דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

תנועה לכיוון קידום הקיימות והסביבה

לאחרונה התקיימה פגישה מוצלחת וחשובה בין צוות תנועתי בהובלת המשנה למזכ"ל, הדס דניאלי ילין, לשרה להגנת הסביבה, תמר זדנברג, וצוות משרדה במטרה לקדם את נושאי הקיימות והמאבק בהתחממות הגלובלית בתנועה הקיבוצית
הצוות התנועתי בהובלת המשנה למזכ"ל, יחד עם השרה זנדברג וצוותה
הצוות התנועתי בהובלת המשנה למזכ"ל, יחד עם השרה זנדברג וצוותה

בהמשך להחלטת הוועידה השישית של התנועה הקיבוצית, שהתקיימה בנובמבר, בדבר מחויבותה של התנועה למאבק בהתחממות הגלובלית, הוקם צוות חשיבה בהובלת המשנה למזכ"ל התנועה, הדס דניאלי ילין, המורכב מפעילי התנועה וחברי תנועה שהנושא בוער בהם, וכן נציגי ארגונים נוספים כגון איגוד התעשייה הקיבוצית, משקי הדרום, ומרכז השלטון האזורי. תפקידו של הצוות הוא לבנות תכנית עבודה בנושא, וכן לפתוח ערוצי הידברות וקשר עם גורמים רלבנטיים במשרדי הממשלה.

הצוות קיים מספר פגישות, ואף קיים יום למידה בו השתתפו גם יעל כהן פארן, ראשת התנועה הירוקה, פעילה סביבתית וחברת כנסת לשעבר, נציגים מארגון "אדם טבע ודין" ומקק"ל. לצוות שותף גם בני רגיל מקיבוץ גזר.

בפגישה שהתקיימה בשבוע שעבר עם השרה זנדברג, ראש המטה שלה, דרור מורג, ויועצות השרה, השתתפו המשנה למזכ"ל התנועה, הדס דניאלי ילין, ראש אגף כלכלה, דגן לוין, ואילת סלע יונגרמן ונרי שוטן מהמחלקה הפוליטית. המשתתפים דנו במספר נושאים מרכזיים:

  1. גיבוש דרכי עבודה משותפות בין המשרד לתנועה ולקיבוצי התנועה.
  2. התאמת הקולות הקוראים שמפרסם המשרד לייחודיות הטמונה בקיבוצים.
  3. סיוע במימון הקטנת פסולת והקמת מתקנים לטיפול בה ברחבי התנועה.
  4. מימון פרויקטים חינוכיים לנוער ולמתנדבי שנת השירות והקמת ועדות הגנת הסביבה בקיבוצים
  5. שת"פ בהגדלת השימוש בחשמל אגרו-וולטאי.

הדס דניאלי ילין הציגה את יתרונותיהם של הקיבוצים, כמו למשל פריסה ארצית, קהילות חזקות ומאורגנות, שטחים חקלאיים רבים ותפיסת עולם המבינה את חשיבות השמירה על הטבע. יתרונות אלה מציבים את הקיבוצים בעמדה המאפשרת עשייה רבה ומשמעותית בתחומים רבים, ביניהם טיפול בפסולת, מחזור, אנרגיות מתחדשות, חינוך לקיימות, ESG - השקעות אחראיות, הפחתת פליטות של חומרים מזהמים, ועוד. דגן לוין הדגיש את חשיבות פתיחת החסמים העומדים בפנינו בבואנו לטפל בסוגיות הללו, בין היתר בסוגיית הדו-שימוש - חקלאות ואנרגיה סולארית,

השרה זנדברג הדגישה את מקומה החשוב של התנועה הקיבוצית בהובלת המאבק הסביבתי ואת האפשרויות הרבות הגלומות בשיתוף הפעולה בין המשרד להגנת הסביבה והתנועה. עוד אמרה השרה כי היא רואה בחקלאות ערך סביבתי וכי היא מחויבת לשמירה על החקלאות הישראלית, ורואה בתנועה הקיבוצית גורם בעל יכולות להניע שינוי בתחומי הסביבה והמאבק בהתחממות הגלובלית.

לבסוף, סוכם כי יוקם שולחן עגול למשרד ולמטה התנועה, אשר תפקידו איתור חסמים ופתיחתם מול גופי הממשלה השונים.

הדס דניאלי ילין סיכמה: "הייתה פגישה טובה מאוד ואפקטיבית וניכר כי רוחות חיוביות מאד נושבות במשרד, ויש כר פורה לבניית שיתוף פעולה משמעותי וארוך טווח, לטובת כולנו. שמחנו לשמוע כי השרה זנדברג מחויבת לקידום שיתוף הפעולה בין התנועה והקיבוצים למשרדה ורואה בקיבוצים ובחקלאות גורמים חשובים במאבק הסביבתי".

במקביל, עובדים בתנועה יחד עם משרד רה"מ החליפי ועם משרד האנרגיה על הקמת שולחן עגול משותף שיכלול את התנועה וכל הגופים הקשורים אליה יחד עם ממשלת ישראל, במטרה לקדם יחדיו הוצאת החלטות ממשלה אל הפועל וייזום תכניות חדשות ומשמעותיות בתחומי הסביבה והאנרגיות החלופיות.

הוספת תגובה חדשה