דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

סגן שרת הכלכלה והתעשייה, ח"כ יאיר גולן: " יש לנו אחריות לפתח לא רק את הכלכלה אלא גם את החברה. הכלכלה השיתופית היא דרך שחייבת להיות נוכחת בחיים שלנו. למה שלא יהיו יותר חברות הייטק שיתופיות?"

תחת הכותרת "למה לנו קואופרציה עכשיו" התקיים במהלך כנס ההנהגות, רב שיח בו השתתפו סגן שרת הכלכלה והתעשייה, ח"כ יאיר גולן, עו"ד יהודה טלמון, יו"ר "אופק" אגודת אשראי ומר עמרי בן עמי,  מנהל מחלקת עסקים חברתיים ויזמות שיתופית בעיריית ירושלים ואותו הנחתה עו"ד מרב ניב, ראש היחידה לקידום הקואופרציה בתנועה הקיבוצית
קואופרציה
מדברים קואופרציה. משמאל לימין: בן-עמי, ח"כ גולן, טלמון ועו"ד ניב

ברב השיח שהביא לקדמת הבמה את החלטתה של עיריית ירושלים לפעול לקידום ועידוד הקמת עסקים קואופרטיביים כדרך למתן מענה ליעדים עירוניים ולצרכים שונים של תושבי העיר וכדרך לצמצום פערים בין חלקי העיר השונים ובין הקהילות השונות המתגוררות בשטחה ואת הרקע והמניעים העומדים בבסיס התארגנותה של "אופק" כאגודת אשראי, הוסיף סגן השרה, גולן: "כלכלה שיתופית יותר היא חזקה יותר. כלכלה שיתופית היא כלכלה בעלת ערך חינוכי וחברתי. יותר ויותר אנשים מבינים שאי אפשר שהכלכלה תעבוד בשביל טייקונים. אנחנו רוצים שהכלכלה תעבוד בשביל כולם. הכלכלה צריכה להיות הוגנת". 

לדברי בן עמי, הקואופרטיבים העסקיים והחברתיים שקמו וקמים בירושלים מהווים דוגמה ליזמות שיתופית חדשנית בתחומים רבים ומגוונים. בן עמי ציין כי הכלים הפרקטיים אותם מעניקה העירייה מכוונים בעיקר לצעירים המתגוררים ופועלים ברחבי העיר, אולם השפעתם מגיעה למעגלים רחבים הרבה יותר: הפועל ירושלים, המפלצת (פאב שיתופי), קואופרטיב הנקיון, קואופרטיב העיצוב הירושלמי, וקואופרטיב התוכנה סופי, הנן דוגמאות ליזמות שיתופית חדשה בעלת ערך חברתי וכלכלי כאחד. בדבריו, קרא בן עמי לקיבוצים ולמועצות אזוריות למצוא את הדרך בה יוכלו להיות פלטפורמה ליזמים צעירים באמצעות יזמות שיתופית, שתוכל, בסיוע של "מנטורינג" מתאים, לעשות פלאים גם במרחב הכפרי ולא רק בירושלים. בן עמי אמר עוד כי תפקיד הקואופרציה לתת מענה לצרכים של החברה בתוכה היא פועלת: פרויקטים ברי קיימא יוכלו להחליף עמותות נתמכות. יחידה ליזמות שיתופית ועסקים חברתיים בכל רשות מקומית ואזורית תהווה פלטפורמה נפלאה לקראת האתגרים והצרכים של המחר.

גם בעולם הפיננסי "קואופרציה היא לא מילה גסה", אמר עו"ד יהודה טלמון. כשליש מהיקף הבנקאות העולמית היא בנקאות קואופרטיבית ובארה"ב עצמה -   מעל 200 מיליון אמריקאים חברים באגודות אשראי, המביאות יתרונות ללקוחותיהן-בעליהם. עו"ד טלמון ציין כי הבנקאות עודנה התחום המונופוליסטי ביותר במדינת ישראל וכי משקי הבית והעסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים את המקור העיקרי לשורת הרווח של התאגידים הבנקאיים הגדולים ואמר כי כאגודת אשראי, אופק מכוונת לצמצומו של הפער שבין הבעלים ללקוח. כך, למשל, אופק, כאגודת אשראי מוטת טכנולוגיה, לא תידרש לקיומם של סניפים ולקיומו של כח אדם בהיקף נרחב. השירותים אותם תתן אופק ללקוחותיה-בעליה יהיו שירותים באיכות גבוהה ובעלות נמוכה." אנחנו משנים את חוקי המשחק ורוצים שהחבר או החברה באגודת האשראי ירוויח ולא בעל הון שיושב בבית", אמר." המודל הכלכלי שלנו מאפשר לנו לתת שירות בעלות נמוכה ושירות ברמה גבוהה שייטיב עם החברים. אני קורא לכם ולקיבוצניקים רבים להצטרף ולהיות חברים בבנק אופק ולעשות שינוי בתחום הכי מונופוליסטי בישראל."

בשאלת תפקידה של המדינה בקידום הקואופרציה אמר סגן שרת הכלכלה והתעשייה אמר כי משרד הכלכלה מאמין ומוציא לפועל את אחריותו לפיתוח הכלכלה והחברה גם באמצעות אגודות שיתופיות, אשר יפעלו בכל תחומי החיים, גם כתגובת נגד ראויה וערכית לקפיטליזם הרווח. סגן השרה הכריז כי משרד הרשמת – האגף לאיגוד שיתופי – יגדל ויהפוך בתקופה הקרובה לגוף יוזם, שמטרתו לאפשר ולסייע באופן פעיל לפיתוחה של קואופרציה מגוונת ושל כלכלה שיתופית בת קיימא. סגן השרה קרא ליצירת מודלים של הצלחה קואופרטיבית, כדי להפוך את הכלכלה להוגנת ופועלת עבור כולם ואמר "אין גבול ליצירתיות. הרעיון הקואופרטיבי הוא רעיון נפלא, דווקא על רקע משבר הקורונה, המראה עד כמה כלכלות שנראו יציבות הן פריכות" ותיאר דרכים ואפשרויות להשפעה חברתית-כלכלית, שיביאו לפיתוח הפריפריה באמצעות מנגנונים של ערבות הדדית, שותפות ותמיכה אמיתית: "כלכלה שיתופית היא כלכלה עם ערך חינוכי, כלכלה דמוקרטית – שותפות ומעורבות ואחריות אמיתיות בכלכלה."

הוספת תגובה חדשה