דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

המוקד החקלאי של התנועה הקיבוצית

מוקד הסיוע של התנועה הקיבוצית מתכלל את היוזמות האזרחיות להתנדבות בחקלאות ומפתח שותפויות לטווח הבינוני-ארוך, כגון תוכניות לקבוצות מתנדבים מיוחדות מחו"ל ומלגאים ישראלים שישתלבו בתחום.
קבוצת מתנדבים מההסתדרות הציונית העולמית בנתיב הל"ה צילום: סילביו חוסקוביץ'
קבוצת מתנדבים מההסתדרות הציונית העולמית בנתיב הל"ה צילום: סילביו חוסקוביץ'

ההרס שהותירה מתקפת חמאס על יישובי הנגב המערבי בשבת השחורה משתקף גם בשדות, בחממות ובמטעים עמוסי התוצרת החקלאית שמחכות לקטיף, עיבוד ושתילה.

לאחר שלמעלה מ- 8,000 עובדים זרים עזבו את הארץ מפרוץ המלחמה
וגם בשאר הארץ חקלאים מכל חלקי הארץ גויסו למילואים, נאלצו 257 קיבוצים מדן ועד אילת -  להתמודד עם המחסור בידיים עובדות והצורך בשימור התוצרת .
התנועה הקיבוצית אספה, ריכזה ותאמה צרכים ופניות לסיוע בחקלאות מראשית המלחמה, אך עם הצטברות הפניות והמצוקה שעלתה מהשטח ,הובהר שמדובר בסוגייה לאומית. מוקד ייעודי לסיוע בחקלאות ותעשייה הוקם בתנועה הקיבוצית במטרה להתמקד בצרכי הקיבוצים עם תוכניות סיוע לטווח הבינוני-ארוך. לתנועה הקיבוצית ניסיון עשיר בהתנהלות תחת אש בשל סבבי לחימה הקודמים ומיומנת בתכלול הצרכים הייחודיים של הקיבוצים המפונים מהנגב המערבי וצפון הארץ. 

עם למעלה מ-50 פניות לסיוע בכוח אדם, עובד המוקד של התנועה בשיתוף פעולה עם כלל היוזמות האזרחיות השונות שהוקמו להתנדבות בחקלאות , על מנת למנוע כפילויות ולסייע ביעילות לכמה שיותר קיבוצים ומשקים חקלאיים. 

 

המוקד תיאם בהצלחה התנדבויות לעשרות קיבוצים ברחבי הארץ ממאות פניות של קבוצות פרטיות, ארגונים ומתנדבים בודדים שביקשו למצוא מקומות להתנדבות - בהם בנקים, עובדי מדינה ממשרדי הממשלה, חברות תקשורת, עמותות מובילות וחברות עסקיות גדולות. המוקד אף סייע בהתאמת ההתנדבות לצרכי החקלאים ויכולת המתנדבים, יש שביקשו לבוא להגיע לפעם אחת חד פעמית, ויש שביקשו להגיע באופן יומיומית או שבועי.  

המוקד של התנועה הקיבוצית שם לעצמו למטרה לחבר ולייצר תוכניות ופתרונות לתקופה ממושכת, מתוך הבנה שיכולת ההתנדבות תישחק, לצורך כך עוסק הצוות בפיתוח שותפויות לטווח הבינוני-ארוך, כגון תוכניות לקבוצות מתנדבים מיוחדות מחו"ל ומלגאים ישראלים, וממפה את האפשרויות לסיוע לקיבוצים השונים. 

את מוקד הסיוע בחקלאות ותעשייה של התנועה הקיבוצית מובילים חיים חבלין וקרן פרדו, המנהלים את מכלול המתנדבים בחקלאות.

"מתן מענה מיידי על ידי מתנדבים לא יחזיק לאורך זמן, אנו מבינים שהמשבר בחקלאות לא עתיד להיפתר מערכתית בתקופה הקרובה" אומר חיים חבלין מנהל מכלול החקלאות ומוסיף:
."הקמת המוקד אמנם באה גם לתת מענים מיידיים למצוקות מקומיות, אך יחד עם זאת יש בכוונתנו לתת הזדמנות לקיבוצים שירצו בכך, להחזיר ימינו כקדם ולהביא לקיבוצים מתנדבות ומתנדבים מחו"ל אשר יחזקו את השורות גם בטווח הבינוני והארוך.
על המבצע מופקדת קרן פרדו מנהלת מחלקת מתנדבים. קרן הבינה כבר בשבת השחורה את הצורך שיתעורר והחלה להשתמש בתשתיות, קשרים ושיתופי הפעולה הקיימים בתוכנית המתנדבים הבינלאומית כדי לפתח עתודות איכותיות ומשמעותיות שיגיעו בקרוב מחו"ל ברכבת אווירית כדי לסייע."

"בקרב הקהילות היהודיות בחו"ל יש התגייסות מרגשת, ורצון כן להגיע ולסייע בחקלאות", מספרת קרן פרדו, מנהלת המחלקה הבינלאומית, ומוסיפה: "מרגש ומחזק מאוד לראות גם את ההתגייסות ההמונית שיש בחברה הישראלית כולה לטובת החקלאות בישראל. מבחינתנו לייצר תוכניות המאפשרות לקבוצות הללו לבוא לתרום ולקחת חלק בשיקום זו משימה ציונית לאומית שמסייעת גם לחקלאות אך גם לחיזוק הקשר והחיבור בין הקהילות."

לפנייה מוקד הסיוע בחקלאות של התנועה הקיבוצית: 09-9755017

הוספת תגובה חדשה