דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

בריאות הנפש - זה הסיפור של כולנו

מאז השבעה באוקטובר הורחבו מעגלי הפגיעות וגדל מספר האנשים שמדווחים על התמודדות עם משבר נפשי, שממילא היה בעלייה מאז הקורונה, אך מנגד גם עלתה המודעות לנושא שהפחיתה את הבושה וההסתרה. קורס שעומד להיפתח ביוזמת מחלקת בריאות ורווחה בתנועה, ובשיתוף עם המרכז הרפואי "גהה", מבקש לחשוף ולהרחיב את הידע של העוסקים בכך בקיבוצים בכל הנוגע להפרעות ומחלות הנפש השונות ולמענים הרפואיים והרגשיים הקיימים בבתי החולים ובקהילה
קורס בריאות הנפש

בעבר היה נהוג לחשוב שהתמודדות נפשית קיימת רק אצל אנשים מסוימים, אולם כיום ישנה הבנה ברורה שהיא נחלת הכלל ושבריאות הנפש זה באמת הסיפור של כולנו, גם בקיבוצים.

ארועי ה-7.10 העצימו את הפגיעות, ויהיו שיאמרו שכל אחד מאתנו הוא פגוע נפש, אך עוד לפני אותה שבת שחורה היינו עדים לגידול משמעותי במספר האנשים שדיווחו על משברים נפשיים. את הגידול אפשר להסביר כתולדה של המציאות שמשבר הקורונה יצר, אך הוא נובע גם מהגברת המודעות בקרב הציבור. עצם השיח על בריאות הנפש, התובנה שמשבר נפשי יכול לקרות לכל אחד ואחת מאיתנו, השיתוף של מובילי דעה בארץ ובעולם שיוצאים מ"הארון הנפשי" וחושפים את התמודדות שלהם או של בני משפחתם עם דיכאון וחרדה - תרמו רבות להעלאת המודעות ולהפחתת הבושה.

מעגלי הפגיעות בעת הזו הם רבים וביניהם ניתן לציין תושבי ותושבות קיבוצי העוטף שחוו את החוויות הנוראות ב-7.10, הקרובים והחברים מחוץ לקיבוץ, המציאות  של 56 קיבוצים שפונו מבתיהם והם פליטים בארצם שנאלצו או עדיין נאלצים לגור בחדרים צפופים בבתי מלון, אובדן של בני משפחה, חברים ופרנסה או מילואימניקים וחיילים בסדיר שנלחמים כבר חצי שנה במלחמה קשה ונוראית. כל אלה מהווים אתגר אמיתי לחוסן הנפשי של כל פרט ופרט.

בעקבות זאת, חברה מחלקת בריאות ורווחה בתנועה הקיבוצית למרכז הרפואי לבריאות הנפש "גהה" של שירותי בריאות כללית ליצירת סמינריון המיועד למנהלי בריאות ורווחה ומרכזי הוועדות לצרכים מיוחדים בקיבוצים. הקורס כולל סדרה של ימי למידה פרונטליים וסיורים, במסגרתם יחשפו המשתתפים להפרעות ומחלות הנפש השונות ולסטיגמות הכרוכות בהן, לזכויות והיבטים חוקתיים של המתמודדים ולמענים הרפואיים והרגשיים הקיימים בבתי החולים ובקהילה. המפגש הראשון יתקיים ב-9.4 וניתן יהיה להירשם לקורס עד לתאריך 05.04.24. ששת המפגשים הפרונטליים יתקיימו במרכז לבריאות הנפש גהה, בין השעות 09:00-15:00.

עדי רמות, ממחלקת בריאות ורווחה בתנועה, מציינת כי "היום יותר מתמיד אנו מבינים כי עלינו להוריד חסמים, לסייע במיצוי הזכויות, להבין את חשיבות ההתערבות המוקדמת והמניעה ולשפר את המענה הקהילתי לנפגעים ובני משפחתם. המודעות לעולמם של מתמודדי הנפש ולסטיגמה הכרוכה בו נמצאת במגמת שיפור מתמדת וחובה עלינו להיטיב את המענים שאנו נותנים ולשפר גם את הידע של העוסקים בכך בקיבוץ".

לחצו כאן לפרטים נוספים על הקורס והרשמה

הוספת תגובה חדשה