דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מהקיבוץ לשיקום בתי עלמין יהודיים נטושים בפולין וסרביה

השבוע יצאו שתי משלחות מתנדבים לפולין ולסרביה במטרה לעזור במשימה המרגשת של חידוש, ניקוי והנגשת בתי עלמין יהודיים, חלקם נטושים. המשלחות, שחבריה מגיעים מארגון WeKibbutz ו-Shalom Corps (שלום קור), במסגרת מיזם "נטעים" שפועל לחיזוק הקשר עם קהילות יהודיות קטנות באירופה, גם מבקרות ומתארחות בקהילות יהודיות קטנות בשתי המדינות
המתנדבים משקמים בתי עלמין נטושים. צילום: שי לוי
המתנדבים משקמים בתי עלמין נטושים. צילום: שי לוי

עבודות השיקום יכללו צביעה, גיזום, גידור והנגשה בבתי העלמין, שחלקם מוזנחים מאוד, חסרי גישה ודרך סלולה למבקרים. באחד מבתי העלמין בו תבקר המשלחת הישראלית לסרביה, בעיר פאנצ׳בו, שהוחרב וחולל פעמים רבות בעבר, קבור הקורבן היהודי הראשון של הפאשיזם בבלקן - אלכסנדר האקר.

לצד העבודות בבתי העלמין, המשלחות יזכו לבקר בקהילות יהודיות קטנות במדינות. בין היתר, יארגנו חברי המשלחות פעילויות תרבותיות וחינוכיות עם בני הנוער של הקהילות, יערכו סעודה משותפת, ישוחחו וילמדו אודות הקהילה ואורח החיים של היהודים במקוםהמשלחת לפולין וחבריה יפגשו את הספורטאי האולימפי בעל מדליות מאליפויות עולם ואירופה בחתירת קיאקים, דריוש פופיילה, מי שהחליט להקדיש את חייו לשיקום ושימור הזיכרון היהודי בארצו, לאחר שנחשף לסיפור של שואת יהודי אירופה. המשלחת לסרביה אף תיקח חלק ב"מכביאדה" - אירוע הספורט השנתי של יהודי הבלקן.

מדובר במשלחת ייחודית, גם בזכות היותה רב-דורית וכזו הכוללת בני משפחה שיצאו יחדיו. להב אפרת (38) מקיבוץ העוגן, שיצא במשלחת לסרביה ביחד עם אמו שירה (74), אמר: ״כדור שלישי לניצולי שואה, השמירה על הזהות היהודית והפעולות למען העם היהודי תמיד היו לי חשובים. בתוך מרוץ החיים אני שמח שניתנה לי הזכות לעצור לרגע ולתת מעצמי למען האחר בזכות המשלחת. המחשבה שאעבור עם אמא שלי את המסע מעצימה את תחושת השליחות והגבורה היהודית. אנחנו כאן בכדי לזכור ולשמר את העבר והעתיד שלנו".

שירי מדר, מנכ"לית WeKibbutz ותנועת "הבונים דרור" ציינה בהתרגשות "הקמנו את 'נטעים' מתוך הבנה שישנן קהילות יהודיות שזקוקות לסיוע. שמנו דגש על קהילות בבלקן ובמזרח אירופה שמשוועות לקשר ולפעילויות בתחום החינוכי והתרבותי, ואת זה אנחנו עושים. אני מודה לשותפים שלנו ב'שלום קור' על ההירתמות למשימה וכמובן לכל נציגי הקהילות והאנשים שהנושא בדמם ועוזרים לנו בעשייה החשובה".

דבור שלום, ראש הקהילה היהודית בבלגראד הוסיף: ״מפעל חיי הוא לשמור על היהדות של הקהילה בסרביה כולה", ובארגון ״Shalom Corps״ ציינו כי הם גאים לקחת חלק בפרויקט מורשת חשוב זה, אשר קרם עור וגידים תחת פלטפורמת שלום קור, במוזאיק יונייטד- מיזם משותף של משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות. מריה יוסים, מנהלת שלום קור ושרונה שיר זבלודובסקי מנהלת התוכניות בירכו את תנועת הבונים דרור על הוצאות שתי משלחות המתנדבים לפולין ולסרביה.

הוספת תגובה חדשה