דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

נחתם הסכם ייצוא ראשון של אבוקדו מישראל ליפן

בימים אלה נחתם לראשונה הסכם ייצוא אבוקדו מזן האס - הפופולארי ביותר בעולם, עם ממשלת יפן, שאישרה את כניסת הפרי למדינה, לאחר תהליך ארוך בהובלת השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות ומגדלי האבוקדו בארץ. צפי לייצוא ראשון של כ- 100 טון באביב 2021. קיבוצים רבים בישראל מגדלים אבוקדו
ירון בלחסן מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל
ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל מציג בגאווה אבוקדו ישראלי

האבוקדו נחשב לפרי הייצוא המוביל בישראל, והביקוש אליו עולה מידי שנה. כ-60% מיבול האבוקדו השנתי מיועד לייצוא ועומד היום על כ- 60,000 טון אבוקדו המיוצא בעיקר למערב ומזרח אירופה.

ראובן דור, מנהל יחסי חוץ ומנהל מחקרים סובטרופיים במו"פ צפון במכון המחקר מיגל של החברה לפיתוח הגליל ויו"ר שולחן מגדלי האבוקדו במועצת הצמחים אומר: "אנו מברכים על סיומו המוצלח של תהליך ארוך, שהביא לראשונה, את אישור ייצוא האבוקדו הישראלי ליפן, המייבאת בשנים האחרונות, כמות גבוהה של אלפי טונות אבוקדו, בעיקר ממקסיקו, צ'ילה, וניו-זילנד, לשמחתנו, כעת לראשונה גם מישראל, דבר המעיד על איכותו הגבוהה במיוחד של האבוקדו הישראלי. שלבי האישור להסכם הייצוא היו כרוכים בעמידה בתנאי מפרט סטנדרט מחמירים לאיכות הפרי, הנחשב למוקפד ביותר בשוק הייצוא ליפן, וכן סדרת תנאים המבטיחים שמירה מרבית על הפרי, בהתאם לתהליך הנתון לבקרה בכל שלביו, מהמטע ועד למדף ביפן. מגדלי האבוקדו בארץ כבר נערכים ליישום ההסכם, עם היתכנות לייצוא ראשון כבר באביב 2021 של כ- 100 טון אבוקדו ליפן, כאשר השאיפה היא להגיע לכ- 2,000 טון בשנה".

ראובן דור מוסיף, "ענף האבוקדו נחשב לאיתן בו תמורות גבוהות לאבוקדו בשוק המקומי ובשווקים בחו"ל, מגמה זו צפויה להימשך גם בעתיד, מאחר וכיום בענף האבוקדו ההיצע עולה על הביקוש, והודות לשילוב מחקר מתקדם בשיתוף פעולה של מכון מחקר וולקני עם מו"פ צפון, במכון המחקר מיגל של החברה לפיתוח הגליל, המאפשר שיפור היבולים, התמודדות יעילה עם שינויי האקלים, השקיה, דישון, שיפור האבקה, פתרונות לאיכויות המים, והתגברות על הסירוגיות הרבה המאפיינת את זן האבוקדו 'האס', לצד פיתוח והשבחת זנים חדשים ועמידים".

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל אומר כי, בשל העלייה במודעות הבינלאומית, לתכונותיו הבריאותיות, נמצא האבוקדו בקטגורית הסופר פוד, והביקוש אליו עולה בארץ ובעולם כולו, ומעודד חקלאים רבים לגדל אבוקדו. "כעת מגדלי האבוקדו בארץ יוכלו לייצא ליעד נוסף, השוק היפני, דבר המציב את החקלאות הישראלית כמובילה בגידול אבוקדו בעולם. בשנים האחרונות חל גידול משמעותי בארץ בהיקפי מטעי האבוקדו, כשבכל שנה מתווספים אלפי דונמים נוספים וכיום היקף המטעים עומד על כ- 120,000 דונם המספקים כ- 120 אלף טון אבוקדו בממוצע לשנה, לייצוא ולשוק המקומי. בשנה הבאה (לפני תחילת שנת השמיטה) יינטעו עוד 10,000 דונם, עיקרם באזור הנגב המערבי ובעוטף עזה" בלחסן מוסיף "השנה יבול האבוקדו יעמוד על היקף של כ- 110,000 טון בדומה לאשתקד, כאשר השנה צפוי היה היבול לעמוד על כמות שיא של כ- 130,000 אלף טון, אך מגדלי האבוקדו נאלצו להתמודד עם תנאי שרב אשר לא הטיבו עם הפרי והביאו לאבדן של כ- 20,000 טון אבוקדו".

עצי האבוקדו הראשונים הובאו לארץ ישראל בשנת 1920 על ידי נזירים ממנזר השתקנים בלטרון, ויש אומרים שבחצר המנזר נמצאים עצי האבוקדו הוותיקים ביותר בישראל. העצים המורכבים הראשונים הובאו בתחילת שנות ה-20 של המאה ה-20 וניטעו באדמות בית הספר החקלאי "מקוה ישראל".. רק בשנות החמישים החלה נטיעת אבוקדו בארץ בהיקף ניכר. האבוקדו מצטיין בשיעור ניכר של שמן (18%-10%), נוח לעיכול, ושיעור חומצות השומן הבלתי-רוויות שבו רב, לכן הוא נחשב טוב לבריאות. אחוז החלבון באבוקדו גדול, והוא מהווה  מקור טוב לוויטמינים מתקביץ B ולאשלגן, ומכיל חומצה אסקורבית (ויטמין C) וקרוטין, ההופך בגוף לוויטמין A.

הוספת תגובה חדשה