דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מסגרות חינוכיות החלו לפעול בקהילות הקיבוצים המפונים

מרחבים חינוכיים רבים נפתחו ילדי יישובי הנגב המערב בתמיכה, ליווי והדרכה של אגף החינוך בתנועה הקיבוצית


שלט כניסה למסגרת אירעית - יטבתה
שלט כניסה למסגרת אירעית - יטבתה

בשבועיים שחלפו ליוותה התנועה הקיבוצית את הקמת מענה חינוכי בקהילות הקיבוציות שפונו,
ביניהם 14 אוהלים ממוזגים המשמשים כמרחב חינוכי לילדי הקיבוצים שפונו מביתם והוצבו במלונות ובסמיכות לקהילות ומרחבי המלונות בהם הקיבוצים שוהים. 

"כל שנדרש הוא מרחב מוגדר, אבזור בציוד הנדרש וצוות חינוכי מחויב. את כל זה יש לקהילות שלנו" אומרת דבי ברא"ס ראש אגף החינוך התנועה הקיבוצית.
הנהלות הקיבוצים תמכו ועודדו את חברי צוות החינוך מהקיבוצים שהתפנו עם הקהילה למתן מענה ורתימתם למשימה החינוכית- קהילתית, ליצירת שגרה סדורה וקביעות לילדות והילדים.
כחלק מפתיחת מתחמי החינוך הושם דגש על הובלת המענה בידי הקהילה ואנשים המוכרים לילדים וההורים, צוותים ומתנדבים רבים תמכו במענה הקהילתי, אגף החינוך של התנועה זיהה וגייס אנשי חינוך שמחויבים לטווח הארוך בלבד, זאת כדי למנוע מהילדים לחוות שינויים ותחלופת צוות ובמטרה לייצר עבורם שגרה חינוכית ומפגש עם פנים מוכרות ובטוחות.


את ההיערכות והתמיכה בקיבוצים ביצירת המענה החינוכי מוביל צוות אגף החינוך בתנועה הקיבוצית תוך שיתוף פעולה מלא עם המועצות האזוריות, בראשותה של ראש אגף החינוך דבי ברא"ס, אשר פועלת מהיום הראשון ללחימה במקצועיות וברגישות כדי להוביל פתרונות ולאפשר יצירת "שגרה" אחרת אך מותאמת ורציפה  לקהילות ששרדו את התופת ופונו מביתם.
ברמה האישית, דבי חוותה את מקומה ומשמעותה של מערכת חינוך בקיבוצה מצר, שעה שהייתה מנהלת תחום החינוך בקיבוץ, לאחר מתקפת הטרור בקיבוץ לפני 21 שנים, בו מחבל חדר לקיבוץ ורצח חמישה חברים, ביניהם אם וילדיה.

בארבעת השבועות האחרונים סייע אגף החינוך בהקמת מענה חינוכי לא פורמלי לקהילות המפונות, כזה שמאפשר לילדים והנוער את עיבוד החוויות הקשות במרחב חברתי מוכר ושומר. לצד  הסיוע התנועתי, גם  לתנועות הנוער היה מקום משמעותי בפעילות מסגרות החינוך הבלתי פורמלי.

"עלינו להתמקד בהחזרת הביטחון לילדים ולהוריהם, פחות הזמן לבגרויות, צוות אגף החינוך גורס ששגרת חינוך קהילתית תיטיב לתת מענה לכלל הקהילה. כי כשלילדים ולנוער תהיה מסגרת חברתית מוכרת , תיווצר פניות להשתלב גם במסגרות החינוך הפורמליות, ואז גם להורים תהיה את העצמאות והפניות לעבד את החוויה ולאחות את השברים יחד" אומרת דבי ומוסיפה, "סיפורה של מדינת ישראל מלמד אותי שבסוף הם יהיו בסדר, בתנאי שאנחנו נהיה שם בשבילם איפה שהם זקוקים ובקצב הנכון להם, למשפחותיהם ולקהילה הקיבוצית. אני מאמינה בכוחו של החינוך ומערכת החינוך להעניק לקהילה את הכוחות לבחור בחיים ולהישיר מבט אל מול האתגרים שיגיעו, במשימה החשובה הזו, אנחנו מקבלים כוחות עצומים שלא ידענו שיש בנו."

הוספת תגובה חדשה