דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 1.6.2017

לוגו תנועה
 
HEADER
01.06.2017
 
_____13
 
מהרו והבטיחו מקום!  צירי הועדה אנא שלחו הרשמתכם בהקדם: mazkir@tkz.co.il
_____13
collage_(4)
 
 
_____13
collage_(4)
בתמונה: טקס אבן הפינה בנוה ים, שבוע שעבר

על גבעה קטנה ומוצלת הצופה על פלוגת דחפורים שפועלים במרץ רב התכנסו להם ביום חמישי בשבוע שעבר כמה עשרות מקומיים ואורחים לחגוג את הנחת אבן הפינה לשכונה החדשה של נווה ים. קיבוץ נוה ים נוסד בשנת 1939 ע"י קבוצת מעפילי "גורדוניה" שעלו לארץ והוקצו להם שטחים על חוף הים בסמוך לעתלית, ושם, על הצוק הקימו קבוצת דייגים.
ימים קשים עברו על הראשונים – הדגה לא צלחה, תנאי מזג האוויר על הצוק היו קשים. למרות הכל נצמדו ל"חלקת האלוהים הקטנה" שלהם ושרדו.
מסיבות שונות לא הצליח הקיבוץ לפרוץ ובשנות ה-90, עם פרוץ משבר הקיבוצים, לא פסח המשבר על  קיבוץ נווה-ים אשר מצא עצמו, כמו יתר הקיבוצים החלשים, חייבים סכומים גדולים לבנקים, ללא מקורות ייצור שמסוגלים לשרת החזר החוב.
התנועה הקיבוצית לא זנחה לרגע את הניסיונות לסייע לקיבוץ, והקיבוץ נוהל לאורך שנים רבות בעזרת ליווי צמוד של מחלקות התנועה ובשלב מאוחר יותר ע"י ועדים ממונים בהרכבים שונים.
בניסיון נוסף לשקם את מצבו של הקיבוץ התקבלה בשנת 2009 החלטה של קליטת בנים וחברים חדשים,  ומשפחות מפונים מן היישוב אלי סיני בראשות אבי פרחן. במסגרת זו גם אושרה תב"ע חדשה בסדר גודל של 350 בתי אב שחובקת "שכונת מינהל" על אדמות שהקיבוץ השיב במסגרת הסדר הקיבוצים ושכונה דרומית לגרעין המפונים ובניהם. אישור התב"ע הפיח בקיבוץ רוחות של תקוה לעידן חדש ומוצלח יותר, אבל ההצלחה והפיתוח בוששו להגיע.
בשל מצב העניינים מינה רשם האגודות השיתופיות, עו"ד מירון הכהן, מפרק מפעיל לקיבוץ, עו"ד יפתח עניא. בחלוף תקופת היכרות עם הנתונים והבעיות הכלכליות והחברתיות של הקיבוץ, גובשה אצל המפרק המפעיל התפיסה כי בשל עומק המשבר וסבך הבעיות וריבוי הגורמים המעורבים, הדרך היחידה שבה ניתן יהיה לגבש פתרון שיהיה לו סיכוי אמיתי להצליח, הוא לאחד את כל הגורמים סביב מטרה משותפת חשובה שתהיה בהכרח מעל כל מחלוקת ואיש לא יכול להתנגד לה.
עו"ד עניא הכריז על "הפרויקט להצלת קיבוץ נוה-ים וכל חבריו!"  
עם המפרק המשיכו ופעלו למען המטרה החשובה גם התנועה הקיבוצית והמועצה האזורית חוף הכרמל. כך אוחדו המוסדות למטרה משותפת ליצור את הנסיבות שתאפשרנה להביא לשיקום הקיבוץ ויושם קץ לסבלם של החברים הותיקים ושל קבוצת המפונים.
וכעת, לאחר שנחתמו כל ההסכמים עם רמ"י, משרד השיכון והנושה העיקרי, בנק הפועלים, יצא הפרויקט לדרך.
בטקס בנוכחות שר השיכון יואב גלנט, ח"כ איתן ברושי, מזכ"ל התנועה ניר מאיר, יפתח עניא, וכרמל סלע ראש המועצה האזורית חוף כרמל, אמר ניר מאיר: "יש לי פינה חמה בלב לנווה-ים, אשתי נולדה כאן... לצערי, המציאות בישראל מוכיחה פעם אחר פעם כי אף פקיד לא ישלם לעולם מחיר על אמירת "לא". אמרתי בעבר, ואני אומר זאת היום – הגישה הזאת משתקת את כל זרועות הממשל. לשמחתנו ובעיקר לשמחת חברי נווה ים, ישנם כמה אנשים אמיצים ובתוכם שר השיכון יואב גלנט וראש המועצה כרמל סלע, שמעזים לקבל החלטות ולומר – "כן".
האתגר לא תם היום, הוא רק מתחיל. מעתה יש לעשות הכל כדי לחבר לקהילה אחת את ותיקי הקיבוץ, מפוני אלי סיני ורוכשי הבתים הרבים".
אבי פרחן הוסיף: "הגענו לכאן והכרזנו על הקמת גרעין "אל הים"- גרעין שמטרתו לאחד בין "כתומים" ו"כחולים", דתיים ושאינם דתיים, עולים וותיקים, מתיישבים מיש"ע עם מתיישבים מהקיבוץ והמושב. כל אלה, כך האמנו, יהפכו לחברה תורמת ובונה, חברה אכפתית אוהבת, שתפעל למען התחברות ולכידות העם בישראל. במהלך השנים הארוכות הללו, לא הייתה שום טעות, עליה דילגו, החל ממחדלי ממשלות ישראל שלא השכילו ללמוד ולהפיק לקחים מלקחי שיקום מפוני חבל ימית - וממחדלים מתמשכים, אותם לא אפרט במעמד חגיגי זה. תודה לאל, היום אנחנו רואים את האור!! כשדחפורים פועלים בשטח -וכבר רואים את ניצני פיתוח התשתיות, אני רואה סוף סוף את חזון עתידו של נווה ים וזהו חזון מוצלח!
 
_____13
___________59
מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, הספיד בעמוד הפייסבוק שלו בערב החג את שניים מוותיקי הרפתנים בארץ, שהלכו לאחרונה לעולם. מאיר כתב בין היתר: "חג עצוב ! חג השבועות מוכר כ"חג החלב", אולם החג השנה יהיה חג עצוב. עצוב מאוד, לענף החלב. בתוך שבועיים איבדה הרפת המשפחתית שניים מעמודי התווך שלה. יואב צור ואלון קמה זכרם לברכה, שניים מן הבנים הממשיכים הבולטים בתנועת המושבים. יזמים, מקצוענים, נועזים ופורצי דרך, הלכו מאתנו בנסיבות דומות ואכזריות.  אנחנו, בתנועה הקיבוצית, מצאנו עצמינו לא פעם מתקוטטים איתם על פרטי הסכם כזה או אחר,  אבל מעולם לא היה ספק, במקצועיותם, במחויבותם המוחלטת, וברוח הקרב שלהם, לענף ולערכיו.
 יהי זכרם ברוך.
 
 
_______
בזמן שכל שבכל הקיבוצים יצאו במחולות, בקיבוץ אלמוג שבצפון ים המלח הכינו , בנוסף לריקודים, מבוך עצום מחבילות חציר. הכוונה היתה ,כמובן, לאפשר משחק לילדי הקיבוץ, אבל גם המבוגרים לא עמדו בפיתוי וניסו למצוא את דרכם החוצה. בסופו של דבר כולם יצאו בשלום והמשיכו לחג המים המסורתי. 

צילום: קיבוץ אלמוג. מ"א מגילות. 
 
 
_____13
_______
בתמונה: ערן גליק (רכז האזור מטעם התנועה משמאל) וערן רון (אחראי צמיחה דמוגרפית בתל-קציר) עם ציור שצייר חייל סורי שהיה חלק מהכוח שהפציץ את הקיבוץ

שבוע לפני ציון 50 שנה לפרוץ מלחמת ששת הימים הגיעו פעילי מטה התק"צ לסיור השבועי שלהם, הפעם בשניים מקיבוצי עמק הירדן.  
הסיור נפתח בגבעת רוג'רס – הנקודה הגבוהה בקיבוץ תל קציר, שם צפו משתתפי הסיור בכנרת הפרושה מתחת ושמעו הסברים מפיה של דבורל'ה אורטנברג, מוותיקות הקיבוץ, על החיים בצל אימת התותחים הסורים עד מלחמת ששת הימים. דבורל'ה הציגה לנוכחים ציור שצייר קצין סורי שישב באחד המוצבים ברמה הסורית, מעל תל קציר. בציור נראים בתי הקיבוץ ובניהם הבזקי התפוצצויות של פגזים שנורו מתותחי הצבא הסורי.
במועדון החברים הציגו מנהלי הקיבוץ את ההתפתחות הכלכלית ובעיקר הדמוגרפית של הקיבוץ הקטן. בתל קציר, שהוקם בשנת 1949, היו עד לפני כשלוש שנים כ 85 חברים ועד סוף שנה זו כמעט ויוכפל מספר זה עם השלמת הצטרפותם של 70 חברים חדשים, בחברות מלאה, לקיבוץ. על תחום הקליטה מופקד ערן רון, בן הקיבוץ, נקלט בעצמו ומנהל צוות הצמיחה הדמוגרפית של הקיבוץ.
ניר מאיר העלה על נס את ההתקדמות המרשימה בשנים האחרונות של הקיבוץ הנמצא במגמת צמיחה ועודד את החברים ומנהלי הקיבוץ להמשיך במגמה זו.     
מתל קציר המשיכו משתתפי הסיור והגיעו לקיבוץ גינוסר, יום לפני חגיגות יום הולדת 80 לקיבוץ, שהוקם כחלק מקיבוצי חומה ומגדל. לאחר סיור בקיבוץ הציגו מנהלי הקיבוץ את הפעילות הקהילתית והכלכלית של הקיבוץ. בגינוסר מלון גדול מרשים – 'נוף גינוסר' - וחקלאות ענפה בשטחי המשק ובשיתוף פעולה בגידולים שונים עם קיבוצים ברחבי הארץ. הקיבוץ התאושש ממשבר כלכלי חריף שפקד אותו לפני מספר שנים ועסוק כיום, בין השאר, בקליטת הבנים לחברות.
לרגל חגיגות ה 80 הופקו בגינוסר שרשרת אירועים מערב שבועות ועד צאת החג: החל ממפגש מחזורים של בני הקבוץ לדורותיהם, המשך במופע עם עינת שרוף שלאחריו התקיימה מסיבת חוף המונית עד אור הבוקר. למחרת היום התקיים בגינוסר טקס הבאת ביכורים מרשים ומשחק "הסליק", באמצעותו למדו הילדים על מורשת הקיבוץ. לקינוח התקיימו משחקי החג המסורתיים של משיכת חבל ותחרויות שונות. באירועים השתתפו למעלה מ 1,200 איש, אישה וילד, כולל בני ובנות המשק לדורותיהם. על האירועים ניצחה שירי פז המשמשת במקביל כרכזת צמיחה דמוגרפית ותרבות בקיבוץ. 
 
 
_____13
חדשות 10: "ילדי המקלטים"
___________59
כתב חדשות 10 בצפון, אלי לוי, התלווה השבוע לחברי הקיבוצים עין גב ותל קציר, שהיו ילדים בתקופת ההמתנה לפני ובזמן מלחמת ששת הימים.

אתם מוזמנים ומוזמנות לצפות בהם מספרים על הפחד (או על חוסר הפחד), איך העבירו את הזמן במקלטים ובעיקר את הידיעה שמיקומם מתחת לתותחים הסורים מונעים מהאויב לכבוש את הכנרת ולהתקדם אל תוך ישראל.
 
_____13
___________59
בתמונה: חיילים מתכוננים בשוחות קיבוץ מגל, 1967. תמונה מתוך הפייסבוק
 
תמר חן מתל קציר, טליה ברד מקיבוץ ארז ותמר רסיסי ממגל זוכרות את תקופת ילדותן בקיבוצן כאילו זה היה אתמול. כל אחת מהן מתארת לפרטי פרטים את ההרגשות בזמן ההפגזות, את הקיבוץ שאסור היה לעבור מעבר לנקודה מסויימת ואת ההרגשה של ילדה בת פחות מעשר - כיצד בתוך פחות משבוע, הגבול התרחק ואיום על חיי החברים והילדים בקיבוץ התרחק עימו. 
 
"הארץ" - הבלדה לחוזר קיבוץ
בעיתון  הקדישו את כתבת השער של עיתון ערב החג לחזרת בני ובנות הקיבוץ הביתה 
___________59
כתבת הארץ, נועה שפיגל התחקתה בתקופה האחרונה אחרי בנות ובני הקיבוצים שחוזרים הביתה, לקיבוצים, אחרי שנים של "סיבובים". "אחרי שמיעטו במשך שנים לקלוט חברים חדשים, מתדפקים על שערי הקיבוצים בני משק רבים שעשו סיבוב בחוץ והחליטו לשוב הביתה. שפיגל מתארת: "אורן אנוך, מנהל הקהילה של הקיבוצים ארז וגת, כבר הפסיק לספור את האנשים ברשימות ההמתנה. הוא פשוט לא עומד בקצב: בארז שבעוטף עזה נקלטו בשנה וחצי האחרונות כ–35 משפחות, 30 מהן של בני משק, ועוד כ–20 מחכות בתור. ברשימת ההמתנה של גת שליד קרית גת יש יותר מ–200 משפחות, ואנוך מעריך שחלקן כבר ויתרו". ולא, גת וארז ממש לא היחידים. 
 
 
_____13
מנצחים עם גדי מקיבוץ מגידו את הסרטן
 
 
 
____________...
גדי צדיקוף מקיבוץ מגידו, נשוי לטלי ואב לארבעה ילדים קטנים ומקסימים: אורי בן 13, אלה בת 11.5, מיקה עוד רגע בת 10 ומתן בן 6.5. 
בגיל 44, בשיא חייו הוא מוצא עצמו יושב מול רופא בביה"ח איכילוב שמסביר לו שלצערו יש לו סרטן קשה ומסובך. סכנת חיים אמיתית. 

כעת גדי צריך לצאת לסדרת טיפולים יקרה בגרמניה ולכן זקוק לכל עזרה להגיע לסכום הנדרש: 800,000 ש"ח. 
 
 
_____13
 
 
מוזמנים ומוזמנות לכתוב לנו
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו. 

הוספת תגובה חדשה