דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

מצעי מפלגות - בחירות 2015

צוות "שבילים" (עריכה)

יש עתיד

מדיני-בטחוני:

  1. ישראל והרשות הפלשתינית יחזרו לשולחן המו"מ המדינה מתוך רצון טוב ושאיפה להגיע להסכם כולל.
  2. במהלך המו"מ לא יוקמו התנחלויות חדשות, אולם עד לחתימת ההסכם תהיה התחשבות בגידול הטבעי בהתנחלויות הקיימות.
  3. מטרת ההסכם היא להגיע למצב של שתי מדינות לאום עם גבולות בינלאומיים מוכרים, שאין להן דרישות זו מזו.
  4. גבולות אלה יתחשבו בשיקולי הבטחון של ישראל וגם במציאות שנוצרה בשטח מאז 1967. שני הצדדים יכירו בכך שזהו אינטרס משותף להשאיר את גושי ההתיישבות בידיה של ישראל. במידה ויהיה בכך צורך יתנהל מו"מ על חילופי שטחים.
  5. שאלת הפליטים תיושב בתחומי המדינה הפלשתינית העתידית.
  6. ירושלים היא בירת ישראל הנצחית ואחדותה היא סמל לאומי מן המעלה הראשונה. ירושלים תשאר מאוחדת ותחת ריבונות ישראלית שכן ירושלים אינה רק מקום או עיר, אלא גם מרכזו של האתוס היהודי-ישראלי והמקום הקדוש אליו נשאו יהודים את עיניהם בכל הדורות.
  7. הפסקתה המוחלטת של ההסתה נגד ישראל במערכת החינוך הפלשתינית תהיה חלק מכל הסכם עתידי.
  8. ישראל לא תקיים מו"מ עם החמאס כל עוד לא ישנה את אמנתו ויכיר במדינת ישראל ובזכות הקיום של העם היהודי בארצו.
  9. המלחמה בטרור תמשך בכל עת ובלי שום קשר למשא ומתן. ישראל שומרת לעצמה את הזכות לפעול למען בטחונה גם בשטחי המדינה הפלשתינית העתידית ככל שתידרש.
  10. אומות העולם יתנו ערבויות לקיום ההסכם העתידי עם סנקציות ברורות ונוקשות במקרה של הפרות סעיפים בהסכם.

 

חברתי כלכלי:

תפיסתה הכלכלית-חברתית של "יש עתיד" חרתה על דיגלה שילוב נכון בין שוק חופשי הפועל בתנאים התחרותיים של הזירה הגלובאלית, לבין הצורך להגן על החלש ולבנות חברת מופת שמאמינה בערבות  הדדית. כדי להגשים מטרות אלה מציגה "יש עתיד" את תוכנית 9 הנקודות לשינוי המשק הישראלי ולשיפור מצבו של מעמד הביניים המשרת והעובד אשר אינו גומר את החודש.  הויכוח המתנהל בימים אלה בישראל בין הניאו-ליברליזם הקפיטליסטי שאותו מייצג הליכוד, לבין העמדות הסוציאליסטיות המובהקות שמציגה מפלגת העבודה, הוא לתפיסתנו ויכוח עקר בין תפיסות דוגמטיות ומיושנות. במאה ה-21 כלכלה אינה יכולה להתנהל לפי אף תפיסה של "הכל או כלום", אשר טוענת לעליונותה של תיאוריה אחת על פני האחרת. על הכלכלה הישראלית להתאים לד.נ.א. הישראלי, המחייב מחד שילוב נכון בין קפיטליזם המעורר יזמות, חדשנות ומגזר עיסקי תוסס שאינו נחסם בידי בירוקרטיה ממשלתית, ומאידך רגולציה מאוזנת השומרת על כלל החברה מפני דורסנותם וחמדנותם של יחידים ומפני גופים מסחריים שאינם מכירים באחריותם החברתית.

 

 שיוויון בחינוך ובנטל ועידוד ליציאה לעבודה:

לכל אדם זכות מלאה לעבוד את אלוהיו ולנהל את אורחות חייו בכל דרך הנראית לו, אולם במדינה מתוקנת מתקיים קשר שאינו ניתן להפרדה בין זכויות לחובות. למפלגת 'יש עתיד' תכנית למודל שירות חדש ושיוויוני שיחליף את "חוק טל" הבלתי מוסרי. אנו נפעל לביטול חוקי האפליה, ונעשה ככל שנוכל כדי שכל אזרח בישראל יקבל ממערכת החינוך "ארגז כלים" שיאפשר לו להפוך לאזרח יצרני ויעיל שישתלב בשוק העבודה הישראלי.

 

מלחמה בשחיתות:

קבוצות שלמות במדינת ישראל – הן בימין הקיצוני והן בשמאל הקיצוני – רואות את עצמן כמשוחררות מעול החוק בשל חולשת האכיפה בישראל. במקביל, נכשלת המלחמה בהון השחור ובפשע המאורגן שוב ושוב.

הנסיון מן העולם הרחב מלמד שההשקעה במערכת החוק על כל אגפיה – להבדיל מההשקעות במערכות חיוניות אחרות כמו הבריאות או החינוך – היא השקעה המחזירה את עצמה לקופת המדינה תוך זמן קצר.

לפיכך בתחום זה אין מניעה מהרחבה ניכרת ומיידית של התקציב כדי להציב סטנדרטים חדשים של שיטור ושיפוט . יחד עם זאת השחיתות בישראל משתרעת הרחק מעבר לעבריינות הפשוטה, והשחיתות המוסדית מאיימת על המדינה לא פחות. ממשלה של עשרות שרים וסגני שרים – גם זו שחיתות; נפוטיזם והטיה מפלגתית במגזר הציבורי – גם זו שחיתות; הטיית תקציבים מסיבות קואליציוניות – גם זו שחיתות. מפלגת 'יש עתיד' תילחם בשחיתות זו בכל אמצעי העומד ויעמוד לרשותה ותפעל להקמתה של ממשלה יעילה של 18 שרים בלבד, המשרתת את הציבור במקום לעשוק אותו.

 

חינוך:

בעיני מפלגת ' יש עתיד' החינוך הוא מרכז ההוויה הישראלית והגורם המעצב בתפיסתנו את עתידה של המדינה. מערכת החינוך היום היא מערכת של אי-אמון, אשר עוסקת יותר בשליטה-ובקרה, פיקוח צמוד ובמדידת הישגים מאשר בפדגוגיה ובערכים. אנו מאמינים שיש להכריז על "עשור של חינוך" ולנקוט בשורת צעדים לשיפור החינוך בישראל ולהקטנת הפערים, ביניהם צמצום בחינות הבגרות לארבע בחינות חיצוניות בלבד: שפה (עברית/ערבית, הבנת הנקרא), מתמטיקה, אנגלית ומקצוע בחירה , העלאת התקצוב הדיפרנציאלי לתלמיד ל-26%, והעלאת האוטונומיה של המורים והמנהלים תוך ייעול וצמצום הבירוקרטיה של משרד החינוך.

 

 

העבודה

כלכלי-חברתי:

מפלגת העבודה רואה את המדינה כאחראית לביטחונם ולרווחתם של כלל אזרחי ישראל ברוח מגילת העצמאות: מפלגת העבודה הינה מפלגה ציונית וסוציאל-דמוקרטית. על כן תעמוד בבסיס מצעה הכלכלי-חברתי המחויבות לכינונה של חברת מופת במסגרתה יוגשמו ערכי הערבות ההדדית, הצדק והחתירה לשוויון אשר על יסודותיהם קמה מדינת ישראל במקור. השקפת העולם המנחה את מפלגת העבודה גורסת כי המפתח למימוש יעד זה טמון במדיניות המעודדת צמיחה כלכלית ויזמות עסקית במגזר התעשייתי-יצרני מחד, ומעניקה רשת ביטחון קיומית מקיפה לאזרחי המדינה בכלל תחומי החיים מאידך.

מפלגת העבודה רואה את צמצום תחומי אחריותה של הממשלה בעשורים האחרונים כמפר את אותו איזון בין דרישות השוק לבין צרכי הציבור עליו הושתת רעיון מדינת הרווחה, בו היא דוגלת. לפיכך, לצד קיומו של שוק חופשי משגשג שואפת מפלגת העבודה לחדש את מודל מדינת הרווחה ולהתאימו לרוח הזמן, לחזק את השירות הציבורי ולהפסיק את תהליכי ההפרטה. תכליתם של צעדים אלו הינה שיקום הממלכתיות הישראלית והשבת אחריות המדינה לאזרחיה.

מדיניותן של כל ממשלות ישראל בשלושים השנים האחרונות הניבה החרפה קיצונית של הפערים החברתיים, באופן המכרסם באושיות קיומה של מדינת ישראל ופוגע באורח קשה ביותר בלכידותה החברתית. לאור זאת, וכראשיתו של תהליך תיקון עמוק, תציב מפלגת העבודה כיעד המרכזי של מדיניותה הכלכלית-חברתית בשנים הקרובות צמצום משמעותי ומובהק של אי-השוויון בישראל. עמידה ביעד זה תהיה חיונית להתחלתו של תהליך שיקום ארוך טווח של החברה הישראלית, אשר הינו בעל חשיבות קיומית עבורה.

 

מדיני בטחוני:

מפלגת העבודה, ממשיכת דרכם של דוד בן גוריון ויצחק רבין, מצהירה כי החתירה לשלום בר קיימא עם עמי ומדינות האזור מונחת ביסוד תפיסת עולמה. זאת, תוך שמירה בלתי מתפשרת על ביטחון מדינת ישראל, על עוצמתה האסטרטגית ועל כושר ההרתעה שלה.

מדינת ישראל הינה מדינה יהודית ודמוקרטית, אשר מופקדת על רווחת אזרחיה וביטחונם תוך הכרה בכך שהדרך האפקטיבית ביותר לממש אחריותה זו באופן יציב וארוך טווח הינה השלום. מפלגת העבודה תבסס את מדיניותה על חתירה לשלום, התמודדות עם האתגרים האסטרטגיים האזוריים, הגנה על המדינה ועל אזרחיה מפני אויבים ולחימה בטרור.

1. מפלגת העבודה תחתור ליציבות ושלום אזורי כולל. על יסוד הכרה בזכותו של העם הפלסטיני להגדרה עצמית, תפעל מפלגת העבודה לכינונו של הסכם שלום יציב בין ישראל והרשות הפלסטינית על מנת להבטיח את ביטחונם של אזרחי ישראל.

2. מפלגת העבודה תחתור לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני ולחתימה על הסכם שיתבסס בין היתר על מתווה קלינטון על העקרונות הבאים:

 שתי מדינות לאום דמוקרטיות לשני העמים, אשר תחיינה בשלום זו לצד זו. בין שתי המדינות ייכונו יחסי שלום ושיתוף פעולה.

 הגבול הסופי בין שתי המדינות ייקבע במשא ומתן בין הצדדים תוך החלפת שטחים מוסכמת. גושי ההתיישבות מרובי האוכלוסייה היהודית יישארו תחת ריבונות ישראלית, ואילו ההתנחלויות ביהודה ושומרון שאינן בגושי ההתיישבות יפונו בהסדר. המתיישבים יפוצו בהתאם לעקרונות חוק "פדיון הבית" ("פינוי-פיצוי").

 ירושלים, על שכונותיה היהודיות, הינה בירתם הנצחית של העם היהודי ושל מדינת ישראל. בעיר העתיקה וב"אגן הקדוש" יונהג משטר מיוחד אשר יביא לידי ביטוי את חשיבותו הבינלאומית של המקום ואת מעמדו המרכזי עבור שלוש הדתות. המקומות הקדושים ליהודים יישארו תחת שלטון ישראלי.מדינת ישראל היא מדינת העם היהודי. לפיכך, מפלגת העבודה מתנגדת לשיבתם של פליטים פלסטינים לתוך תחומי מדינת ישראל. בעיית הפליטים תבוא על פתרונה המוסכם, בהשתתפות מדינות האזור והקהילה הבינלאומית, אך לא בהענקת זכות שיבה. בכל הסדר שלום עתידי, מפלגת העבודה תבטיח את מחויבותה של הרשות הפלסטינית לשמירה על הביטחון, היציבות והשקט בשטחים שבאחריותה. מדינת ישראל לא תפנה שטחים ללא הבטחת ביטחון אזרחיה.

 

חינוך והשלכה:

מפלגת העבודה מכירה בכך שמערכת החינוך נדרשת ליצור איזון הולם בין מחויבות האזרחים לערכים לאומיים ובין מחויבותם לערכים אוניברסליים. דרישה זו מחייבת את חיזוקם של המקצועות ההומאניים במערכת החינוך. לצד זאת מחזיקה מפלגת העבודה בעמדה כי היכולת לממש את השקפת העולם הדמוקרטית בכלל והסוציאל דמוקרטית בפרט במסגרת חברתית ופוליטית מסוימת, מותנית בקיומן של זיקה רגשית וערבות הדדית בין בני האדם המשתייכים אליה. לפיכך רואה מפלגת העבודה את שני רובדי המחויבות הערכית אליהם יש לחנך – הלאומי הספציפי וההומניסטי האוניברסלי – ככאלו שלא זו בלבד שאינם עומדים בסתירה האחד לשני, אלא שהם שזורים זה בזה באופן שאינו ניתן להתרה.

מפלגת העבודה תפעל לחיזוק החינוך לשוויון בין בני האדם באשר הם, לשלום ולסובלנות בין העמים ולשוויון בין המינים. מפלגת העבודה תפעל לשיקום ופיתוח החינוך הטכנולוגי, מתוך הכרה בכך שמערכת החינוך נדרשת ליצור איזון ושילוב הולם בין מטרותיו הערכיות של החינוך, לבין תפקידו לפתח בקרב בוגריו מיומנויות וכישורים הנדרשים לשם השתלבותם בשוק עבודה מתקדם. מערכת החינוך נדרשת להבטיח שוויון הזדמנויות בחינוך, מתוך הכרה בכך שיישומו של ערך זה מחייב שוויון כלכלי-חברתי מחוץ לכותלי בית הספר.

 

הבית היהודי:

מדינה יהודית: מדינת ישראל היא מדינה יהודית, מדינת היהודים, בעלת משטר דמוקרטי. נפעל לחיזוק הצביון היהודי של המדינה, ונילחם נגד כל מי שפועל להפיכת ישראל ל”מדינת כל אזרחיה”. עם זאת, אנו נתמוך בזכויותיהם המלאות של המיעוטים במדינה, ובכללם המיעוט הערבי.

חינוך יהודי-ציוני: נפעל לחזק את הזהות היהודית-ציונית בקרב כלל ילדי המדינה. ערכים של אהבת הזולת, אהבת העם והארץ.  כל ילד במדינה חייב להכיר היטב את העבר שלנו ואת דמויות המופת של העם היהודי. אברהם, משה, דוד, הנביאים, אנשי בית שני, הרמב”ם, הרצל ואבות הציונות, דוד בן גוריון וראשי האומה, וגיבורי ישראל כמו יוני נתניהו, חנה סנש, יהודה המכבי ורועי קליין ז”ל. המצב היום במערכת החינוך הממלכתית הוא קשה. בשנים האחרונות שעות הלימוד בהיסטוריה יהודית, ספרות ותנ"ך ירדו בכ50%. תלמידים רבים אינם לומדים על תקופת בית שני, ואינם מכירים את מורשת ישראל.  המשימה הדחופה ביותר שלנו היא הקמת יחידה לחינוך יהודי-ציוני בבתי ספר הממלכתיים במדינת ישראל.

כלכלה חופשית עם רגישות חברתית: מדינת ישראל היא הצלחה כלכלית חסרת תקדים. עם זאת, ישנו ציבור גדול שאינו נהנה מפירות שגשוג זה. אנו נפעל לשיויון הזדמנויות על מנת לתת הזדמנות ראויה לכל צעיר וצעירה בישראל. זה יושג בעיקר על ידי שיפור דרמטי במערכת החינוך, חיזוק התחרותיות במשק, שבירת המונופולים (כפי שחווינו עתה בחברות הסלולריות) והוועדים הגדולים, והורדת מיסים על שכבות הביניים בישראל. מדינת ישראל חייבת להעניק רשת בטחון של חיים בכבוד לאלו, ורק לאלו, שאינם מסוגלים לקיים את עצמם.

הקמת הקרן לרווחי הגז – על פי החלטת הממשלה אמורה הייתה להיות מוקמת קרן לרווחי גז ונפט ב1/11/2011 לטובת הציבור, אך טרם הוקמה. אנו דורשים שתוקם הקרן לאלתר, לרווחת תושבי מדינת ישראל. הכספים שתקבל המדינה לא יופנו לתקציב הביטחון אלא לתקציבי רווחה וחינוך.

איכות הסביבה – אנו רואים בשמירה על הסביבה נדבך חשוב הנכלל בערך אהבת הארץ. נפעל לשמירה על איכות המים ומאבק בגניבות מים ובזיהומם. נוביל את חשיבות השמירה על איכות האוויר, עידוד השימוש בתחבורה ציבורית, התייעלותה והוזלתה. נדאג לשימוש הוגן במשאבי הטבע ואכיפה אפקטיבית על מפרי חוק, כדוגמת מחצבות בלתי חוקיות. נעודד את השימוש ונקדם מתן תמריצים לשימוש באנרגיות מתחדשות.

 

תמיכה בבעלי מוגבלויות: כמו בכנסות הקודמות, חברי הכנסת של הבית היהודי ימשיכו להוביל בחקיקה החברתית בכנסת ואנו רואים בתחום זה את גולת העשייה של המפלגה.

אנו נדאג להקמת המוסדות הנדרשים ובחקיקה- לקשישים, לנכים ולמוגבלים, לשכבות החלשות ולנוער מנותק. אנו נדאג לקיום בכבוד של בעלי המוגבלויות. הן בכל הקשור לקיצבאות הנכות, לסעד, לתמיכה וכדו' לאלה שמגיע להם. המפלגה תדאג להנגשת המקומות הציבוריים ומוסדות הציבור במדינת ישראל לנכים.

כמו"כ יושם דגש מיוחד על הנגשת כיתות עבור ילדים בעלי מוגבלויות, שילובם במערכת החינוך הרגילה ככל האפשר (כפי שחוקקה המפד"ל בעבר) וחיזוק מוסדות קיימים לבעלי מוגבלויות.

שוויון הזדמנויות וסגירת פערים חברתיים באמצעות חינוך: הפערים החברתיים הם אחת העוולות הגדולות בישראל. הנה נתון מזעזע: ישנו מיתאם כמעט מוחלט בין הרקע הכלכלי של ילד, לבין תוצאת המבחן הפסיכומטרי שלו. המשמעות היא שילד שנולד במשפחה ענייה סיכוייו להצליח בחיים נמוכים לאין-ערוך מילד ממשפחה עשירה. אנו מאמינים שיש חובה לתת הזדמנות שווה לכל ילד בתחילת דרכו בחיים, וזה לא קיים היום. ניתן לתקן זאת רק באמצעות מערכת החינוך שמעניקה ארגז כלים טוב לכל ילד, ללא קשר לרקעו.  על הממשלה לתת עדיפות משמעותית לאזורי פריפריה כדי לייצר שוויון זה. אנו נשאף לתת התחלה שווה והזדמנות שווה לכל ילד ברחבי מדינת ישראל.

 

משפט מאוזן: אנו מתנגדים לעודף המשפטיזציה במדינה, כלומר, להתערבות-היתר של בית המשפט העליון והפרקליטות במדיניות ובקביעת רוח המדינה. אנו גם סבורים שבית המשפט העליון מנותק, ואינו משקף כלל את הציבור הישראלי. אנו נפעל על מנת שמערכת המשפט תשקף את ערכי המדינה היהודיים והציוניים ועל מנת שבכירי מערכת המשפט ישקפו באורח מאוזן את מגוון הדעות בציבור הישראלי. זאת נעשה על ידי חקיקת חוק חדש לבחירת שופטים, אשר שם קץ למצב בו השופטים בישראל ממנים את עצמם.

 

תקשורת מאוזנת: אנו נפעל על מנת שהתקשורת הישראלית תהיה מאוזנת יותר. אך לא באמצעות חקיקה, אלא ע"י חשיפת המציאות. כיום מרבית אנשי התקשורת הבכירים מצויים בקצה השמאלי של המפה הפוליטית. זהו מצב מעוות שפוגע בחופש הביטוי במדינה.

 

הסכסוך הישראלי-ערבי ועתיד יהודה ושומרון: אנו מתנגדים לכל סוג של מדינה פלסטינית ממערב לירדן. ב”שוק הרעיונות” הישראלי היו קיימים עד כה שני פתרונות בלבד: הקמת מדינה פלסטינית על מרבית שטחי יהודה ושומרון או סיפוח מלא של יהודה ושומרון על שני מיליון הערבים שבתוכם. לדעתנו, שני הפתרונות הללו אינם ישימים ושניהם מסכנים את עתידה של מדינת ישראל. ההנהגה הפלסטינית אינה חפצה ביו”ש אלא בכל מדינת ישראל, לכן אין פתרון מושלם בדורנו.

 

הגנה על לוחמי צה”ל: חיילי צה”ל מגינים על עם ישראל. חובתנו להגן עליהם מפני המשפטיזציה העודפת והתביעות הבינלאומיות היזומות על ידי תנועות שמאל פוסט ציוניות כמו יש-גבול, בצלם ואחרות. אנו נפעל להעביר את החוק לעצירת הכספים הזורמים לעמותות אנטי-ישראליות.

 

הסברה בינלאומית: הדימוי של ישראל בעולם אינו טוב. אנו נפעל לשיפור מעמדה הבינלאומי של ישראל, אך לא על-ידי ויתורים והתרפסות, אלא על ידי הדגשת עובדת היסוד: ארץ ישראל שייכת לעם היהודי עוד מימי התנ”ך, ורק בארץ הזו יכול עם זה להתקיים ולשגשג. מדינת ישראל היא אי של דמוקרטיה וחופש בתוך אוקיינוס של משטרים ערביים טוטאליטריים. היא המוצב הקדמי של העולם המערבי אל מול הנחשול האיסלאמי.

 

התיישבות בכל חלקי הארץ: ישראל הפכה להיות מדינת תל-אביב. זו טעות היסטורית, וחייבים לתקנה. אנו נפעל לקידום ההתיישבות בכל חלקי הארץ: בנגב, ביהודה, בבקעה, בערבה, בשומרון, בגליל וברמת הגולן. זאת, באמצעות חיזוק התחבורה, מתן עידוד לפריפריה ועדיפות לאומית להתיישבות זו.

 

יהדות הגולה: מדינת ישראל משמשת לא רק מדינה של האזרחים החיים בה, אלא גם המדינה של יהודי העולם. בעשורים האחרונים המדינה ממעטת לעסוק בחיזוק הקשר עם יהדות העולם. למעט פרויקטים בודדים כגון "תגלית", איננו תופסים אחריות על יהודי העולם. אנו נפעל לחיזוק הזהות היהודית של יהודי הגולה, ולחיזוק הקשר עימם תוך הבנה שגם מי שלא בחר לחיות בארץ הוא חלק מהעם שלנו. במקביל, נעצים את המאמצים לקידום עלייה מסיבית לארץ של יהודי כל העולם.

דת ומדינה: מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. צביונה צריך להיקבע בהידברות בין כלל הציבור על בסיס התנ"ך ומוסר הנביאים. יש להימנע מחקיקה דתית ומחקיקה חילונית כופה. יש לשדרג את מעמד המשפט העברי במדינה.

הרבנות הראשית:  חייבת לראות עצמה כנותנת שירות לכלל הציבור באהבה. לשם כך יש לשדרג את מעמד רבני הציונות הדתית .  אנו מאמינים כי הדרך לקיומה של חברה חזקה במדינת ישראל הינה בדרך של הידברות ושיח ונפעל רבות לשם כך. דוגמא טובה לחזוננו: יום הכיפורים. הציבור הכללי מכבד יום זה, ללא קשר לשום חקיקה.

שירות צבאי ואזרחי: אנו רואים בלימוד תורה ערך יסודי ואינטרס חיוני של מדינת ישראל. אנו גם מודעים לכך שיש רבבות צעירים שאינם לומדים תורה, אך נהנים מפטור בלתי מוצדק משירות. אנו נפעל לשילוב החרדים במעגל העבודה והשירות, בצורה הדרגתית תוך הפעלת תמריצים בעניין.

קיום פקודות צה"ל – על חיילי צה"ל ומפקדיו לקיים את כל הפקודות במלואן, גם אם אינן מוצאות חן בעיניהם.

יחס למיעוט הערבי - כיום מדינת ישראל שוגה פעמיים. היא מבליגה אל מול הסתה של גורמים ערביים החותרים להשמדת ישראל, ואילו היא מפלה כנגד הערבים הרוצים להשתלב בחברה הישראלית. אנו נפעל בדיוק הפוך. נחישות אל מול גיס חמישי, וחיזוק של אזרחים ערבים הרוצים בטובת ישראל.

שמירה על אדמות הלאום - מדינת ישראל מאבדת את אדמות הגליל והנגב. בנייה בלתי חוקית מסיבית של הבדואים בנגב גורמת לאבדן האדמות, שלטון החוק והריבונות המעשית של המדינה על הארץ. נפעל לאכיפת חוק וסדר בנגב ובגליל, לטיפול יסודי בבנייה בלתי חוקית והשתלטות על אדמות ללא דין, ולחיזוק ההתיישבות היהודית במקום.

עצירת גל המסתננים הבלתי חוקיים ושמירה על הצביון היהודי הדמוגרפי בישראל: מדינת ישראל הפכה להיות לשכת העבודה של יבשת אפריקה. רבבות תושבי אריתריאה וסודאן צועדים מרחקים עצומים על מנת לזכות בפרס המיוחל – עבודה ופרנסה בישראל. בנוסף לגדרות שנבנים בכל מקום עלינו לתת פתרון ארוך טווח, והוא– הפסקת העבודה בישראל. אם ה"פרס" בקצה המנהרה ייעלם, גם המוטיבציה להיכנס לארץ תיפסק. הפסקה מוחלטת של תעסוקת זרים בלתי חוקיים בישראל היא מהלך קשה ואף אכזרי. אך אין ברירה. זו הדרך היחידה למנוע כניסת מיליון מסתננים מאפריקה בתוך חמש שנים.

 

ליכוד

מפלגת הליכוד הוקמה בשנת 1973 לקראת הבחירות לכנסת השמינית, כרשימה משותפת למספר מפלגות ותנועות כגון - מפלגת גח"ל, תנועה לאומית ליברלית ותנועת חירות התנועה למען ארץ ישראל השלמה. היוזם העיקרי של מהלך זה שבסופו של דבר, הוביל לאיחוד מלא היה אריאל שרון
המפלגה מראשיתה חרתה על דגלה את ערכי השוויון החברתי, השוק החופשי ושמירה על המסורת והתרבות היהודית, ערכים שעוצבו ברובם על פי משנתו של זאב ז'בוטינסקי.

עיקרי המצע הם:

  • מניעה מאיראן לרכוש נשק גרעיני בין אם באמצעות גיוס דעת קהל עולמית לתמיכה בסנקציות כלכליות ובין התכוננות לתגובה צבאית הולמת במידה וכל הניסיונות האחרים יכשלו.
  • קידום השלום עם שכנינו הערבים באמצעות הסדרים אמינים השומרים על ביטחון ישראל ולא לויתורים חד צדדיים.
  • שמירה על ירושלים מאוחדת כבירתה של מדינת ישראל, תחת שלטון ישראלי.
  • רפורמה כלכלית המותאמת למציאותה העכשווית ולמשבר הכלכלי באמצעות – כלכלה חופשית חופשית עם רגישות חברתית, כלכלה גלובלית ושוק תחרותי, במשמעת תקציבית, הפחתת מיסים, ניהול יעיל של שוק ההון, גידול במגזר הפרטי ויצירת הזדמנויות כלכליות עבור כלל האוכלוסיה.
  • קידום מערכת החינוך למקום שילדי ישראל יהיו ראויים להיות בעשירייה הראשונה מבין מדינות העולם המערבי, זאת תוך חמישה כללים בסיסיים: החזרת הערכים למערכת החינוך, שיפור ניכר בתוצאות והישגים של התלמידים, חתירה לשוויון הזדמנויות בין כל התלמידים, רפורמה מקיפה במערכת החינוך בישראל ושידרוג מעמדו של המורה.
  • מדיניות של 'אפס סובלנות' כלפי ראשי משפחות הפשע על ידי חקיקת חוקים מיוחדים והקמת צוות מיוחד בראשות סגן המפכ"ל ומנכ"ל משרד ראש הממשלה שיורכב מכל יחידות המשטרה הרלוונטיות.
  • להילחם ולהפחית ברמת האלימות הגואה בקרב החברה השיראלית ובילדיה בפרט באמצעות החמרה והכבדה של הענישה. לצד זה לצד פתרונות  לחתור למניעת מצבים שבהם בני נוער וקטינים נמצאים ללא מסגרת תומכת ומדריכה.

 

עקרונותיה של התפיסה הכלכלית

  1. כלכלה חופשית עם רגישות חברתית
  2. בכלכלה גלובלית ובשוק תחרותי, יש צורך במשמעת תקציבית, הפחתת מיסים, שוק הון המתנהל ביעילות וגידול במגזר הפרטי.
  3. על הממשלה לשאוף ליצירת הזדמנויות כלכליות עבור כלל האוכלוסיה, ולדאוג לאלו שאינם יכולים לנצל הזדמנויות אלו.
  4. על כל הכשירים לעבוד ולהשתלב בשוק התעסוקה, על מנת שהממשלה תוכל לשמור את הכספים כדי לתמוך באלו שבאמת אינם מסוגלים לעשות זאת.
  5. הדרך הטובה ביותר ליצור הזדמנויות כלכליות לכולם היא באמצעות השקעה בחינוך ובתשתיות הלאומיות.

 

הטובים להוראה - שיוויון זכויות לכל ילד

התחום החינוכי מהוה, מבחינת יו"ר הליכוד ומפלגתו, את אחד משלושת המרכיבים המרכזיים שבכוונתם לקדם מיד לאחר שיחזרו לשלטון. בעוד שני המרכיבים האחרים, מדיני-ביטחוני וחברתי -כלכלי, זכו לתהודה רבה, הרי שמשום מה דווקא התחום החינוכי הכל כך חשוב ונוגע לכל אחד ואחת מאזרחי המדינה לא זכה להתייחסות הראויה. במהלך השנתיים האחרונות שקד ח"כ נתניהו על תוכנית חירום בתחום החינוכי,

כאשר לנגד עיניו עמדו מספר מטרות חשובות:

1. החזרת הערכים למערכת החינוך

2. שיפור ניכר בתוצאות והישגים של תלמידי ישראל

3. חתירה לשוויון הזדמנויות אמיתי בין כל תלמידי ישראל

4. רפורמה מקיפה במערכת החינוך בישראל

5. שידרוג מעמדו של המורה בישראל.

 

מדיני ביחד נצליח להביא בטחון!

לא עוד נסיגות חד צדדיות

אך 4000 הרקטות שנורו על הגליל בזמן מלחמת לבנון השניה, ו 4000- הרקטות שנורו על ישראל מעזה, הוכיחו לאזרחים רבים כי אזהרות הליכוד והעומד בראשו כנגד נסיגות חד צדדיות, לא נאמרו לשווא.כיום, לאחר ההתנתקות, חיזבאללה מחזיק בנשקים רבים יותר ומסוכנים יותר מתמיד, ובזמן שבעזה יש שביתת נשק, חמאס ממשיך ביבוא כמויות עצומות של תחמושת, כדי להכין עצמו לסיבוב נוסף של טרור.בסופו של דבר, הפכו הנסיגות וההתנתקויות מצב שהיה כבר מסובך, למורכב וקשה עוד יותר. לא יתכנו עוד נסיגות חד צדדיות בעתיד. כל שטח שצה"ל יפנה, יתפס על ידי חמאס וכל נסיגה חד צדדית תשדר מסר של חולשה וכניעה. הליכוד מוכן לויתורים תמורת שלום, ויתורים דוגמת זה שעשה מנחם בגין בזמן הסכם השלום עם נשיא מצרים, אנואר סאדאת – ויתור תחת הסדר שלום אמיתי ואמין. רק באמצעות הסדרים כאלה, השומרים על ישראל בטוחה, נוכל לקדם את השלום עם שכנינו.

 

קווים אדומים ברורים להסדר שלום

לכשיגיע הזמן למשא ומתן סופי למען שלום, הליכוד יציג קווים אדומים ברורים: הליכוד והעומד בראשו יתעקשו על כך שהאחריות לשלום אזרחי מדינת ישראל, תישאר בידיה של ישראל וכי תישמר זכותה של ישראל להגן על גבולותיה, זכות שמעוגנת בהחלטות 242 ו -338 של האו"ם.

 

האחריות על הפליטים הפלשתינים - בידי מדינות ערב

ממשלה בהנהגתו של הליכוד, לא תאפשר לאלפי ובודאי שלא למליוני פליטים פלשתינים לחזור לישראל. ישראל לא תיקח אחריות מוסרית על אותם פליטים, כיון שאלו, נמצאים במצבם הקשה עקב החלטותיו הרות הגורל של העולם הערבי: ההחלטה להכריז מלחמה על ישראל, במקום לקבל את זכותם של היהודים לארץ משלהם, וההחלטה שלא לאפשר, מזה שישים שנים, לאותם פליטים להשתקם ולהמשיך את חייהם במדינות ערביות.

 

מרצ

מרצ היא מפלגת השמאל של ישראל, ושמאל מושתת על ערכי שוויון, זכויות אדם, דמוקרטיה, שלום, צדק סביבתי, צדק מגדרי וצדק בחלוקת המשאבים.

מרצ מניפה שלושה דגלים מרכזיים: מדיני, חברתי ואזרחי-דמוקרטי. מרצ מציבה בבחירות 2013 אלטרנטיבה אידיאולוגית לשלטון הימין, ומציגה תפיסת עולם כוללת ושלמה, הגורסת שלא ניתן לנתק בין הדגלים השונים שלה ששלובים זה בזה. לא יהיה צדק חברתי בלי סיום הכיבוש והסדר מדיני, ולא תיתכן סוציאל-דמוקרטיה בלי שתהיה בישראל דמוקרטיה מהותית המגינה על זכויות האדם ומונעת אפליה על רקע דת, מגדר, גזע ו/או מוצא.

בתחום המדיני, מרצ מאמינה שהאינטרס המרכזי של מדינת ישראל הוא לסיים את הכיבוש ולהגיע להסדר שבמסגרתו תתקיים מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל. הכיבוש הינו הפרה מתמשכת של זכויות האדם והוא מנוגד לערכי המוסר. לא ייתכן הסכם שלום ויחסי דו-קיום ברי קיימא, כל עוד מתקיים הכיבוש. על ישראל לאמץ את יוזמת הליגה הערבית שקראה לפיוס כולל בין העולם הערבי לישראל. על ממשלת ישראל להצהיר מיוזמתה באופן פומבי וללא תנאים מוקדמים, כי היא דבקה בהסדר מדיני שיביא קץ לסכסוך במזרח התיכון וכי הפתרון לסכסוך חייב להישען על סיום הכיבוש ועל חלוקה של הארץ על בסיס גבולות 1967, בהסכם מדיני בין הצדדים. בנוסף, יש לנקוט צעדים מידיים להקפאת מפעל ההתנחלות, לבל תתממש הנבואה שבתנאים שנוצרו לא ניתן יהיה להחזיר את הגלגל אחורה.

בתחום החברתי – מרצ מאמינה כי תפקיד המדינה, הוא לכונן חברה שוויונית וצודקת. ממשלות ישראל האחרונות פעלו במודע ובמתכוון באופן שחיזק את בעלי ההון, הרחיב את העוני ופגע במעמד הביניים. ישראל, כיום, היא מדינה בה הפער בין עשירים לעניים הוא מהגדולים בעולם המערבי. ממשלת הימין הובילה מדיניות קפיטליסטית ודורסנית, שאפשרה לעשירים לצבור הון וכוח על חשבון הציבור כולו.

מרצ מציעה אלטרנטיבה כלכלית סוציאל דמוקרטית – הוגנת, צודקת ושקופה. מרצ מבקשת ליצור מדינת רווחה עם שירותים חברתיים רחבים, הכוללת רגולציה ופיקוח אפקטיבי. מרצ רוצה בחיזוק העבודה המאורגנת ובהגדלת כוח העובדים. עוד רוצה מרצ בהפחתת כוחם והשפעתם של בעלי ההון. מרצ מאמינה במדיניות מקרו כלכלית שמטרתה העיקרית והמוצהרת היא יצירת חברה שוויונית.

מרצ תפעל לשינוי במדיניות המסים, דבר שיפחית את אי השוויון במשק, למהפכה בשוק העבודה והשבת אחריות המדינה לשירותים אותם היא אמורה לספק; לשינוי סדר העדיפויות והפסקת ההשקעה הבלתי פרופורציונלית בהתנחלויות ובתקציב הביטחון. כן אנו מבקשים להתנות את העברת כל התקציבים לחינוך החרדי בקיום לימודי ליבה.

בתחום האזרחי -דמוקרטי - מרצ תתייצב בנחישות להגנת הדמוקרטיה וזכויות האדם מפני גילויים מתגברים של גזענות ופשיזם שמתבטאים ביוזמות חקיקה אנטי דמוקרטיות, פגיעה במערכת המשפט, בעיתונות, באקדמיה ובהצרת חופש המחאה והביטוי.

מרצ היא המפלגה היחידה שגורסת שיש להפריד את הדת מהמדינה. אנו נמשיך לפעול לחקיקת חוק יסוד: חופש הדת, שיבטיח את זכותם של כל אזרחי המדינה ותושביה לחיות את חייהם על פי מנהגיהם, השקפתם, תרבותם ואמונתם. מרצ רואה במורשת ישראל ובמשפט העברי מקור השראה ליצירה ולהווי חיינו, אך לא מקור של סמכות או נורמה מחייבת במדינה דמוקרטית ובעולם הפתוח לקדמה, ליצירה ולמחקר.

מרצ תמשיך במאבק בלתי מתפשר בגזענות, ובאפליה החמורה והמכוונת נגד אזרחי ישראל הערבים. מלבד הבטחת שוויון מלא, מרצ תפעל להכרה במיעוט הערבי כמיעוט לאומי בעל זכויות קולקטיביות, ובזכותו לממש ולבטא את תרבותו הייחודית ולפעול בשפתו. מרצ תפעל לתיקון אי השוויון המובנה בדיני המשפחה בישראל, על ידי הנהגת נישואים וגירושים אזרחיים במדינת ישראל, כולל לבני זוג מאותו מין, ולהנהגת חלופה אזרחית לשירותים הניתנים היום על ידי מוסדות הדת, כגון שירותי הקבורה.

מרצ תילחם בתופעת הדרת הנשים שהפכה למכת מדינה, להבטחת ייצוגן בכל הגופים הציבוריים ובמוקדי קבלת החלטות, לרבות בצוותי משא ומתן מדיניים, להפסקת אפלייתן המתמשכת בתעסוקה, בחינוך ובבריאות ולמען ביטחונן האישי בתוך המשפחה ובמרחב הציבורי.

בנוסף, מרצ תמשיך להוביל את המאבק למען צדק סביבתי, הכולל הגנה על משאבי הסביבה ועל הזכות לנגישות שווה של החברה אליהם, גם בדורות הבאים. מרצ מציעה מדיניות סביבתית מפורטת, של שימור מול פיתוח, של הגנה על משאבי הטבע וניצולם באופן בר קיימא, ושל הגנה על זכויות בעלי חיים ברגישות למצוקותם וסבלם.

מרצ רואה במערכת החינוך את המשאב החשוב ביותר לכינונה של חברה דמוקרטית, שוויונית ומצליחה, ותפעל לקידום חינוך חינם, שוויוני וערכי עבור כל ילדי ישראל.

מרצ מחויבת למאבק בשחיתות השלטונית, ורואה סכנה גדולה בקרבה בין בעלי הון לנושאי משרות שלטוניות. עיקר המאבק בתחום זה נעוץ בצמצום הריכוזיות במשק,  צמצום השפעה של גופים גדולים על קבלת ההחלטות השלטונית ונקיטת צעדים קונקרטיים ביחס למימון בחירות וביחס לשתדלנים.

 

 ישראל ביתנו:

המפלגה רואה את עצמה כממשיכת דרכו של זאב ז'בוטינסקי, וככזאת שמה דגש על שלושה עקרונות של הציונות שהיא מגדירה כערכי יסוד: עלייה, הגנה על המולדת והתיישבות. המפלגה שמה דגש על החזרת הביטחון האישי לאזרח ולשם כך דוגלת בשימוש בכוח צבאי למיגור הטרור הפלסטיני ובהגברה של אכיפת החוק והלוחמה בפשע. בנוסף המפלגה שמה דגש על דרישת הצהרת נאמנות מאזרחי ישראל (לרבות ערביי ישראל), תוך תגמול האזרחים הנאמנים למדינה. יו"ר המפלגה, אביגדור ליברמן, התבטא מספר פעמים באופן חריף כנגד חברי כנסת מהמפלגות הערביות בטענה שאינם נאמנים למדינה.‏‏‏ בנוסף פונה המפלגה לקהל העולים מברית המועצות לשעבר ועוסקת בבעיות הקשורות לקליטת העלייה.

 

הרעיונות העיקריים במצע המפלגה:

  • להגביר את יציבות המערכת הפוליטית בעזרת שינוי שיטת הממשל לדמוקרטיה נשיאותית (משטר נשיאותי, חוקה ובית משפט לחוקה). שיטת הבחירות תישאר ארצית-יחסית ולא אזורית-רובנית מפני שרוב הבעיות של מדינת ישראל הן בתחום הכלל-לאומי, ואינן בעיות אזוריות ספציפיות ובנוסף הסיכוי להשיג חלוקה אזורית שתהיה מקובלת על דעת הכל הוא קטן מאוד.
  • להגשים את החזון הציוני על שלושת מרכיביו העיקריים (עלייה, הגנה והתיישבות).
  • להרחיב את התשתיות.
  • להגביר את התחרות ולהאיץ את הצמיחה על ידי ליברליזציה של המשק, להפריט חברות ממשלתיות, להביא לתאגוד עצמאי של שירותים ממשלתיים, לצמצם את הוצאות הממשלה.
  • להבטיח ביטחון אישי לכל אחד מאזרחי המדינה על ידי מיגור הפשע (שהוא "הטרור המסוכן ביותר לחברה הישראלית"), החמרת הענישה, העלאת רמת החינוך, האצת הצמיחה הכלכלית במשק הישראלי, עידוד השקעות חוץ וצמצום בהוצאות הממשלה.
  • תוכנית חילופי השטחים - תוכנית שמטרתה להחליף שטחים בביטחון ולהעביר את הגבול "בינינו ולא בתוכנו". לפי התוכנית, האחריות על שטחים המאוכלסים ברוב ערבי כגון אום אל פאחם במשולש תועבר לרשות הפלסטינית. במקביל, שטחים בתחומי יהודה ושומרון ומעוזי התיישבות יהודית, יצורפו באופן רשמי למדינת ישראל. ההתיישבות הישראלית בגושי ההתנחלויות הגדולים (אריאל, מעלה אדומים, גוש עציון) יעברו לריבונות ישראלית. יחסי הגבול יהיו בשאיפה לגבול פתוח, המאפשר מעבר מבוקר של אנשים וסחורות. מידת הפתיחות תהיה בהתאם לרמת הביטחון שתהיה לישראל.
  • חוק אזרחות חדש, לפיו יהיה על כל אזרח ישראלי להצהיר נאמנות למדינת ישראל ולשרת שרות צבאי או לאומי אלטרנטיבי.
  • שדרוג החינוך והכשרת הטובים ביותר כמורים. יש ליישם שיטת תמרוץ ותגמול למורים לפי מדד הצלחת התלמיד. לעודד הצטיינות ולהעניק פטור משכר לימוד במוסדות אקדמיים לתלמידים המצטיינים באזורי הפיתוח. להטמיע במערכת החינוך תוכנית לימוד ערכית עם דגש על טיפוח התרבות היהודית-ישראלית וחיזוק ערכי הציונות ואהבת המולדת.
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה