דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

טקסטים - מחלוקות היסטוריות ועכשוויות בקיבוץ שלי- לימוד לקראת יום הזיכרון ליצחק רבין

ליאור קולודני (עורכת)

אָמַר רַבִּי אַבָּא אָמַר שְׁמוּאֵל:

שָׁלֹשׁ שָׁנִים נֶחְלְקוּ בֵּית-שַׁמַּאי וּבֵית-הִלֵּל.

הַלָּלוּ אוֹמְרִים: הֲלָכָה כְּמוֹתֵנוּ,

וְהַלָּלוּ אוֹמְרִים: הֲלָכָה כְּמוֹתֵנוּ.

יָצְאָה בַּת-קוֹל וְאָמְרָה: אֵלּוּ וְאֵלּוּ דִּבְרֵי אֱלֹהִים חַיִּים הֵן, וַהֲלָכָה כְּבֵית-הִלֵּל.

וְכִי מֵאַחַר שֶׁאֵלּוּ וְאֵלּוּ דִּבְרֵי אֱלֹהִים חַיִּים, מִפְּנֵי מַה זָכוּ בֵּית-הִלֵּל לִקְבֹּעַ הֲלָכָה כְּמוֹתָן?

מִפְּנֵי שֶׁנּוֹחִין וַעֲלוּבִין הָיוּ, וְשׁוֹנִין דִּבְרֵיהֶן וְדִבְרֵי בֵּית-שַׁמַּאי.

וְלֹא עוֹד, אֶלָּא שֶׁמַּקְדִּימִין דִּבְרֵי בֵּית-שַׁמַּאי לְדִבְרֵיהֶן.

 

תלמוד בבלי, מסכת עירובין, דף יג/ב

 

אחרי חורבן ממלכת החשמונאים במאה הראשונה לספירה התפתחו בירושלים שתי אסכולות פרשניות שנקראו בית שמאי ובית הלל.

הלל הקים בית מדרש בעל אופי חדשני שבו כל תלמיד היה יכול ליצור פרשנות משלו ולחדש חידושים בהלכה, שיטה שמשכה הרבה תלמידים. בית הלל היה מתון יותר בפסיקת ההלכות והתאים אותן לרוח הזמן.

שמאי הקים בית מדרש ששיטת הלימוד והפסיקה ההלכתית היו חמורות ושמרניות.

עד היום מקובל להשתמש בשמות הלל ושמאי כדי לסמל את היכולת לפעול באותה תקופה מתוך השקפות עולם שונות אבל בכבוד הדדי .

 

בת קול – לאחר תקופתו של משה , כאשר בני ישראל נכנסו לארץ הסתיימה התקופה שבה אלוהים היה נשמע בקולו כפי שהוא דיבר אל משה ע"פ הכתוב בתורה. את הקול האלוהי החליף המושג בת קול שמייצג את קולו הפנימי או החיצוני של השומע או שהוא מדמיין שהוא שומע.

 

שאלה על הקטע:

מדוע זכו בית הלל להיות אלו שנפסקה הלכה על פיהם?

מפני שנהגו בצניעות ובכבוד כלפי בית שמאי. הם הקשיבו לעמדותיהם, למדו אותם לפני שפסקו את שלהם והקפידו גם לומר אותן על מנת שגם הן ישמעו ולא רק עמדתם שלהם.

 

כזה ראה וחדש
סיווג חומרים לחגים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

5 + 11 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.