דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

ממדי החינוך החברתי-קהילתי

פרופסור ראובן כהנא, מצגת במסגרת כנס מגזר כפרי למדריכי א-ו 6/11/13

1. וולונטריות

  הכרעה אישית ובחירה חופשית בעצם ההשתייכות למסגרת ובכל פעילות ופעילות. הבחירה צריכה להיעשות בכל רגע ורגע על ידי הפרט ולא רק בפעם הראשונה, בעצם הצטרפותו אליה.

  • האתגר המרכזי העומד בפני המדריך
  • מהו מרחב הבחירה של הילדים?
  • באילו נושאים יש להם בחירה חופשית?

 

2. רב ממדיות

  היצע של פעילויות מגוונות, רחבות היקף ושוות חשיבות, בהן כל ילד יכול לבטא את צרכיו ולפתח את כישוריו.

האתגר המרכזי העומד בפני המדריך הבוגר

  • איך מתחרים באופן ריאלי במגוון האפשרויות שמייצרת הסביבה התקשורתית וירטואלית?
  • איך מייצרים במות רלוונטיות המממשות את צורכי הביטוי האותנטי והמימוש העצמי של הילדים?

 

3. מורטוריום

הפעילות מורכבת מהתנסויות בעלות טווח הרשאה רחב, הניסוי והטעיה הינם חלק מהעשייה וההתפתחות.

במידה והמתנסה שוגה, הסנקציה אינה גורלית, הרסנית וסופית ונובעת מתוך "קבוצת השווים".

 

האתגר המרכזי העומד בפני המדריך הבוגר

  • איך מממשים את מלוא האחריות התפקידית (כמבוגר האחראי) תוך מתן טווח הרשאה וכר נרחב להתנסויות לילדים?
  • איך מתמודדים עם ציפיות סביבתיות תוצאתיות (ועדות נוער והורים) ללא תיקון של כל ההישגים האפשריים של הילדים?

 

4. סימטריה

היחסים בין חברי הקבוצה ובין המבוגר לחברי הקבוצה מתנהלים ללא הבדל ניכר של כוח וסמכות, וכתוצאה מכך מבוססים היחסים על עקרונות וציפיות מוסכמים והדדיים.

האתגר המרכזי העומד בפני המדריך הבוגר

  • מה הביטויים של הסימטריה בחינוך ועבודה עם ילדים?
  • כיצד המדריך הבוגר לא מחליש את סמכותו ביחסים (כמעט) סימטריים שהוא מקיים עם הילדים?
  • כיצד ניתן לחנך, לטפל בבעיות משמעת ולפקח במערכת יחסים סימטרית?

 

5. שילוב הפגתי-יצרני

הפעילות מתקיימת לצורך מילוי צרכים של הפגה - כיף והנאה, אך תוך כדי פעילות מהנה זו מתקיימים תהליכים של הטענת משאבים, מתרחשת התפתחות רגשית ומתקיימת למידה.

האתגר המרכזי העומד בפני המדריך הבוגר

  • כיצד מממש המדריך הבוגר עקרון זה ביחסיו עם הילדים כאשר פרופיל עיסוקו המרכזי הינו אמרגן פעילות?
  • מהי הפעילות היצרנית בחינוך בגילאי א'-ו'?

 

6. דואליזם מבני

שילוב דפוסים "כמו משפחתיים" של תמיכה, קירבה וויתור עם דפוסים של חברת מבוגרים המושתתת על תחרותיות, הישגיות וכד'.

האתגר המרכזי העומד בפני המדריך הבוגר

  • מה הביטויים של כל דפוס במסגרת החינוך של א'-ו'?
  • עד כמה יש ציפיות שהמרכזון / התלתון יהיו חממה משפחתית או דווקא חיקוי של חברת המבוגרים?

 

7. דפוסי ניהול עצמי

לקבוצה החברתית ניתנות סמכויות ממשיות לניהול עצמה, פיקוח על עצמה וזכות רחבה להחלטה על פעילויותיה וצרכיה.

האתגר המרכזי העומד בפני המדריך הבוגר

  • אלו תפקידים של ניהול עצמי ניתנים לילדים?
  • האם עקרון זה לא פוגע בסמכויותיו וניהולו השוטף של המדריך הבוגר ובמימוש אחריותו המקצועית כלפי המערכת החינוכית עליה הוא מופקד?

 

 8. סמליות ומתן משמעות

 השלבים ההתפתחותיים והערכיים מבוטאים באמצעות טקסים וסמלים קונקרטיים הנותנים ייצוג ערכי להתפתחות ולערכים בחיי היום-יום.

האתגר המרכזי העומד בפני המדריך הבוגר

  • מה המקום לאותות ומופתים בתרבות הצינית שבה אנו חיים?
  • כיצד המדריך הבוגר לא יוצר תחרות לא בריאה באמצעות הסמלה של הישגים וצמיחה של פרטים וקבוצות?

 

  9. פיקוח קולגיאלי

החברה היא שמפקחת, מגיבה ואף "מענישה" את הפרטים החורגים מהנורמות שלה.

האתגר המרכזי העומד בפני המדריך הבוגר

  • כיצד הפיקוח הקולגיאלי לא "מסרס" את המדריך הבוגר מלהכיל קוים אדומים שלו?
  • כיצד עקרון זה לא מקבע התנהגות נורמטיבית שלילית שאין מי שימנע ויפקח אליה?
  • אלו פידבקים חיוביים ניתנים על ידי הקבוצה "המפקחת"?
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה