דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"לומדים מהי עבודה קשה ואחריות שבסופה מטרה נעלה"

הפרי שמניבים עצי הזית הנטועים באדמת בית העמק נמסקים מידי שנה בידי נערות ונערי הקיבוץ ומהשמן שמופק מהם הם מממנים את נסיעתם למחנות ההשמדה בפולין. כולם מרוצים ובראשם הנערים
גל לינדמן בפעולה
גל לינדמן בפעולה

שלוש מאות עצי זית נטועים בני מאות שנים נטועים באדמת קיבוץ בית העמק. חברי הקיבוץ שקם לפני כמעט שבעים שנה החליטו לפני לא מעט שנים כי בפרי שנותן הכרם לא ייעשה שימוש מסחרי ולא פרטי, אלא יהיה פרויקט של נערות ונערי הקיבוץ לעשיית שמן ומכירתו לטובת נסיעתם למחנות ההשמדה בפולין. בנוסף לשלוש מאות העצים בתוך שטח הקיבוץ, נטעו בבית העמק עוד מאתיים עצים לטובת איסוף כספים להוצאות נוספות של הנעורים בקיבוץ.

 

מרים ארי, מנהלת החינוך בבית העמק מספרת: "יש החלטה בקיבוץ שמאות עצי הזית הנטועים בשטח הקיבוץ "שייכים" לנעורים לטובת פרויקט הנסיעה לפולין. כל שנה עם הגיע הסתיו הנערות והנערים ביחד עם המדריכים מתארגנים לכך כמו מבצע צבאי, אבל מהמוצלחים ... זה אולי נשמע קל, אבל מדובר בעבודה פיזית מאד קשה של מסיק של יותר ממאתיים עצים, איסוף הפרי וניקוי האזור ואחר-כך שינוע כל הזיתים לחורפיש לעשיית השמן. כאמא לנערים שעברו את זה וכמובן שאנחנו עברנו יחד איתם, אני חייבת לציין שלצד העבודה הקשה שתופסת בעצם את כל סופי השבוע והחגים בתקופה הזאת, השכר האדיר לצידה הוא לא רק במימון הנסיעה לפולין, אלא בהבנה הלא מובנת מאליה של מאמץ לטובת מטרה. זה לא ברור כיום, עם כל השינויים שעוברים בקיבוץ ובחברה הישראלית שנערים ונערות יקומו ויעבדו לטובת משהו, אם כל אחד כמעט יכול להוציא את הסכום הזה מכיסו ו"שיעזבו אותו בשקט". אני שמחה שגם אצל ההורים מתייחסים אל זה קודם כל כפרויקט חינוכי שאין שני לו. אחת האמהות אף אמרה לי שבשבילה זה סגירת מעגל, היא עשתה את המסיק כשהיתה נערה והיום היא באה עם בתה לאותו הפרויקט".

גל לינדמן, תלמיד כיתה י"ב מהקיבוץ: "הפרויקט הזה הוא מאד חשוב מכמה סיבות, קודם כל הוא מאד מגבש את חברת הנעורים שלומדת לעבוד בעבודת צוות כדי להשיג מטרה משותפת. הפרויקט גם מלמד את הילדים הצעירים מהו מוסר עבודה ומהי המשמעות של תרומה (כולם עובדים ביחד למרות שהמסע לפולין מתרחש רק בכיתה י"ב) המסיק גם מלמד אותך לקחת אחריות ולהוביל. כל שנה הנערים הבוגרים מקבלים האחריות על המסיק ומנהלים אותו בעצמם הם מחלקים תפקידים לילדים הצעירים יותר ודואגים לכלי העבודה. למרות שזו עבודה פיזית קשה ומעייפת אני מרגיש שפרויקט זה הוא מאד חשוב וצריך לשמר אותו לעוד הרבה שנים בגלל כל היתרונות שהוא נותן גם לכל ילד אישית וגם לחברת הנעורים בקיבוץ".

 

מוסקים

עם כל השינויים שעוברים גם בקיבוצים, אתה מאמין שהפרוייקט המבורך הזה יכול לשרוד עוד הרבה זמן?

"אין ספק שבעידן הזה של קיבוץ מופרט ישנה חשיבות רבה לפרויקט חינוכי המלכד את חברת הנעורים סביב מטרה מסוימת. ברור שיותר ”קל“ להורים לרשום צ‘ק עבור נסיעת הילד למסע לפולין אך עובדתית זה עוד לא קרה והאמת היא שאני מקווה שזה גם לא יקרה. אי אפשר להעביר דרך המילים את החוויה הקהילתית חינוכית שקיימת בפרויקט המסיק אך היא מאד תורמת ללכידות וליצירת חברת נעורים מגובשת שזה לדעתי אחד מהערכים החשובים בקיבוץ. זאת עבודה קשה למען מטרה נעלה!"

 

הוספת תגובה חדשה