דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קרן ס.ל.ע

לוגו תנועה

קרן ס.ל.ע זוהי קרן לערבות הדדית שהוקמה על ידי התנועה הקיבוצית, והחלה לפעול בינואר 2015 ומטרתה סיוע לחברי קיבוצים שקיבוצם אינו יכול לשלם להם פנסיה כקבוע בתקנות הערבות ההדדית.

כידוע, תקנות הערבות ההדדית בקיבוץ המתחדש מורות כי חבר קיבוץ יקבל מקיבוצו גמלת פנסיה בגובה של 40% מהשכר הממוצע במשק. כלומר כ-3,817 אש"ח לחודש (ב-2017).

רוב רובם של קיבוצי התנועה משלמים לחבריהם סכום זה ואף יותר ורואים בכך מקור לגאווה על יכולתם לתת פנסיה הוגנת לחבריהם המבוגרים. יחד עם זאת יש מעט קיבוצים, שחבריהם נאלצים להסתפק בקצבת הביטוח הלאומי (כ-2,000 ש"ח) או מעט מעבר לזה.

אין ספק שתנועה ערכית כמו התנועה הקיבוצית אינה יכולה להישאר שוות נפש נוכח הסיכון שמי מחבריה לא יזכה להזדקן בכבוד. לפיכך החליטה התנועה להקים קרן ולגייס כספים לשם כך בעיקר מקיבוצים שיכולים  ומוכנים לתרום.

הנהלת הקרן, באישור מזכירות התנועה, קבעה קריטריונים ברורים להגדרת הקיבוצים שחבריהם יהיו זכאים להסתייע בכספי הקרן. קיבוצים אלו צריכים לקבל את אישור רשם האגודות, אישור הארגון הכלכלי ואישור התנועה שאכן אין ביכולתם לשלם את הפנסיה הקבועה בתקנות. האישור לקיבוץ ייבדק אחת לשנה.

החברים הפנסיונרים בקיבוץ שהוכר כזכאי לסיוע, מתבקשים לחתום על תצהיר על הכנסותיהם. רק החברים שסך כל הכנסותיהם ממקורות שונים אינם מגיעים לגובה הפנסיה המוגדרת בתקנות יקבלו סיוע מהקרן. גם לכך נקבעו הגדרות וכללים ברורים.

הקרן קבעה את גובה הסיוע לכל חבר כך שסכום הגמלה הכולל יגיע לסכום שינוע בין 50% ל- 80% מגובה הפנסיה הקבועה בתקנות. זאת בהתאם למצב הקרן ולהיקף הצרכים. כיום כאמור,  הקרן מסייעת בהשלמה ל-80% מגמלת הפנסיה המינימאלית הקבועה בתקנות. כמו כן, נקבע סיוע מיוחד לחברים פנסיונרים החיים בגפם וכן לחברים המוגדרים סיעודיים.

יו"ר הנהלת הקרן – ד"ר רינת גלילי ראשת אגף חברה קהילה ותרבות. בהנהלת הקרן יושבים נציגי התנועה הקיבוצית, נציגי הארגונים הכלכליים ונציגי ציבור.

הוספת תגובה חדשה