דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

משבר הקורונה והכלכלה הקיבוצית - היום שאחרי

בשלושת השבועות האחרונים, ערכו התנועה הקיבוצית וברית פיקוח סבב של עדכונים בקשר לתוכנית הכלכלית של הממשלה והשפעתה על הקיבוצים וחבריהם. הסבב, ביוזמת יו"ר שולחן הארגונים הכלכליים, יעקב בכר ומנהלי הארגונים, נערך באמצעות מפגשי זום אזוריים עם ממלאי תפקידים באזורים
מפגש זום עם הארגונים הכלכליים

הפגישות נפתחו בתיאור של מנהל הארגון האזורי על השפעת המשבר על ארגונו וקיבוציו. רו"ח דגן לוין, ראש אגף כלכלה בתנועה הקיבוצית, סקר וניתח את תוצאות הסקר שערכה התנועה לעניין השפעת משבר הקורונה על כלכלת הקיבוצים. בהמשך, הציג את כשלי התכנית הכלכלית הממשלתית והמקומות בהם היא מדלגת על הקיבוצים וחבריהם, ואת התארגנות התנועה הקיבוצית וברית פיקוח להתמודדות עם אותם כשלים.

דגן לוין: "איתרנו 4 סוגיות מרכזיות בהן התכנית הכלכלית "דילגה" על הקיבוצים – שתים נפתרו באופן מלא (מענק ה- 500 ₪ וזכאות הקיבוצים להלוואות מהקרן לעסקים קטנים ובינוניים), אחת נפתרה כמעט במלואה (המענק המיוחד לעסקים קטנים), ואחת טרם נפתרה – זכאות חברי קיבוצים למענק המיוחד לעצמאים ובעלי שליטה בשל משבר הקורונה ("המענק לעצמאים").

רו"ח ירון רייכמן, מנכ"ל ברית פיקוח, ניתח את סוגיית החלת המענק לעצמאיים על חברי הקיבוץ: תנאי קבלת המענק, מדוע רשות המיסים מתנגדת להחלתו על חברי הקיבוץ ותשובתנו להתנגדות רשות המיסים. כמו כן, הסביר רייכמן את תנאי קבלת המענק הישיר לעסקים – "הפעימה השלישית", את הקשיים בהחלתה על הקיבוצים והפתרונות שהוסדרו עם האוצר כדי שניתן יהיה לקבלם בקיבוצים הזכאים לכך. בין היתר, נפתרו סוגיית ההכרה בפגיעה בענף קיבוצי הפועל במסגרת הקיבוץ וכפל המענק לצהרונים.  רו"ח רביב ישי מברית פיקוח ירד לשורשי הוויכוח המקצועי בינינו לבין רשות המיסים, הציג את טענות הרשות וסתר אותן אחת לאחת.  

מנהל המחלקה המשפטית בתנועה, ד"ר מיכי דרורי, הציג את הקונסטרוקציה המשפטית המאפשרת לאוצר להחיל את המענק המיוחד לעצמאים גם על חברי הקיבוץ, בין באמצעות שימוש בתקנות שעת החירום ובין בלעדיהן. דרורי הרחיב בקשר לסוגיות רגולטוריות נוספות שעלו בתקופת משבר הקורונה והטיפול התנועתי בהן, כמו סוגיית אכיפת הנחיות משרד הבריאות בקיבוצים, הנחיות רשם האגודות השיתופיות לכינוס מוסדות הקיבוץ, סוגיית סגירת שערי הקיבוץ והמחלוקת שהתעוררה בינינו לבין היועץ המשפטי לממשלה ו"ריענון" הקשר בין העסקים לקהילה בקיבוץ.

סיימה את הסבב עו"ד רעות גולדסטין מהמחלקה המשפטית בתנועה שחידדה סוגיות אקטואליות בדיני עבודה לקראת החזרה לשגרה, וכללי עשה ואל תעשה לגבי חל"ת ומצבים של סיום יחסי עובד ומעביד.

דגן לוין: "הממשלה פרסה רשת בטחון אוניברסלית וקיומית לכל אזרחי המדינה שנפגעו ממשבר הקורונה. רשות המיסים טוענת שחברי קיבוצים אינם זכאים לקבל את המענק,  אך היא טועה פעמיים: פעם אחת מקצועית, ופעם שניה קונספטואלית – המענק מיועד לכל מי שנפגע ואינו זכאי לדמי אבטלה. אנו פועלים להחלת המענק הן באמצעות שיח מקצועי והן באמצעות גיוס המערכת הפוליטית, בהובלת השר אלון שוסטר, ח"כ רם שפע ומזכירי התנועות הקיבוציות, ניר מאיר ואמיתי פורת. כל הגורמים אליהם פנינו, ובראשם ראש הממשלה החלופי ושר הביטחון, רא"ל (במיל') בני גנץ ושר הכלכלה, ח"כ עמיר פרץ, וכך גם ארגוני העצמאיים וגורמים נוספים מסכימים עם הגיון הברזל של דרישתנו ותומכים בה".

מיכי דרורי: "הרושם הוא כי הקיבוצים התמודדו באופן מעורר כבוד עם משבר הקורונה, הן בצד החברתי והן בצד הכלכלי ובכך תרמו לא רק לעצמם, אלא בכלל לחוסנן של החברה והכלכלה בישראל בכלל. לפיכך, מצער כי ישנם גורמים שונים במערכת השלטונית שעינם צרה בקיבוצים, והם ממשיכים לנסות ו"להתחשבן" עם הקיבוצים גם בתקופה  מאתגרת זו. בכל מקרה, אין בכוונת התנועה לוותר על הזכויות המגיעות לקיבוצים ולחבריהם כמו לשאר אזרחי המדינה, והיא תמשיך לפעול למימושן בכל האמצעים המתאימים העומדים לרשותה."

ירון רייכמן: "הממשלה החליטה על פריסת רשת כלכלית לכלל אזרחי המדינה שנפגעה פרנסתם בגלל הקורונה. לשכירים שנפגעו קיים פתרון מובנה  דמי אבטלה, עצמאיים וחברי קיבוצים במדינת ישראל אינם משלמים דמי ביטוח לענף אבטלה, לכן אינם זכאים לחל"ת. לכלל העצמאיים במשק ניתן פיצוי, באמצעות רשות המיסים, על ידי תשלום מענקים מיוחדים ("פעימה ראשונה ושנייה").מאידך, חברי הקיבוץ העובדים בקיבוץ ("עובדי פנים"), או עובדים כעצמאיים, נותרו בשלב זה ללא מענה.

חברי קיבוץ עובדי פנים או יזמים ללא תיק  – זאת מאחר וחברי קיבוץ עובדי פנים אינם משלמים דמי ביטוח לענף אבטלה, במוסד לביטוח לאומי והם גם לא מוגדרים בתקנות כעובדים עצמאיים .

חברי קיבוץ העובדים כעצמאיים - על פי הנחיית רשות המסים עליהם להעביר בסוף השנה את הכנסתם החייבת לדוח המס של הקיבוץ  ("דוח מס אפס"). היות והקריטריון לזכאות למענק בפעימה הראשונה והשנייה הינו ירידה בהכנסה החייבת אותם - עצמאיים חברי קיבוץ המגישים דוח אפס אינם זכאים למענק.

נציין, כי בהמלצת התנועה, קיבוצים לא מעטים נכנסו לנעלי האוצר והביטוח הלאומי והחליטו לתת לחברים אלו את המענק על חשבונם ולהתחשבן עם החברים בהמשך ככל והמדינה תשלם.

לצערנו לאחר מספר דיונים מול הנהלת רשות המיסים, לא הצלחנו להגיע להסכמות. לטענתם, חברי הקיבוצים זכאים לתמיכה מהקיבוץ זאת בזכות מנגנון הערבות ההדדית המוכר גם לצורך חישוב המס, ולכן לטענתם הם אינם זכאים לתמיכה מהמדינה."

הוספת תגובה חדשה