- 22/07/2020
content
מפת דרכים לניהול אירוע של הדבקות בקורונה וכניסה לבידוד בקיבוץ
עם העלייה במקרי ההדבקות בקורונה וההתמודדות עם מציאות שבה יש חולים ומבודדים בתוך הקיבוץ, קיימו ראשת אגף חברה וקהילה ומנכ"לית התנועה מפגש למידה עם כמה קיבוצים שניהלו ומנהלים כעת אירועים כאלה בתוכם. הנוהל המוצע הוא תוצר של המסקנות והפקת הלקחים של מי שניהלו ומנהלים אירועים כאלה במספר קיבוצים. תודה מקרב לב לממלאי התפקידים שהתפנו לשתף ובכך לסייע לכולנו
תובנות וטיפים לניהול האירוע בצורה מיטבית:
ממלאי תפקידים:
-
- מובילים במוטיבציה, מגויסים ומלוכדים (גם אחרי חילוקי דעות)
- הובלה ברורה (גם בהתמודדות עם ביקורת) תוך הסכמה על סדרי עדיפויות
- גיוס כל האוכלוסייה כדי שלא יהיה סגר – "אנחנו באחוזי הדבקה כמו בבני ברק וזה העלה מאד את ההתגייסות של הקהילה".
- קשר חזק עם המועצה – יצר תחושה של מועצה מגויסת לעזרתנו בכל צורך
- מינון של המשך ניהול השוטף במקביל
- התמודדות עם שחיקת ממלאי התפקידים וכוחות עזר
חינוך:
-
- לוקח חלק בניהול האירוע
- הנוער מתגייס- לדוגמא הנעורים מתרכזים באיזור אחד מבודד ומתפעלים מערך משלוחים.
קיצור תהליכים:
-
- מנקודת המבט של הקיבוצים משרד הבריאות משדר מסרים סותרים, אין מספיק בדיקות, אין הנחיות ברורות. ולכן הקיבוץ צריך לקבל את החלטותיו. הצוות שמנהל את האירוע צריך לקבל החלטה עם איזה קו הוא הולך וללכת אתו. לשקול טוב מתי נדרשות בדיקות ומתי להקפיד על בידוד.
- המטרה הראשונה של הקיבוץ היא שכל החשודים ייבדקו במהירות האפשרית, אפשר לקצר חלק מהתהליכים שהמדינה עושה:
- תחקורים - במקרה של ילדים, ההורים יכולים לעשות את התחקור באופן אמין ומהיר. צח"י יכול למנות מספר חברים שתפקידם ביצוע תחקור ראשוני.
- רשימות שמיות – חשוב שבכל קיבוץ יהיו הרשימות השמיות של כל החברים, הילדים והתושבים.
- קופת חולים - חשיבות גדולה יש לסימון קופת החולים בה מבוטח כל חבר וכל תושב. הכנת רשימה כזו מראש תחסוך זמן רב. דיבור ישיר עם קופ"ח (ולא דרך משרד הבריאות או המועצה) נותן לפעמים מענה מהיר יותר.
קווים מנחים לתקשורת עם הציבור:
-
- דברים עוברים מהר מאד בקיבוץ, מידע ברור ורציף (ולא להשאיר זמן ארוך לשמועות), חשוב לדווח בהקדם כדי שתהיה תחושה של שליטה.
- חיבור הציבור לתמונה הרחבה:
- למה אנחנו פועלים כך.
- יצירת איים של ודאות בתוך חוסר ודאות.
- כנות – "אמרנו לאנשים - מערכות המדינה מבולבלות ואנחנו עושים מה שאנו חושבים שנכון"
- מסרים ברורים, הנחיות תמציתיות, בהתייחסות לכלל תחומי החיים הקהילתיים (חינוך, תרבות, חד"א, מרכול וכו').
- חיבור לשטח ומענה על שאלות.
- העברת מידע באמצעי תקשורת רלוונטיים ולא לשכוח את כל הקהילה, את החברים שאינם מעורבים. יש לוודא שכל המבוגרים מקבלים את כל ההודעות, במידת הצורך יש לדבר עם כל אחד מהם באופן אישי.
- פרסום כתובות לציבור לצרכים השונים.
- פרסום שמות החולים המאומתים בהסכמה: המטרה היא שחברים שפגשו את החולים יוכלו גם הם לדווח ובזאת לסייע לחולים באיתור המפגשים שלהם. כיבוד בקשות פרטניות שלא לפרסם.
מערך סיוע קהילתי:
-
- קשר עם משפחות בבידוד.
- איש קשר לכל משפחה.
- סיוע: משלוחי אוכל, משלוחי קניות, הצעת ליווי למי שנמצא במצוקה, פתרונות דיור לפיצול בידודים, גידור שטחי בידוד ליד בתים קטנים וכו'.
- כתובת בצוות לשאלות והתייעצויות.
- צוות הקשבה – חשוב שיהיו אנשי מקצוע ואחרים היכולים לדבר עם חברים הנמצאים במצוקה ולהתמודד עם הקשיים הנפשיים העולים מהמצב החדש.
- מענה לפערי צרכים של אוכלוסיות שונות (מבוגרים-צעירים(
עבודת צוות האירוע |
פעולות לביצוע |
קבלת ידיעה על מאומת לקורונה בקיבוץ בעל פוטנציאל הדבקה |
|
התכנסות מידית של צוות אירוע ב'זום'. צוות אירוע:
|
אומדן ראשוני של פוטנציאל ההדבקה. הוצאת הודעה ראשונית לציבור. |
קשר עם מועצה ומשרדי החינוך והבריאות לצורך קבלת נתונים על מספר המבודדים והפעילויות שיש לסגור בקיבוץ, בהתאם לזהות הנדבק(ים). |
הערכות לסגירת פעילויות בקיבוץ בהתאם לפוטנציאל ההדבקה וגיבוש חלופות לדוגמא – כלבו = משלוחים. חינוך – פעילות מהבית. |
יצירת מפת הצרכים: בידוד מחוץ לבית ובתוך הקהילה, אספקה למשפחות המבודדים, פעילות מוסדות ציבור וכו'. |
יצרת מענה בהתאם לצרכים: גיוס רשת מתנדבים לסיוע למשפחות המבודדים, איתור יחידות דיור נפרדות בקיבוץ למבודדים מן המשפחה |
גיבוש הודעה מפורטת לציבור כולל מספר המבודדים, שינויים בפעילויות בקיבוץ ומסרים אופטימיים. |
הוצאת הודעה בכל אמצעי הקשר. תיווך המצב החדש לאוכלוסייה המבוגרת... |
תקשורת אינטנסיבית עם משרד הבריאות לביצוע בדיקות קורונה |
הזמנת ניידת בדיקות במקרה של אירוע המוני. וידוא העברת תוצאות הבדיקות לצוות ניהול האירוע. שלילת איכוני שב"כ לא סבירים. |
מעבר לשגרת חיים קיבוץ בקורונה: קביעת רוטינה לפגישות הצוות המנהל, קביעת מועדים קבועים לקשר עם הציבור, וכו' |
יצירת קפסולות של מתנדבים מסייעים כדי שיהיה רצף למקרה של המשך הדבקה. יצירת אזורי בידוד להפגה למבודדים. |
בדיקת שחיקה אצל ממלאי תפקידים |
שיחות עם כל ממלא תפקיד באירוע. אפשרות להסתייעות על ידי גורם חיצוני (עו"ס, פסיכולוג/ית) |
הפקת לקחים של צוות האירוע לאחר ייצוב המצב. חלוקה ללקחים מידיים והפקת משמעויות ולקחים לעתיד, לטיול בהמשך. |
פרסום לקחים רלבנטיים לציבור. שיתוף גורמי חוץ (מועצה, תנועה) |
סיום האירוע (ההמוני) |
הודעה לציבור. פעילות חוסן/גיבוש כלל קהילתי בהתאם למגבלות שבתוקף |
כשבוע לאחר סיום האירוע: מפגש של צוות הניהול |
ביצוע תחקיר. |
הוספת תגובה חדשה