דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

פעילויות סיום ופרידה

מתוך חוברת פרידה וסיכום 2007, מחלקת נוער עמק חפר

פעילות 1 - תמונות מספרות

מחלקים את הקבוצה למס' קבוצות. לכל קבוצה נותנים תמונה המבטאות פרידה (אם נפרדת מילד ההולך לגן, אנשים מנופפים לשלום, חיבוק פרידה וכו'). על הקבוצה להמחיז את סיפור הפרידה המופיע בתמונה . מציגים את ההצגות .

דיון קצרצר : מה משמעות של פרידה עבורינו?, האם פרידות שונות זו מזו?, אילו רגשות מרגישים שנפרדים? איך אפשר להקל על הפרידה?

עוד אפשרות : מפזרים המון תמונות המבטאות פרידה. כל חניך בוחר תמונה איתה הוא מזדהה.

 

 

פעילות 2 - משחק לוח פרידה בקבוצה

החומרים: לוח משחק, חיילים, כרטיסי משימה : הפתעות, שאלות, משימות

 

הפתעות: היית חניך למופת קבל טופי

 

משימות:

  • הענק ברכה לחניך הכי משקיע
  • ספר על משהו שלמדת השנה
  • ספר על חוויה טובה שעברת עם הקבוצה השנה
  • תן פרח למישהו מהקבוצה שעזר לך

 

שאלות:

  • מה היית משנה בשנה ?
  • מה הפתיע אותך בשנה ?
  • מה איכזב אותך השנה ?
  • על מה היית חוזר שוב ?

 

* אפשר לעשות את המתודה בצורת חבילה עוברת

 

 

 

פעילות 3 - ספר זיכרונות קבוצתי

ספר הזיכרונות הקבוצתי מהווה פעילות סיכום המאפשרת לחברי הקבוצה להיזכר

ברגעים שהקבוצה עברה יחד.

 

מהלך הפעילות:

במרכז עומדים לרשות החניכים דפים ריקים, צבעים, טושים, עיתונים צבעוניים, מספריים, דבק וכו .' כל חניך מכין על דף דיוקן של עצמו- הוא יכול לצייר, לכתוב, לגזור מעיתונים וכו .' במרכז מונחים דפים שעליהם כתוב: הרגע המצחיק ביותר השנה, הפעולה הכי מדליקה, מחנה פסח, הפעולה הכי גרועה, הרגע הכי מפחיד.... כל חניך כותב על כל דף כזה משהו שמתאים לכותרת של הדף .

בסיום הפעילות המדריך לוקח את הדפים ומאגד אותם לספר זיכרונות. אפשר ורצוי לצלם את הספר ולחלק לכל החניכים.

 

 

פעילות 4 - עקבות מהשנה

פעילות שמטרתה לסכם את השנה ולבדוק מה השאירה אצלי שנת הפעילות .

מהלך הפעילות:

כל חניך מקבל בריסטול גזור בצורת כף רגל, הוא כותב עליה מה השאירה שנת הפעילות הזו אצלו (זה יכול להיות קשור לקבוצה או למדריכים). "אח כמדביקים את כל העקבות על בריסטול ותולים על הקיר.

 

 

 

פעילות 5 - עיתון קיר

מהלך הפעילות:

מתחלקים לצוותי עבודה לכל צוות ניתנת משימה :

צוות סקר:

תפקידו לבצע סקרים בקרב חברי הקבוצה ולפרסם את הנבחרים בתחומים השונים לדוגמא:

(ניתן להוסיף תחומים נוספים ).

• מלך הבדיחות הקבוצתי

• הפעולה האהובה עלינו במיוחד

• שיר השנה

• המתנדב הפעיל ביותר

• החניך המתמיד

• החניך המאחר

 

צוות מראיין:

תפקידו לראיין אנשים ולכתוב כתבות בנושאים שונים לדוגמא :

• ראיון עם המדריך/ים

• ראיון עם אחד החניכים

• כתבה על פעילות שיא

• ראיון עם הורה של אחד החניכים בקבוצה

 

צוות איחולים:

תפקידו לאסוף ד"שים ואיחולים יצירתיים מחברי הקבוצה ומהמדריכים לסוף השנה ולקראת הקיץ .

אוספים את כל הדברים מהצוותים השונים ומדביקים על בריסטולים ותולים על הקיר במועדון. (אפשר לכרוך אותם לעיתון קטן ולצלם לחניכים).

 

 

 

פעילות 6 - מתנות מכל הלב

בהפעלה זו מעניקים חברי הקבוצה זה לזה מתנות לסיום השנה.

 

מהלך ההפעלה:

כל חניך צריך להביא מתנה מהבית, עטופה יפה. רצוי להגדיר מראש את סכום המתנה, מומלץ שהחניכים יכינו את המתנות בעצמם ולא ייקנו מתנות מוכנות. יש להגדיר לחניכים כי המתנה היא לשם סיום השנה וצריכה להיות משהו שקשור לקבוצה ולפעילות .

• ניתן גם להכין את המתנות תוך כדי הפעולה מחומרי יצירה (פלסטלינה, עיתונים , דפים, מנקי מקטרות וכו').

 

יש אפשרויות שונות לחלוקת המתנות:

  • יושבים במעגל, במרכז מונחות כל המתנות. אחד המשתתפים בוחר מתנה ומעביר אותה בין חברי הקבוצה במעגל, כאשר ברקע מושמעת מוזיקה. ברגע שהמוזיקה נפסקת, מי שמחזיק את המתנה באותו רגע, לוקח אותה ויוצא מהמעגל. וכך ממשיכים במשחק עד שכל החניכים בקבוצה קיבלו מתנות ואז פותחים את המתנות.
  • מכינים פתקים עם מספרים כמספר הילדים בקבוצה, שמים את כל הפתקים בכובע או בקופסא. ממספרים את המתנות במספרים זהים למספרים שבקבוצה. כל חניך בתורו ניגש לכובע, לוקח פתק (בעיניים עצומות) ואח"כ ניגש לערימת המתנות ולוקח את המתנה בעלת המספר הזהה.
  • כמו במשחק הגמד והענק, כל ילד מקבל שם של ילד אחר בקבוצה שלו הוא צריך להביא מתנה. את השמות מחלקים כמה ימים לפני הפעולה, יחד עם ההזמנה לפעולה.

 

 

פעילות 7 - סיפור בהמשכים

כל חניך מקבל דף ועט וצריך לרשום משפט, "עפ"י קטגוריות שהמדריך מקריא -

  • הפעולה שהכי אהבתי ,
  • אכזבת השנה, הדבר שהפתיע אותי השנה
  • אני שמח שהסתיימה שנת הפעילות כי ...
  • אני עצוב שהסתיימה שנת הפעילות כי ...
  • הכי קשה לי עם סיום השנה זה ש ...
  • הכי ריגש אותי השנה ...
  • הכי טוב היה לי ...
  • בכלל לא איכפת לי ש ...
  • אילו יכולתי להתחיל מחדש את שנת הפעילות אז ...
  • לסיום אני רוצה להגיד שאני מאוד מאוכזב
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה