דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

משחקים ופעילויות סביב מדורת ל"ג בעומר

גל כהן-דגן, מחלקת הנוער עמק חפר
ערכים ומטרות הפעילות

מדורת ל"ג בעומר הינה הזדמנות לפעילות חברתית.

קהל היעד
ילדים
משך הפעילות
שעה
רשימת ציוד ועזרים

חידון היא והוא, חידון אמת ושקר, חבילה עוברת, כפות, תפוחי אדמה

מערך הפעילות

פרה חולבת לל"ג בעומר - מטרת המשחק: לתפוס ובו בזמן להיזהר לא להתפס

כתגובה למילה מסוימת. מהלך: הושב את החניכים במעגל ואמור להם לשלוח את יד

שמאל עם אגודל כלפי מעלה אל היושב משמאלם וביד ימין ליצור "טבעת" בעזרת

האצבעות, בה תכנס האגודל של היושב מימין. כעת ספר להם סיפור וקבע כי כאשר

אתה אומר את המילה "ל"ג בעומר" כולם מהדקים את יד ימין בניסיון לתפוס אגודל

ובו בזמן חומקים עם האגודל ע"מ לא להיתפס .

 

ספירת העומר - מטרת המשחק: לספור עד 33 בלי לחזור על

אותו מספר. מהלך: אמור לחניכים כי המטרה שלהם היא לספור עד 33 כאשר כל

אחד זורק מספר בלי תכנון או תאום מראש. אם שני חניכים או יותר אמרו את אותו

מספר יחד יש להתחיל מההתחלה

מופיע בהמשך, כל קבוצה מקבלת בתורה משפט והיא צריכה

להגיד אם הוא אמת או שקר .

 

תחרויות שירה - כל קבוצה צריכה לשיר בתורה שיר ע"פ סבב של הא"ב, או שכל

קבוצה צריכה להתחיל שיר באות בו נגמר השיר של הקבוצה שלפניה (ניתן לתחום

את המשחק לסוג מסוים של שירים, לדוג'- שירי ילדים, שירי תכניות טלוויזיה, שירי

א"י). אפשר למקד את התחרות לשירים הקשורים באש.

 

חבילה עוברת - החבילה עוברת בין החניכים לפי ההוראות הטמונות בתוך החבילה.

יש להכין חבילה, שבה בין כל דף לדף יש משימה, וגם הוראה למי להעביר את

החבילה.

 

זמזום סירנה - שתי קבוצות יושבות זו מול זו. חברי כל קבוצה מחזיקים איש ביד

רעהו. בהינתן האות – מתחיל הראשון בכל קבוצה לזמזם בפה סגור ככל שיוכל.

בהרגישו כי תם האוויר בריאותיו, או שהוא עומד לפרוץ בצחוק, הריהו לוחץ ביד שכנו

והלה פותח מיד בזמזומו, ואף הוא מוסרו בלחיצת יד לשלישי וכן הלאה עד לאחרון.

קבוצה שנפסק "חיבורה", כלומר – האחד פרץ בצחוק והפסיק את זמזומו והשני לא

פתח בזמזום תחתיו – הפסידה. מנצחת הקבוצה שגמרה לאחרונה את זמזומה.

 

המשרוקית - מתיישבים במעגל כשהידיים מאחורי הגב. משתתף אחד יוצא

("המנחש") והמשרוקית נמסרת לאחד המשתתפים במשחק. הואמסתיר את המשרוקית.

כעת, מזמינים את "המנחש" ועליו לעמוד במרכז המעגל ולנחש אצל מי המשרוקית.

המשתתפים מעבירים את המשרוקית מיד ליד מאחורי גבם וכשנוצרת הזדמנות (כאשר "המנחש" עם הגב), שורקים בה ומיד מסתירים אותה שוב ומעבירים הלאה.

"כש"המנחש" מצביע עך משהו, עליו לפשוט ידיו קדימה ולהראות שהמשרוקית לא

בידיו – ואולי כן? אם ניחש נכון - מתחלפים ביניהם.

 

סיפור בהמשכים - יושבים בצוותא מסביב למדורה. אחד המשחקים פותח בסיפור.

לאחר משפט אחד או כמה משפטים נותן המנחה אות והלה מפסיק מיד ולו גם

באמצע, ושכנו היושב מימינו ממשיך וכן הלאה.

 

אני מביא איתי למדורה... מטרה: לגלות את החוק העומד במרכז המשחק.

מהלך המשחק: החניכים ישבו במעגל. אחד החניכים יחליט על חוק מסוייים הבא לידי

ביטוי במילים שיבחר. החניך יכריז על משפט כגון: אני עורך מסיבה ומביא: אבטיח

קר. החוק נמצא במילים אבטיח קר, כלומר החוק הוא שתי מילים. במידה והחניך

מביא למדורה משהו בעל שתי מילים, הוא נכנס למדורה. במידה ולא עלה על החוק,

הוא אינו נכנס למדורה. החוקים יכולים להיות מגוונים: חפצים המתחילים באותה אות, נגמרים באותה אות, קשורים לנושא מסויים ועוד.

 

כפות תפוח אדמה - מחלקים את החניכים לשתי קבוצות, שני טורים. נסמן על

האדמה קו התחלה וקו סיום. הראשון בכל טור מקבל כף מתכת עליה מניח תפוח

אדמה ותופס את הכף בפיו, בהישמע אות מוסכם יתחרו שני המשתתפים בהליכה עד

לקו הסיום וחזרה מעבירים את הכף לעומדים הבאים בתור. הטור שסיים ראשון מנצח.

 

אמת או שקר –

  1. הישוב עומר קרוי על שם ל"ג בעומר היום בו הוא עלה לקרקע- שקר
  2. יש ישוב שנקרא בר יוחאי על שמו של רשב"י- אמת, הישוב נמצא בהר מרון
  3. חגיגות ההילולה נפתחות בתהלוכה של ספרי תורה שיוצאים מצפת אל קבר הרשב"י- אמת
  4. קבר רשב"י נמצא בהר מירון- אמת
  5. גובהו של הר מירון הו 1334 מטר, והוא ההר השלישי בגובהו בארץ- שקר, גובהו של ההר הוא 1234 והוא השני בגבהו אחרי החרמון. (בעבר התנשא לגובה של 1,231מטר מעל פני הים, אך צה"ל שיטח את ההר לצורך הקמת בסיס צבאי)
  6. הפלמ"ח הוקם בל"ג בעומר בשנת תש"א - ה 15- במאי -1441 אמת
  7. צה"ל קבע את ל"ג בעומר, כיום הצדעה לחיילי המילואים- אמת
  8. ע"פ אחת המסורות ביום י"ח אייר, ה' נתגלה למשה בסנה, וזו אחת הסיבות להדלקת המדורות- שקר
  9. בי"ז אייר נח ומשפחתו נכנסו לתיבה, ומשתמע מכך שבי"ח אייר התחיל המבול-אמת

 

חידון היא והוא

אלי עולים מידי שנה

בני ישראל מכל המדינה

אצלי הם מדליקים מדורה

ועורכים הילולא במערה________________ :

 

אותי מענף דק מכינים

מכופפים ומעגלים.

את שני קצותיי בחוט קושרים

על כתף אותי נושאים_______________

 

אני בן הזוג

של הקשת המתוחה

היא בלעדיי כלל לא שווה

ואני בלעדיה לא אגיע למטרה_______________.

 

אני הייתי המנהיג

של המרד הגדול

נלחמנו בעוז ברומאים

בקשתות ובחיצים______________ .

 

אני ברחתי מן הרומאים

והסתתרתי שנים במערה

בהר מירון שבגליל

ושם למדתי המון תורה___________

 

אני הייתי איש עשיר

כל אחד אותי הכיר

כל רעב היה יודע

שאצלי יהיה שבע______________

 

אני בחרתי לחתן

איש ישר וענוותן

בתנאי שילמד המון תורה

כי היא טובה מכל סחורה____________

 

אני על עושר מוותרת

ואעזוב ארמון תפארת

כי החוכמה היא העיקר

גם לאדון ולאיכר______________

 

למעני כל הילדים

אוספים עצים המון ימים

אני באור נעים מאירה

בשלל צבעים את כל השכונה ____________

תובנות ודגשים חינוכיים

תמיד אפשר להנחיל קצת ידע ולחוות עוד משחק חברתי ליד המדורה. כיף!

כזה ראה וחדש
חגים ומועדים
סיווג חומרים לחגים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

2 + 10 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.