דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

ההכנות למסע י"ב 2023 כבר בעיצומן. רוצה להיות מזכ"ל התנועה הבא? זה הזמן להציג מועמדות! החיילת הבודדה מעין המפרץ שיצרה תערוכת אמנות בבסיס הכי גדול בצה"ל. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
חצר גרוטאות
 29/09/2023
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

מתגלגלים קדימה:
ההכנות למסע י"ב 2023 בעיצומן!

לאחר סיומה של עונת הרפסודיות הגדולה ביותר אי פעם, במסגרתה חצו את הכנרת כ-3200 בני ובנות נוער במסגרת ארבעה מחזורים, אגף החינוך כבר נמצא בעיצומן של ההכנות לקראת המפעל הגדול הבא - מסע י"ב 2023. המסע יתקיים בחנוכה וחוזר השנה לאזור הערבה התיכונה. מועד פתיחת ההרשמה ועלויות יתפרסמו לאחר חג הסוכות
רוכבים במהלך מסע י"ב בערבה התיכונה בשנת 2018
רוכבים במהלך מסע י"ב בערבה התיכונה בשנת 2018

על פי הרציונל של אגף חינוך בתנועה הקיבוצית, מטרתו של כל מפעל חינוכי ארצי היא ליצור תשתית חינוכית וארגונית המאפשרת את העיסוק בזהות האישית והקבוצתית, את חוויית השייכות לקבוצה, לקיבוץ ולמדינה, לצד הצלחה אישית, קבוצתית, יישובית, אזורית ואגפית. מסע י"ב הוא אירוע שיא ברצף השנתי, כחלק מתהליך חינוכי אותו עוברים הי"בניקים יחד עם צוותי ההדרכה שמלווים אותם במהלך השנה.

הפעם, חוזר המסע להתקיים בנופים היפים של אזור הערבה התיכונה, לראשונה מאז 2018, לאחר שנתיים מוצלחות בחבל אילות באזור הערבה התיכונה ושנתיים בהן בוטל ויתקיים בפורמט שונה בעקבות אילוצי מזג אוויר וקורונה. מדובר ב"מסע נודד" שכולל שלושה ימי רכיבה בשטח והקמת חניון לילה במקום אחר בכל יום. ביום האחרון ייסעו המשתתפים והמשתתפות באוטובוסים בית הספר לקצינים של צה"ל (בה"ד 1), שם יתקיימו מפגש ושיח בנושא פיקוד ומנהיגות וטקס הסיום של המסע.

כל יום במסע יוקדש לטובת היכרות, למידה ושיח סביב נושא אחר. הנושאים בהם יעסקו הי"בניקים הם, בין היתר, עשייה חינוכית-חברתית לטובת המדינה, שירות משמעותי ופיקוד ומנהיגות לצד הכנה לקראת המיונים לשנת שירות. בנוסף, בני ובנות הנוער ייחשפו לערכי התנועה הקיבוצית, משימותיה וחזונה, תוך כדי רכיבה על אופניים והיכרות עם חבל הארץ בו מתקיים המסע ועם דמויות משמעותיות באזור, ובמדינה בכלל. תכני המסע יבואו לידי ביטוי בחוברת ייעודית למדריך ובפעילויות המשולבות בו, במפגש עם אנשים שיגיעו לדבר עם שכבת י"ב, בטקסי הדלקת נרות חנוכה המתקיימים בכל ערב לאחר הרכיבה ובשיח עם האנשים והארגונים שיפגשו במהלך המסע.


באנר שנת שירות

קול קורא להצגת מועמדות
לתפקיד מזכ"ל התנועה הקיבוצית

ועדת הבחירות המרכזית לבחירת מזכ"ל התנועה מודיעה לחברי הקיבוצים החברים בתנועה הקיבוצית אגודה שיתופית מרכזית בע"מ, על קיום בחירות למזכ"ל התנועה ביום שלישי, 13.02.2024. הפנייה היא לחברות ולחברים כאחד
לוגו התנועה הקיבוצית

הגשת המועמדות לוועדת הבחירות תתקיים בבית התנועה הקיבוצית, פארק GREENWORK קיבוץ יקום, בניין E קומה 1, ביום רביעי 15/11/2023, בין השעות 10:00-13:30, במשרדה של מזכירת מנכ"לית התנועה הקיבוצית. לפי הקבוע בתקנון התנועה הקיבוצית, וב"חוברת הכחולה", כל חבר או חברת קיבוץ אשר התקבלו לחברות בקיבוץ חמש שנים לפחות לפני יום הבחירות, וחברותם בתוקף ביום הבחירות, ואשר מקום מגוריהם הקבוע הוא בקיבוצם, זכאים להציג מועמדותם לתפקיד ובלבד שהמציאו במעמד הגשת המועמדות:

  1. מכתב מקיבוצם המודיע על תמיכתו במועמדות החברה או החבר.
  2. אלף (1000) חתימות של חברי קיבוצים החברים בתנועה, מתוכן לפחות מאתיים (200) חברים בקיבוצים המשתייכים לארגוני קניות שונים מהארגון אליו משתייך קיבוצו של המועמד. בחתימתו יאשר החותם את תמיכתו במועמדות המועמד. לצד החתימה יופיעו פרטים אלה: שם מלא של החותם, מספר הטלפון שלו, ושם קיבוצו.

במעמד הגשת המועמדות, ימציא המועמד בעצמו טופס הגשת מועמדות הכולל את שמו, מספר תעודת הזהות שלו ושם הקיבוץ בו הוא חבר, וכן כתב התחייבות בחתימתו ובחתימת קיבוצו, להשבת כספי תמיכה מתקציב התנועה  במקרה הקבוע בחוברת הכחולה. טפסים אלה כלולים בקובץ 'הוראות הבחירות' המופיע בעמוד של ועדת הבחירות באתר התנועה הקיבוצית. המועמד יצרף לטופס הגשת המועמדות "דף היכרות" שיכלול את קיצור תולדות חייו ועיקרי המצע האישי שלו, מכתב התמיכה מהקיבוץ ומסמך חתימות התומכים.

ועדת הבחירות תפרסם באמצעי התקשורת התנועתיים את שמות המועמדים לתפקיד מזכ"ל התנועה  לא יאוחר מיום שישי, 15/12/2023, ותפיץ לקיבוץ הודעה הכוללת את שמות המועמדים בצירוף "דף ההיכרות",  כפי שמסר לה המועמד.


באנר כנס החקלאות הקיבוצית ה-2

ילכו שניים יחדיו: 100 נציגי קיבוצים ביום עיון על זקנה ובטיחות בשבילי הקיבוץ

זה לא חדש כי שבילי הקיבוץ כיום שוקקי חיים באופן משמעותי יותר מבעבר. במקביל להולכי הרגל ורוכבי האופניים גדלה תנועת הקלנועיות וטווח הגילים שהיא משרתת, כמו גם רכבי תפעול, כלים ממונעים וחשמליים ומכוניות. מה מותר ומה אסור בנהיגה על קלנועית, איך שומרים על הבטיחות, סוגי הביטוח והכיסוי המוצעים ואיך שומרים על תקינות הכלי - כל אלו עמדו במרכז יום עיון תנועתי בנושא
גם בקיבוץ - שמירת כללי הנהיגה והחוק. צילום: אסף קצין
גם בקיבוץ - שמירת כללי הנהיגה והחוק. צילום: אסף קצין

כמאה משתתפות ומשתתפים לקחו חלק במפגש זום שקיימה מחלקת בריאות והרווחה התנועתית בנושא "זקנה ובטיחות בשבילי הקיבוץ". במפגש השתתפו מנהלות הבריאות והרווחה בקיבוצים יחד עם מנהלי הגיל השלישי, מטפלי השטח ומתעניינים נוספים, שזכו לשמוע את צביקה באר מעמותת 'אור ירוק' שנשא הדרכה בעניין השינויים שחלו עם השנים במאפייני התנועה בשטחי חצר הקיבוץ ושביליה, גיוונה ונפחה, והצורך הגדל והולך בעקבות זאת לבצע התאמות גם בהתייחס לצרכיי אוכלוסיית הוותיקים משתמשי הדרך. באר הצביע גם על האחריות של הקהילה בכל קיבוץ לקבל החלטות ולפעול להבטחת בטיחותם של הוותיקים ושאר האוכלוסייה המקומית.

לאחר מכן פרש ישי בשן, יועץ ביטוח מ'ביטוח חקלאי', את האפשרויות הקיימות מבחינת כיסויי הביטוח לקלנועיות היכולים להקל על החברים וגם על הקיבוץ במקרה חלילה של תאונה עם נזקי גוף ונזקי רכוש העלולים לגרור גם הוצאות כספיות לא מבוטלות. לסיום, שיתף נווה שרון מחברת 'רכב חשמלי תל יוסף' מספר המלצות לתחזוקה שוטפת של הקלנועיות והציע לקיבוצים המעוניינים בכך להזמין בדיקות מרוכזות תקופתיות עבור בעלי הקלנועיות, להבטחת ושמירה על המשך תקינותן.

משתתפי הזום ציינו במשוב שנעשה לאחריו כי התכנים שהועברו הרחיבו ידע בכל הקשור להתמודדות עם תחושת הביטחון המופרזת הקיימת בחצר הקיבוץ, ו'הסלחנות' שאנו מאפשרים לעצמנו כלפי העמידה המתחייבת על כללי הנהיגה בשבילים, כללים הברורים לכולנו כאשר אנו יוצאים אל מחוץ לתחומי הקיבוץ. משתתפים שיתפו בהבנה כי אף שהקיבוץ איננו 'מחליף" את משטרת התנועה, ואינו מוסמך לעסוק באכיפת כללים אלו, הרי שעדיין קיימת לו האחריות הקהילתית והקיבוצית, לפעול לדאוג לביטחונם של כלל חברי הקהילה בחשיבה והתארגנות, הסברה והדרכה.


באנר ביטוח חקלאי

פורסמה חוברת השתלמויות וסדנאות
לצוותי החינוך בקיבוצים לשנת 23/24

בין התכנים המוצעים כהעשרה ופיתוח מקצועי לצוותי החינוך: חינוך סביבתי ותקשורת מקרבת, בניית תוכנית עבודה ותקציב, תקשורת עם הורי הילדים, זיהוי חרם וטיפול בו, אלימות ומיניות במרחב החברתי ועוד. מוזמנים להציץ ולהירשם
חצר הגרוטאות בגן קיבוצי. עולם ומלואו
חצר הגרוטאות בגן קיבוצי. עולם ומלואו

אגף חינוך בתנועה הקיבוצית פרסם את חוברת ההשתלמויות והסדנאות לשנת העבודה 2023-2024 ובה מבחר סדנאות העשרה ופיתוח מקצועי של צוותי החינוך של הגן הקיבוצי ושל "שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי. אסנת חביב גל מנהלת פיתוח תוכן, מחקר והדרכה באגף מסבירה כי ההשתלמויות בחוברת מיועדות בעיקר לצוותי מערכות החינוך (הגיל הרך והחינוך החברתי), אך יש גם מפגשים להורים ולנוער.

מה אפשר למצוא בחוברת? בפרק של הכשרות וסדנאות לצוותי הגיל הרך, מוצעים תכנים על חינוך סביבתי, תקשורת מקרבת, תהליכי חיברות ועוד. בפרק לצוותי החינוך החברתי מוצעות בין היתר סדנאות על עקרונות החינוך החברתי, בירור הזהות המקצועית של המדריכים, בניית תוכנית שנתית, בניית תקציב, תקשורת בינ-אישית, ניהול תהליכים בקבוצה, המדריך כמנהיג מעצב, תקשורת עם הורי הנערים, זיהוי חרם ומניעה, התנהגויות מיניות במרחב החברתי, שנת מצוות, מעגל החגים ועוד. המפגשים לנוער מציעים הזמנה להכנה לשנת השירות ולשירות הצבאי, מהם יחסים בריאים בין אנשים בכלל ובני נוער בפרט ואיך להישמר מיחסים אלימים ופגעניים.  

ההרשמה אצל נעה שחר פיצר: 050-5791269 \  noashfi@tkz.co.il


באנר משקארד

תמונת השבוע: שדות כותנה לנצח!

קטפת בתוך מרבד לבן על רקע השקיעה. צילום: גיא שפירא
קטפת בתוך מרבד לבן על רקע השקיעה. צילום: גיא שפירא

מי שנוסע בעמקי המזרח והצפון יכול כבר לראות את קטיף הכותנה שהחל בשבוע שעבר. לאחר שהשנים האחרונות בענף אופיינו בשפל חסר תקדים שהתבטא בצניחה במספר המגדלים ובשטחים שיוחדו לגידול כותנה, חלה התאוששות משמעותית בשנה שעברה. מועצת הכותנה מדווחת כי השנה גודלה כותנה על פני שטח של 80 אלף דונם, וכי כל התוצרת הנקטפת מיועדת לייצוא. אנחנו מתמוגגים לא רק מכך שהענף החקלאי התאושש וניצל מהכחדה, אלא גם מכך שהמראה המרהיב של "הזהב הלבן" לא נעלם מנופי ארצנו.

בתמונה שצילם גיא שפירא נראית קטפת של "בר בעמק", חברה קבלנית שהוקמה בשותפות של הקיבוצים הזורע ומשמר העמק, המבצעת קטיף כותנה בכל אזור הצפון.


פייסבוק התנועה

החיילת הבודדה שחלמה והוציאה לפועל תערוכת אמנות בעיר הבה"דים

תשוקה של שנים, ופרויקט אחד יחיד ומיוחד שהחל כרעיון אצל לאה וויס, חיילת בודדה המאומצת בעין המפרץ, הפך למציאות מעוררת השראה ופורצת דרך בעיר הבה"דים: תערוכת אמנות של חיילים מיחידות שונות
לאה (במרכז) והחיילים המציגים את יצירותיהם בתערוכה בעיר הבה"דים. צילום: אילנה גלושקו
לאה (במרכז) והחיילים המציגים את יצירותיהם בתערוכה בעיר הבה"דים. צילום: אילנה גלושקו

לאה עלתה לישראל לפני שלוש שנים מרוסיה ושוכנה במרכז הקליטה בכרמיאל, שם המשיכה בתחביב האהוב עליה - ציור - ואף יצרה תערוכה ראשונה בארץ. היא התגייסה לצבא כחיילת בודדת יחד עם גרעין צבר ואת שנתה הראשונה עשתה בכפר צבר רעננה כשהיא חולמת להגיע יום אחד לקיבוץ ומתכננת שזה גם יקרה. כך הגיעה לקיבוץ עין המפרץ שקיבל אותה בזרועות פתוחות והעניק לה בית חם ואוהב.

לפני שנה בדיוק עלה ללאה רעיון לייצר תערוכה שכולה יצירות אומנות של חיילים ותאפשר לראות את העולם דרך עיניהם של יוצרים צעירים. הרעיון היה זקוק לזמן בשביל להתפתח ולהבשיל ולקבל את ברכת הצבא, ואכן, זה לקח שנה שלמה שבמהלכה היה צריך לגייס אמנים מבין החיילים ביחידות שונות, לנהל את הלוגיסטיקה של התערוכה, למצוא את המקום והמועד הנכון לפתיחה וכמובן - פנאי בין המשימות הצבאיות. בתחילת ספטמבר נפתחה בעיר הבה"דים תערוכתה של לאה - "האותיות הגדולות" - בה מציגים שמונה אמנים (חיילים), כולל לאה עצמה. "בהתחלה חששתי שזו תהיה תערוכה של 'לאה וויס וחברים', אבל  די מהר מצאתי אמנים מכל יחידות הצבא ששמחו להזדמנות להציג את יצירותיהם", היא מספרת.

יעל אייזנר ממחלקת חיילים בודדים בתנועה הקיבוצית אומרת: "להעניק בית לחייל/ת בודד/ה בקיבוץ זה גם אומר לאפשר מרחב התפתחות, יצירה וצמיחה בשעות הפנאי. לשמחתי, מגיעים אל ביתנו הקיבוצי מבין החיילים הבודדים גם יוצרים רבים, ואנחנו זוכים לפרגן להם בדרכים רבות. בשיחתי עם לאה עלה רעיון שהיא תוביל גם תערוכה של יוצרים מקרב החיילים הבודדים בקיבוצים, ואנו נערכים לכך ומחפשים גלריה מתאימה שתארח אותנו. אני מצדיעה ללאה על היכולת ליצור ולהוביל את התערוכה, לאפשר חיבור בין העולם הצבאי לאמנות ולחשוף מימד כל כך משמעותי גם לחיילים שפחות נחשפים לכך בבסיס הגדול בארץ".


באנר פסגת צעירי וצעירות בקיבוצים ה-4

להצמיח את ההנהגה שתוביל את הקואופרציה בישראל בשנים הבאות

בתחילת נובמבר ייפתח הקורס למנהיגות וניהול ביזמות שיתופית וקואופרטיבית שיכלול תריסר מפגשים, במטרה להכשיר מנהיגות מובילה לדרך אלטרנטיבית זו שתאפשר את ההמשכיות וההתבססות של הקואופרטיבים לאורך זמן. בתום הקורס יקבלו המשתתפים תעודת סיום מטעם אוניברסיטת חיפה
קואופרציה

בעולם שמחפש שילוב בין כלכלה מצליחה והוגנות חברתית, הקואופרטיב והיזמות השיתופית מציעים אלטרנטיבה ייחודית של בעלות עסקית וניהול עצמי, בו העובדים או המשתמשים הם בעלי העסקים. בשנים האחרונות קיימת צמיחה של קואופרטיבים מסוגים שונים. הקואופרטיבים החדשים הם לרוב קטנים וחסרים את התשתית הרעיונית והידע הנדרש להתנהלותם על פי התפיסה הקואופרטיבית.

הקורס למנהיגות וניהול ביזמות שיתופית וקואופרטיבית הוא תוצאה של שיתוף פעולה בין המכון לחקר הקיבוץ והרעיון השיתופי באוניברסיטת חיפה, יד טבנקין, התנועה הקיבוצית ותנועת המושבים, ושואף להכשיר מנהיגות מובילה לדרך אלטרנטיבית זו שתאפשר את ההמשכיות וההתבססות של הקואופרטיבים לאורך זמן, לאחר שלב ההקמה הראשוני. קהלי היעד להשתתפות בו הם חברי מיזמים שיתופיים או קואופרטיבים, מי שמתעניין בהקמת מיזם שיתופי או קואופרטיב, ממלאי תפקיד במיזם שיתופי או קואופרטיבי ומתעניינים. 

הקורס מורכב מ-12 מפגשים שיתקיימו ביד טבנקין (סמינר אפעל), ביניהם סיור בשטח בקואופרטיבים שונים, ומציע עיסוק בקואופרטיבים גם כארגונים כלכליים ובתפקידם בכלכלות מכוונות שוק, כמו השוק הישראלי, ויכלול מודלים המשמשים לניהול עסק בו העובדים הם הבעלים של מקום העבודה והאופן בו מאזנים בין צרכי העסק וצרכי החבר הבודד. הדגש יהיה עיוני ומעשי, ויקנה למשתתפים הבנה מעמיקה של העקרונות הקואופרטיביים יחד עם הדרכים למימושם והובלתם לאורך זמן. 


באנר משקארד

מתחת לפנס - פסטיבל אמנות לאור פנסי רחוב בגבעת חביבה

הפסטיבל שחוזר להאיר את חג הסוכות באמנות משובחת בפעם העשירית, יתקיים בחול המועד (3-5.10) ויהיה שילוב ייחודי וחד פעמי של אמניות ואמנים מהמובילים בארץ, המציגים אמנות פלסטית מרהיבה, מופעי מוזיקה, תאטרון מחול ותנועה, תערוכות אומנות ואומנות אלטרנטיבית. בתוך הפסטיבל ייערך שיח גלריה בתערוכה הקבוצתית "תרגישו בבית"
פסטיבל "מתחת לפנס". קרדיט צילום: טל בדראק
פסטיבל "מתחת לפנס". קרדיט צילום: טל בדראק

בואו להסתובב במדשאות והשבילים של גבעת חביבה וליהנות ממיצגי אמנות במרחב ומתחת לפנסי הרחוב, מופעים וכמובן אוכל ועוד. זה הזמן לסגור את התוכניות לחג. מחיר כרטיס יומי: 50 ₪ למבוגר, 30 ₪ לילד (עד גיל 12). לפרטים ולהזמנה: אתר "כרטיסים במנשה" | 04-6177311

אמנות: כארים אבו שקרה, אורן פישר, אתי גדיש דה לנגה, נובויה ימאגוצ'י, סאהר מיעארי, ציבי גבע, איתמר פלוגי, טל געש, שלומית לק, ג'ולי אבישר, אביטל גבע, רויטל שלום, צבי הלברכט, יארא שאבאן, נעמה ונגריק, נוגה אבלגון, יואב עוזרד, יובל שפירא, שונית גל, איילת גינוסר, אבשלום זוהר סל, בועז יכין, אביביה פייטן יפרח, לילך צאיג, טל אלון.תערוכת האמנות קבוצתית: 'תרגישו בבית'

מייצגים: מיריי שנאן, תיאטרון הידית, הדס גרטמן, אורן פישר, ליאן שרקייה, עידן גולקו, גיל קרר, נועה שילה, ליאן שרקייה, שרון פרידמן, שני תמרי, אופיר יודילביץ', להקת 'כרמלה', להקת 'נוע'.

הופעות: מארינה מקסימיליאן עם DJ דרוויש, ג'ירפות, Midnight Run מארחים את ארקדי דוכין, ענן על מקל, בוב קידס ועוד.


באנר ביטוח חקלאי

נותרו מקומות אחרונים בסדרת חורף 23/24 של בית לוחמי הגטאות

"שיר הוא לא רק מילים", סדרה חדשה ומרתקת שתפתח בתחילת נובמבר בבית לוחמי הגטאות, מציעה מבט עמוק ואינטימי על עולמם המוזיקלי של יוצרים אהובים וכוללת ארבעה מופעי שירה. בכל מופע יבוצעו שירי היוצר בשילוב סיפורים ואנקדוטות על המוזיקה והסיפורים שמאחוריה, על השורשים המוזיקליים של היוצר ותקופות חייו. מהרו להירשם
נותרו מקומות אחרונים בסדרת חורף 23/24 של בית לוחמי הגטאות

הסדרה תחל בתאריך 3/11/23, להלן פירוט המפגשים לפי הסדר:

3.11.2023: "רוח סתיו": שירים בניחוח סתיו - מפגש מוזיקלי המוקדש ליצירתו של אריק איינשטיין. המופע יחזור לשיריו ולסיפור חייו ויגלה את אוצרות התרבות שהשאיר לנו.

1.12.2023: "בין השראה לגעגוע": מפגש היידיש והלאדינו עם העברית, והסיפורים שמאחורי השירים. מופע שכולו השראה מעולם שציווה לנו את תרבותנו. 

5.1.2024: "ללכת שבי אחריו": מפגש המוקדש ליצירתו של אהוד מנור ולשיריו. המופע עוקב אחר תקופות שונות בחייו של מנור כיוצר, ומעניק טעימה מתוך רשימה בלתי נגמרת של שירים.

2.2.2024: "מרחל ועד לאה": מופע עם שיריהן של המשוררות רחל בלובשטיין, רחל שפירא ולאה גולדברג, ועם מפגשם של השירים עם רחל ולאה המקראיות.

המופעים יתקיימו בימי שישי בשעה 11:00 באודיטוריום במוזיאון בית לוחמי הגטאות. מחיר למנוי (לכל המפגשים): יחיד: 170 ₪  |  זוגי: 300 ₪


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה