דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

טרור העפיפונים: פיצויים לחקלאי העוטף? לא ממש

עומר צדיקביץ
צילום: עומר צדיקביץ

אתמול התבשרו החקלאים בעוטף עזה כי משרד החקלאות יעניק פיצויים לחקלאים ששדותיהם נמצאים בטווח 0-7 ק"מ מרצועת עזה ושקצרו את שדותיהם מוקדם בשל טרור ההצתות, אשר כילה עד כה אלפי דונמים של חיטה לפני קציר. לתדהמת הנהלות קיבוצי ומועצות העוטף, הוחלט שהפיצוי יינתן רק על חיטה שנקצרה בין התאריכים 18.5-10.6, בעוד שטרור ההצתות החל הרבה לפני התאריך הנקוב. למעשה, הימים הקשים ביותר, בהם נגרם נזק רב לשדות, היו הימים בתחילת חודש מאי ולא בסוף חודש מאי. 

התאריך שנקבע מונע למעשה, מתן פיצויים לחקלאים מאיגוד שכ"מ, האגודה השיתופית של קיבוץ כפר עזה ומפלסים, שהשריפות הרבות הביאו לכך שסיימו לקצור את שדותיהם כמה ימים לפני ה- 18.5. 

אלון שוסטר, ראש המועצה האזורית שער הנגב: "לצערנו נדמה שמשרד החקלאות קבע את התאריך לתחילת מתן פיצויים באופן שרירותי וללא בדיקה מעמיקה עם הצבא וחקלאי האזור. יום אחר יום, במשך שבועות ארוכים, נאלצו חקלאי שכ"מ (שותפות כפר עזה- מפלסים) לעמוד בחוסר אונים, מול מראה שדותיהם העולים באש. בייאושם ותוך כדי סכנת חיים והפסד כלכלי אדיר, קצרו את השדות תחת האש המשתוללת. לא יעלה על הדעת שמשרד החקלאות לא ימצא לנכון לפצות אותם אך ורק כי כל זה קרה לפני התאריך המופרך שקבע משרד החקלאות. לא ניתן שחקלאי כפר עזה ומפלסים ייאלצו להתמודד עם נזקי טרור העפיפונים לבד. פנינו כבר למשרד הביטחון, שם הבטיחו שיסייעו לנו במאבק לשינוי התאריך הקובע למתן פיצויים". 

עוד אמר שוסטר: "גם במס רכוש צריכה להיות הבנה שלשריפות האלו יש השלכות עצומות וישנו נזק כלכלי אדיר, ישיר ועקיף. מלבד הנזק לתבואה יש גם נזק עקיף לברזי ההשקיה, לקוי המים ולציוד האלקטרוני בשדות. ללא פיצוי ישיר ועקיף ממס רכוש וללא פיצוי של משרד החקלאות לאגודת שכ"מ לא נוכל כולנו לומר כי פעלנו באופן הצודק והראוי מול כלל חקלאי עוטף עזה".

 

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "משרד החקלאות אינו נותן פיצוי, כי אם מעניק תמיכה. מדובר ב"מסלול משלים" למס רכוש, שמעניק פיצוי.
יש להבחין בין שני מסלולים: מסלול מראש – תמיכה הניתנת על ידי משרד החקלאות בכדי להאיץ את קצב הקציר, ולמנוע מפח נפש כך שחקלאים לא יצטרכו לחזות בשדה שלהם נשרף וביבול יורד לטמיון. 
מסלול בדיעבד – מי שאיתרע מזלו ונפגע מטרור העפיפונים, מפוצה על ידי מס רכוש, בדומה לכל פגיעה מפעילות טרור או לחימה, ללא קשר למועד הפגיעה.  
למותר לציין, כי מי שכבר קצר לא נזקק לתקציב להגביר קציר, כי סיים לקצור ולא נדרש להביא עוד קומביינים או עובדים".

הוספת תגובה חדשה