דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מפסיקים לבלום ועולים להתקפה

בחודשים האחרונים נאבקו חברי וחברות הכנסת מהקיבוצים רבות במטרה לבלום את הגזירות שהאוצר ורשות המיסים רצו להטיל על הקיבוצים והמרחב הכפרי בתקציב המדינה וחוק ההסדרים. בפאנל שהתקיים בכנס הם הגיעו כדי לספר על עשייתם ולענות על השאלות שמטרידות את כולנו. השורה התחתונה איתה הסתיים הפאנל הוא שבקואליציה הזו הגיע הזמן גם ליזום ולא רק לבלום
פאנל הח"כים מהקיבוצים. צילום: דנה בר-און
צילום: דנה בר-און

את הפאנל הנחתה עיתונאית 'הארץ', נעה שפיגל (מקיבוץ כפר החורש), ולקחו בו חלק סגן שר הביטחון, ח"כ אלון שוסטר (חבר מפלסים, כחול לבן), יו"ר סיעת העבודה הוועדה לענייני התמכרויות, סמים ואתגרי הצעירים בישראל, ח"כ רם שפע (חבר גבעת חיים איחוד),  יו"ר הוועדה לפניות הציבור ומזכ״לית כחול לבן, ח"כ יעל רון בן משה (חברת געתון) וח"כ ענבר בזק מיש עתיד (בת קיבוץ דן ותושבת יובלים בהווה).

תחילה שאלה המנחה כיצד ניתן לשפר את תדמית הקיבוצים מהשנים האחרונות, עכשיו כשיש ממשלה חדשה

ח"כ שוסטר: "הפאנל שנמצא כאן נושא בחובו את הגרעין הוותיק של הקיבוץ של שותפות, אחריות, ממלכתיות ושל היכולת לשתף פעולה בין אנשים שחושבים אחרת, וזה בתוך קואליציה עם קצוות עוד יותר גדולים. זה קודם כל שמחה גדולה, בממשלה הקודמת היינו עם יותר תיקים אבל בלי שמחה. התנועה הקיבוצית מבטאת את החשיבות האדירה של שותפות בין בני אדם וסולידריות. אנחנו הוכחה להתאוששות ממשבר קשה תוך שמירה על סולידריות. את זה אנחנו מביאים לחברה הישראלית. המשימה שלנו להוכיח שיש עולם פרט להייטק ויש עולם פרט לאני ואפסי עוד".

ח"כ רון בן משה: "התנועה הקיבוצית צריכה להמשיך בראש ובראשונה את מפעל ההתיישבות בגליל ובנגב, בזה אני עוסקת כבת ותושבת הגליל וחברה בוועדות השונות של הכנסת. בשבועות האחרונים השותפים שכאן נלחמו בוועדות הכספים והכלכלה נגד הגזרות שרצו להנחית על המרחב הכפרי בכלל והקיבוצים בפרט. אני חושבת שאנחנו צריכים לעסוק בפיתוח הגליל והנגב שלבנים ולבנות יהיה איפה לעבוד, שיהיו שירותי בריאות טובים, שירותי תרבות טובים ותחבורה טובה. אנחנו בפער גדול בנושאים אלה לעומת המגזר העירוני ומרכז הארץ. זה מה שאני מתכוונת לעשות בקדנציה הקרובה".

איך הממשלה תצליח לעבוד עם כל ההבדלים האידאולוגים?

ח"כ שפע: "הדבר שהכי נעים לי כרגע הוא כמה שחברי הכנסת הקיבוצניקים משתפים פעולה יום-יום בכנסת בהרבה סוגיות. יש בינינו שותפות אדירה והבנה של מה תפקידנו. זה בדיוק אותם ערכים שגדלנו עליהם בקיבוץ, שיש גם עוד אנשים שגדלו עליהם, של שוויון, סולידריות ולהסתדר יחד בתוך קבוצה. נורא קל לעשות כותרת של התנגדות למשהו אבל המורכבות היא להצליח להסתדר בקבוצה. כמעט כולנו שם. רוב הזמן רוב האגו בצד ואחרי שנים של שיסוי אנחנו מתקנים בשותפות יהודית ערבית ושמאל-מרכז-ימין. אנחנו בתקופה היסטורית ויש לנו משימה ענקית להמשיך לדאוג שזה יקרה".

מה הדבר הראשון שצריך לעשות כדי להחזיר את השיח השפוי וההגיוני לגבי צורות התיישבות כפריות?

ח"כ בזק: "האתגרים הם ברמה יומיומית ואני כל הזמן מזכירה לעצמי איזה מזל שאנחנו בקואליציה. ההתייחסות אלינו כאליטיסטים ומנותקים התחילה מהכנסת, הגיעה לתקשורת ונמצאת בצורה דרמטית ברשתות החברתיות. דיברתי מספר פעמים בכנסת על מה זה מרחב כפרי ושאנחנו התיישבות בנגב ובגליל, ציונות וחקלאות ולא גנבי אדמות. צריך לחזור ולהכיר את זה בתקשורת וברשתות החברתיות. לקח לא מעט שנים להרוס את התדמית של התנועה הקיבוצית הרבה זמן לבנות אותה. זו עבודה יומיומית והתפקיד של כולנו זה לחזק את התדמית החיובית שלנו. כבר אפשר לראות שיפור במגמה לפתח את הנגב ובגליל. צריך לעודד כרגע את חזרת הבנים ליישובים".

איך מייעלים את התהליך של חזרת אנשים צעירים לקיבוצים ודואגים לבנייה מהירה יותר?

ח"כ שפע: "אני ואשתי מחכים לבנות בית משנת 2015 ורק כעת בחרנו בחלופת המגורים והשיוך והעיקר תכף בונים בית. אנחנו מבינים את מצוקת הבנייה וחוויתי זאת על בשרי בצורה הכי עמוקה שיש. במשך שנים, בצורה שיטתית מגמתית ומכוונת, הימין הביביסטי עבד בלייצר דמוניזציה משוגעת עם עיוותים אינסופיים כלפינו וכלפי המרחב הכפרי וצריך להילחם בנרטיב הזה. זה כלי חשוב כדי לעזור למקבלי ההחלטות ושיהיה להם נרטיב יותר פשוט לבוא עמו לקראתנו. הממשק שלנו עם הנהגת התנועה הקיבוצית הוא עמוק ויומיומי ואינסופי. צריך לעבוד בזה שיחזירו את השוויון ושנקבל את מה שכולם מקבלים ולא הרבה פחות. השוויון הזה יצור צמיחה מדהימה, ישחרר עשרות אלפי יחידות דיור שיעזרו להתמודד עם משבר הדיור".

לגבי הרפורמה בחקלאות והסרת מכסים

ח"כ שוסטר: "הצלחנו לאשר תקציב שיש בו 420 מיליון ש"ח לחקלאות שמחכים להסכמות עם התנועות המיישבות, מרכז השלטון האזורי, והארגונים החקלאיים לגבי הרפורמה ונצעיד את החקלאות קדימה. דובר בכל מצעי המפלגות על מעבר מתמיכה באמצעות מכסים לתמיכה ישירה בחקלאים והוויכוח הוא על איך יעשו זאת. אנחנו שלוחים של אנשי המקצוע וברגע שכולם יגיעו להסכמות נצא לדרך. החקלאות היא קונצנזוס ולא יכולה להסתדר במדינת אי בלי תכנון בחקלאות".

איך אפשר לגרום לפתרונות תחבורתיים בפריפריה?

ח"כ רון בן משה: "יש יותר מורכבות בתפיסה הכלכלית בקואליציה מבעבר, פורום קהלת מנחה חלק גדול מהדברים והניירות שאנחנו רואים הם מאוד ימניים בתפיסה הכלכלית. זאת העבודה שלנו ואנחנו עושים את זה בוועדות כל יום ונלחמים על זה. בשלב הזה אנחנו מחזיקים מעמד וזה עובד ואני מקווה שגם בהמשך נצליח לעשות זה. ההנהגה של התנועה הקיבוצית נמצאת הרבה בכנסת ועובדת".

לסיכום:

ח"כ בזק: "זאת באמת קואליציה מורכבת עם דעות מאוד שונות משלנו ואני ממש מרגישה שכל אחד מאיתנו נלחם על ההתיישבות העובדת והמרחב הכפרי. זו שליחות להיות בוועדות ולהילחם נגד פורום קהלת והגורמים הימניים אפילו שהם איתי לפעמים באותה בקואליציה. גם בתוך המפלגה שלי יש אנשים עם עמדות יותר ימניות מבחינה כלכלית אבל אנחנו ארבעה נציגים מהמרחב הכפרי מהצד השני ומצליחים לשכנע. אני גאה שאנחנו שם בשביל לשפר את המצב עבור התנועה הקיבוצית והמרחב הכפרי".

ח"כ שוסטר: "יש לי את הזכות לא רק לשרת מהכנסת אלא גם במשרד הביטחון. כל אחד בקואליציה מגיע מהמקום שלו עם מטען ערכי וגם אנחנו נביא את שלנו. אנחנו חיים נהדרים במרחב שלנו וצריכים להמשיך קדימה למרות האתגרים".

ח"כ שפע: התרגלנו יותר מדי זמן במחנה השמאל-מרכז לבלום ולשחק הגנה, בכל מקום התגוננו עד כה – בחקלאות, בחינוך הבלתי פורמלי ובעוד המון אלמנטים. אנחנו צריכים להיות השלטון ולזכור שתפקידנו הוא ליזום מהלכים לגבי איך אנחנו תופסים את הקרקע, מהי מערכת חינוך שוויונית, מהי כלכלה שוויונית, איך מצמצמים פערים בין פריפריה ומרכז בעומק ולא כדי לשנות החלטה אלא כי תפיסת העולם שלנו היא זו שחותרים אליה. אני מזמין גם כל אחד מכם לגרום לנו להיות אסרטיביים, יוזמים ואקטיביים ולא רק בולמים. כשזה יקרה אז תפיסת העולם שלנו היא זו שתוביל את מדינת ישראל.  

הוספת תגובה חדשה