דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

יואב מהחותרים נהרג כשהציל את חבריו מרימון שנצרתו השתחררה ועכשיו השיר שכתב מנציח אותו

במסגרת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה תשפ"א, תקיים גלי צה"ל בפעם השביעית את משדר ההנצחה המסורתי לזכרם של הנופלים – "אלה האחים שלי" – חיילים מלחינים ומבצעים שירים שנכתבו על ידי חללי צה"ל. בין השירים שנבחרו השנה, זוכה לביצוע גם שירו של רב"ט יואב חרובי מהחותרים שנהרג ברמת הגולן בשנת 1967

"אלה האחים שלי" הינו מפעל הנצחה ייחודי אשר שם דגש על הקשר המיוחד בין חללי מערכות ישראל ומשפחותיהם, לבין חיילי צה"ל המשרתים כיום, כאשר אלו מלחינים ומבצעים כתבים ושירים שהותירו אחריהם הנופלים. העבודה על המיזם החלה עוד בשנה שעברה, אך נקטעה באיבה בעקבות מגבלות משבר הקורונה, והשנה המיזם יוצא לפועל בשלמותו וכסדרו, לאחר שצוות ההפקה השקיע מאמצים רבים בהקלטת השירים וסיפורי הנופלים גם במהלך תקופת הסגר.

במסגרת המשדר המיוחד שישודר היום (14.4) בשעה 14:00 בגלי צה"ל, בהגשת ירון וילנסקי, ישתתפו בני משפחותיהם של הנופלים, חבריהם, יקיריהם והחיילים המבצעים. ההפקה המוזיקלית הופקדה בידי מעבדים מוזיקליים מהמובילים בתחום.

אחד החיילים שהותיר אחריו שיר שזוכה כעת לביצוע הוא רב"ט יואב חרובי ז"ל. את שירו 'שיר הפרידות' הלחינה ומבצעת סמלת במיל' שיר זוארץ ועיבד והפיק אותו מוזיקלית עודד דוידוב. שיר מספרת שהטקסט של יואב משך אותה מהשנייה הראשונה והיא קיוותה שאלו המילים שאותן תלחין.

יואב נולד בתל אביב בשנת 1947, בן בכור לאברהם וחנה ואח בוגר לאורי ולאהוד. תחילה עברה משפחתו ליגור, שם למד שלוש כיתות ראשונות בבית הספר היסודי, ולאחר מכן המשיך בקיבוץ החותרים עד לסיום לימודיו התיכוניים וקבלתו לחבר קיבוץ מן המניין. 

יואב היה פעיל בספורט – כדורעף, שחמט ועוד – ומגוון רחב של פעילויות בחטיבה, כגון הדרכה, ארגון מסיבות ועריכת העלון, להם התמסר בכל כוחו הפיזי והנפשי כאחד. הוא הרבה לכתוב, החל משירי ילדות, פזמונים למסיבות וחגים במשק (ולאחר-מכן בצבא) וכלה במאמרים בהירי הגות שהביעו את חדות עינו ושכלו ונטייתו לזנוח מוסכמות ולפלס דרכו על פי מצפונו והבנתו. במשק עבד בשרברבות, בין השאר. 

בנובמבר 1965 גויס יואב לצה"ל, עבר טירונות וקורס מכי"ם והיה חייל גאה בגדוד 13 של גולני. הוא הרבה לכתוב מהשירות לחיה אהובתו ולמשפחתו. ב-17 ביולי 1967 נפל יואב בעת מילוי תפקידו ברמת הגולן והובא למנוחת עולמים בקיבוצו. איציק לחובר, בן דודו של יואב, סיפר השבוע בריאיון לרזי ברקאי בגל"צ כי יואב וחבריו שהו באוהל במובלעת שנכבשה חודש לפני כן מהסורים במלחמת ששת הימים, כאשר השתחררה ניצרה מהרימון שהיה בחגורתו. יואב הבין שהוא חייב להיפטר מהרימון על מנת להציל את חבריו ורץ החוצה מהאוהל אך לא הספיק לזרוק אותו לפני שהתפוצץ עליו והרגו. להאזנה לריאיון שקיים רזי ברקאי עם בן דודו של יואב והזמרת שביצעה את השיר: לחצו כאן.

עוד יושמעו במשדר המיוחד שיריהם של רב-סרן גדעון גלעדי, שנולד באשדות יעקב, נפל בקרב על החווה הסינית במלחמת יום הכיפורים, וזכה לאחר המלחמה בעיטור הגבורה; סגן איתן הס, שנולד בחולתה ונהרג בתאונת אימונים בשנת 1972; רב"ט יואל דב זבדי, שנפל בניסיון להציל את מפקדו בקרב בתל פאחר במלחמת ששת הימים; סמל-ראשון יובל רגב, שנהרג בפיגוע בכפר דרום ב-1995; וסגן-אלוף דב (ברי) הררי, שנהרג בקיץ 2010 בתקרית בגבול לבנון מאש צלפים. משפחותיהם וחבריהם, כמו גם החיילים המבצעים, ישתתפו במשדר.

כל השירים זמינים כבר כעת להאזנה ביוטיוב ובשירותי המוזיקה הדיגיטליים ספוטיפיי, אפל מיוזיק ואחרים.

הוספת תגובה חדשה