דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

איום גדול – הזדמנות חשובה

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, בטור מיוחד - "זו יכולה להיות שעתו הגדולה של הקיבוץ. המערכות הכלכליות והקהילתיות שלנו אינן בנויות בכדי להשיא את רמת החיים, הן אינן "מפנקות" ומתקשות להתמודד מול "כלכלת המותרות" או "תפנוקי העיר", אך הן מערכות ביטוח מעולות לדברים החשובים באמת".
לוגו תנועה

העולם כולו, ומדינת ישראל בתוכו, חווים בימים אלה משבר קשה באמת. משבר בריאותי, המתגלגל במהירות לכדי משבר כלכלי חריף.

המשבר הזה חושף כמה אמיתות בסיסיות על חיינו בעולם המערבי, כמו למשל העובדה כי רובה של הכלכלה המערבית, כיום, היא "כלכלת מותרות", והעובדה כי הצמיחה הכלכלית המדהימה שחווה העולם מקורה בצריכת מוצרים ושירותים ש"אפשר גם בלעדיהם".

כאשר מופיע איום אמיתי וחמור (כמו למשל נגיף הקורונה, והשלכותיו) האנשים נוטים להתכנס לדברים הממשיים והחשובים באמת. פתאום מתברר שיש כמה דברים חשובים בהרבה מהגרסה המעודכנת של הטלפון הסלולארי, או מחופשת הסקי באלפים.

בהתמודדות הקשה עם הבלתי נודע ועם איומים חיצוניים מבהילים, אנחנו חוזרים אל הבסיס. אל הצורך להגן על עצמנו ועל בני משפחתנו, אל ההכרח לספק קיום כלכלי ליקרים לנו, אל הצורך הנפשי בתחושת מוגנות ובמערכות שיעשו הכל, ה כ ל בעבורנו ובעבור היקרים לנו.

זו יכולה להיות שעתו הגדולה של הקיבוץ. המערכות הכלכליות והקהילתיות שלנו אינן בנויות בכדי להשיא את רמת החיים, הן אינן "מפנקות" ומתקשות להתמודד מול "כלכלת המותרות" או "תפנוקי העיר", אך הן מערכות ביטוח מעולות לדברים החשובים באמת.

הקהילה הקיבוצית, בקיבוצים המתחדשים, ובוודאי בקיבוצים השיתופיים, מסוגלת לספק לנו, חברי הקיבוצים, שכבת הגנה נוספת, משמעותית מאוד, שאינה בנמצא ליחידים או לקהילות מגובשות פחות. רובנו לא בחרנו בקיבוץ מן הטעם הזה, אך זהו תוצר לוואי מעולה שבמעולים.

אני מבקש לקרוא להנהגות הקיבוצים ולצוותי הצ"חי , לזהות את ההזדמנות שבאה עם המשבר. אני מציע להבליט ולהדגיש את עצמתה ויכולותיה של הערבות ההדדית שאנחנו מקיימים בכל ימות השנה, בעת המבחן בה אנו נמצאים.

אל תהססו ליזום ולהפעיל מהלכים בלתי שגרתיים המחדדים את היתרונות הללו. והכל, כמובן, במגבלות החמורות ותוך ציות מלא להנחיות משרד הבריאות.

אני מבקש לאחל לחברי הקיבוצים כולם ובפרט לצוותי הבריאות והקהילה, כי נצליח לצלוח את המשבר העולמי הקשה, בשלום, ונדע לצאת מצדו השני כקהילות מחוזקות יותר, סולידריות יותר ומכירות טוב יותר ביתרונות החשובים הגלומים בגישת החיים הייחודית שלנו.

שנהיה בריאים

ניר מאיר

הוספת תגובה חדשה