דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מתחדשים בכרם שלום

בקיבוץ כרם-שלום התקיים השבוע "יום התחדשות לפני הקיבוץ", שמטרתו לטפח ולשפר את חצר הקיבוץ ומראהו.
כרם שלום

הקיבוץ, בתמיכת הוועד המקומי בראשות אודי אורנשטיין וליאור דפנר, ובשיתוף התנועה הקיבוצית, המועצה האזורית אשכול והחטיבה להתיישבות, עשה מאמצים כבירים לקלוט חברים חדשים. בתוך כך קיבלו חבריו הוותיקים החלטה להפוך לקיבוץ מעורב – של חילוניים ודתיים, הצליחו במשימת הצמיחה הדמוגרפית והיום אין בית אחד פנוי במקום. לאחר ההצלחה במשימה זו, החליטו אנשי הוועד וחברי הקיבוץ, כאמור, לשפר גם את פני הקיבוץ.

אנשי המקום יחד עם גרעין הבוגרים מבית עין פרת ו-jnf uk, הצליחו לגייס מאות מתנדבים, עשרות חברות, מפעלים וגופים שתרמו ציוד, צמחיה, דשא רחב מימדים ועוד ועוד, כל זאת על מנת לעשות ביום ההתחדשות "מהפך" של ממש במראה הקיבוץ. במהלך היום ביצעו 500 המתנדבים – ש"ש, חניכי מכינות, בני גרעינים ומתנדבים פרטיים שהגיעכרם שלום ו בעקבות הפרסומים - צביעה של בתי הציבור המרכזיים, חידוש הגינון ברחבי הקיבוץ, עבודות חשמל והשקיה ועוד. בנוסף, התקיים במהלך היום יריד דוכנים מיזמויות מקומיות, הופעה של עידן עמדי ובכלל חגיגה של התנדבות, יוזמה ועשייה מבורכת.

חלק מהמתנדבים היו קבוצות ויחידים ששמעו על ההתגייסות ופשוט ביקשו לבוא ולתרום מזמנם. ביניהם גם אנשים שהיו בעבר בכרם שלום והיה להם חשוב לבוא ולקחת בזה חלק בעצמם.
אשר לבני, מניר דוד, היה בגרעין המייסד של כרם שלום וחי בקיבוץ עד 1991: "כרם שלם מעולם לא יצאה ממני. זו לא היה הרפתקה של החיים, אלו היו החיים שלי. כאן נולדו ששת ילדי. אני מאד רוצה שהקיבוץ יתפתח ויגדל ולכן היום מבחינתי הוא יום גדול. עוד סגירת מעגל - לפני עשר שנים החלטתי לסגור מעגל בפעם הראשונה ובגילי המתקדם, בגיל 60, להגיע לכאן לשנת שירות, בקיבוץ בו התחלתי את חיי הבוגרים. היום זוהי סגירת מעגל שנייה כשאני מגיע לכאן לראות כיצד מחדשים את פניו של הקיבוץ שיוצא לדרך חדשה".

מוסה הורן, ודורון פלד, בני 80, מקיבוץ הזורע, הגיעו להתנדב אף הם. הורן סיפר: לפני שבועיים ראיתי מודעה בעיתונות כרהקיבוצית שכרם שלום עושים יום התחדשות. אני אדם שמונע מנתינה לחברה ובמשך חמשת החודשים האחרונים "אוכל את עצמי" על כך שאני לא מגיע לדרום השחור ולא עושה כלום. כולם נוסעים לחו"ל בקיץ אבל האנשים שחיים פה ראויים ליחס שלנו. בני הזורע היו הגרעין הראשון כאן ולכן זה היה נראה לי אך טבעי שנבוא להתנדב כאן היום. הבאנו אדניות שבניתי בעצמי וצמחים שהבאנו גן כן כתרומה מהקיבוץ".

מנכ"ל הקיבוץ, ליאור דפנר: "לאחר ההתקדמות במישור הדמוגרפי, אנו מרכזים מאמץ לייצר בקיבוץ שינוי פיזי, שיאפשר לחברים איכות חיים סבירה. בשל המצב הכלכלי המורכב בו נמצא הקיבוץ, נוצר קושי להשקיע בתשתיות בו לאורך שנים ארוכות. מגמה זו יצרה מצב בו פני הקיבוץ אינם מזמינים, המבנים נראים לא טוב והנוי בו מועט ודל. עכשיו, עם התנופה בה אנו נמצאים אנו יוצאים למהלך שיקום ושינוי המצב. חברי הקיבוץ נרגשים עד עמקי נשמתם מההתגייסות והעזרה להם זכינו. חלמנו על היום הזה והנה הוא. גם כרם שלום, וגם היום הזה באופן ספציפי, מוכיחים שכשחולמים ומאמינים הכל אפשרי".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "כרם שלום הוא סמל ובתור אחד שכזה אסור שיפול, מבחינתנו אין אפשרות אחרת חוץ משיעמוד על הרגליים, אנחנו מלווים אותו לשם כך ביחד עם המועצה, רוצים אותו חי ואנרגטי. ככל שהוא חי יותר ישראל מנצחת יותר".

גדי ירקוני, ראש מועצת אשכול: "מי שרוצה להתרגש ולחוות את הציונות העכשווית במלוא תפארתה מוזמן להגיע לכרם שלום. בני נוער מתנדבים, חיילים ואזרחים מכל הארץ משתתפים יחד עם תושבי הקיבוץ במבצע ציוני מדהים של שיקום פני הקיבוץ. קיבוץ שחווה משבר בשנים האחרונות וכיום בזכות הרבה נחישות ואמונה חווה פריחה מחודשת, אנושית וסביבתית. אנו רואים כאן עשייה ציונית שאני לא זוכר כמותה בשנים האחרונות. מרגש לראות את הקיבוץ יפה ושוקק חיים. זוהי הגשמה של חזון".

רבים מהקיבוצים והמפעלים הקיבוציים תרמו ליום ההתחדשות: סמר תרמו חלק מהדשא הגדול שנשתל, נטפים וחצרים תרמו מערכות השקיה, הקיבוצים הסמוכים מניר יצחק, ניר עוז, גבולות, חולית ועלומים שלחו את צוותי הגינון שלהם ומתנדבים נוספים לעזור בכל מה שרק אפשר.

היום נחתם ב"הנחת" כריות הדשא על כל השטח שמסביב החדר אוכל בקיבוץ, רגע שסימל באופן מוחשי את הצלחת היום ואת המהפך שעשה כרם שלום קודם כל במובן החברתי-קהילתי ולאחר יום ההתגייסות המוצלח, גם במובן הפיזי במראהו של הקיבוץ יוצא הדופן הזה.    

צפו בטקס הנחת הדשא ע"י מאות המתנדבים בקיבוץ 

הוספת תגובה חדשה