלאות משותפים עם קיבוצי האזור. צובה מקפיד  להמשיך ולקיים חקלאות באזור ההר הסמוך לקיבוץ.

חברי המטה מקבלים הסבר על עמותת "ברכת רעות" ופעילות מתנדבי שנת השירות
חברי המטה מקבלים הסבר על עמותת "ברכת רעות"
ופעילות מתנדבי שנת השירות

תעשיה: "אורן פלמ"ח צובה" - תאגיד תעשייתי הנמצא בשליטה מלאה של הקיבוץ ממוקם בצובה ובעל שלוחות בארה"ב ובספרד. המפעל התמחה בייצור שמשות רבודות לרכב, בהמשך ועד היום, עיקר פעילותו היא בתחום של מיגון שקוף של רכבים צבאיים. בכל השנים מאז הקמתו בשנת 1978 מהווה עוגן מרכזי בפרנסת הקיבוץ.

תיירות – מלון שהוקם בשנת 2000 המכיל 64 חדרים ומארח גם כנסים ואירועים, קיפצובה - אתר תיירות מוביל באזור וזכיינות של גליתא -חוות חוויות בתחום השוקולד.

מור בן יוסף, מזכירת הקיבוץ מנתה את חוזקות צובה ואת האתגרים העומדים בפני הקיבוץ: צובה התברך במיקום גאוגרפי עם נוף, מזג אוויר מצוין וקרבה לאתרי טבע, היסטוריה ומורשת. לקיבוץ מערכת כלכלית יציבה וקהילה בעלת ערכים ומסורת. הקהילה מתגייסת ומעורבת מאוד.

האתגרים העומדים בפני הקיבוץ הם להמשיך ולפתח את הפעילות העסקית, להמשיך ולבנות בקצב של תכנית הקליטה ולהמשיך ולשמור על יעדי הפנסיה והבטחון הסוציאלי ועל מעורבות פעילה בקהילה ומחוצה לה של כל החברים.

הדס דניאלי-ילין, מנכ"לית התנועה, הודתה בשם המטה על היענות הקיבוץ לאורך השנים לכל בקשות הסיוע, כמו למשל אירוח של חברי קיבוצים מעוטף עזה בעתות חירום וגם בשגרה, ורק לאחרונה גם באירוח של חברי הראל לאחר השריפה שפגעה בקיבוצם. "בתנועה קורה לא פעם שצריך לטפל במקרים מיוחדים, ויש קיבוץ אחד שתמיד אנחנו יודעים שיש למי להרים טלפון ולקבל מענה - צובה. אנחנו מודים לכם על זה."

גיל לין, המשנה למזכ"ל התנועה אמר כי "צובה הוא אחד מהקיבוצים הבולטים של התנועה ומקור לגאווה לכולנו. החוזק של צובה הוא להסתכל על האתגרים ולמצוא פתרונות חדשים, היכולת של צובה היא לקחת משימות ולבצע אותן. לחבר בצובה יש תחושת משמעות וזו קהילה קיבוצית במיטבה."

ניר מאיר סיכם את הדיון: "אני זוכר שבעבר ביקרתי בצובה כרכז האזור, עוד לפני שהפך להיות משמעותי כמו שהוא היום. מבחינתנו צובה של היום הוא חלון הראווה של התנועה הקיבוצית. הקיבוץ נוהל בצורה מוקפדת כל השנים ולא הלך להרפתקאות. החזון הקואופרטיבי מתגשם פה בצורה מרשימה. החיים עוד יזמנו לקיבוץ מבחנים בגלל ה"לחץ" לפיתוח של ירושלים, המדינה תלחץ אותנו כקיבוצים בנושא אפשרויות הבניה והצפיפות, וצריך להתכונן לתקופה זו."

לסיום הסיור חברי המטה הלכו לראות את  "חורשת אי הילדים" - חורשה בשטח המטעים שהקימו לפני 10 שנים, אשר מונגשת כולה לאנשים עם מוגבלות. בכל שנה כל קומונת ש"ש בונה עוד חלק בחורשה, ומדי פעם מגיעים גם מתנדבים מיחידות מובחרות ומיחידות אחרות לעזור בבנייה ותחזוק החורשה. המקום מאפשר לילדים עם מוגבלות פיזית להגיע לטבע ולחוות פעילות אתגרית וקצת שונה, שעל פי רוב נמנעת מהם עקב בעיות נגישות. חברי המטה שוחחו עם כמה מהש"שינים שבדיוק נכחו שם בזמן פעילות, ומסיימים בעוד מספר ימים, ושמעו מהם על החוויות שצברו במהלך השנה והתוכניות לשירותם הצבאי.

אין ספק שצובה הוא קיבוץ ייחודי בנוף ובהחלט מקור לגאווה והשראה.

הוספת תגובה חדשה