דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"פגיעה באדמות 'אמנת הכבול' - סכנה לפגיעה אקולוגית חמורה במי הכנרת, החקלאות והתיירות בגליל"

החברה לפיתוח הגליל ומומחים מתריעים בפני ממשלת ישראל ורשות המים:
צילום אילוסטרציה: (dasroofless / flickr (CC BY-NC-ND 2.

אם לא די בחוסר הוודאות המרחפת מעל עתיד החקלאות בגליל בשל תיקון 27 א' בחוק המים וקיצוץ של כ-25 אחוזים מהקצאות המים לחקלאות, כעת נמצאות אדמות הכבול בגליל, בשטח של 30,000 דונם קרקע חקלאית בעמק החולה, אף הן בסכנה ממשית, אשר תפגע באיכות מי הכנרת, בתיירות, בפרויקט העגורים ועוד ועוד. 
"תעריפי המים החדשים המתוכננים בתיקון 27 א', מתעלמים באופן מוחלט מהמים המשמשים את השקיית אדמות הכבול", מציינים ב'חברה לפיתוח הגליל'. לדבריהם, ההתעלמות הינה גם מהסכם 'אמנת הכבול' שנחתמה במרץ 2007 ובה סוכם על השקיה נאותה וטיפול באדמות הכבול בעמק החולה, על אף חוסר הכדאיות שבכך - מתוך דאגה למניעת נזק אקולוגי חמור למי הכנרת ולסביבה. על פי האמנה, הקיבוצים והמושבים דואגים לעיבוד והשקיה סדירה של אדמות הכבול, בעוד המדינה מתחייבת להקצות להם את מכסת המים הנדרשת לכך במחיר מוסכם, המאפשר את עיבוד אדמות הכבול.

במכתב דחוף שהועבר אל מועצת הרשות הממשלתית למים וביוב על ידי בעלי השטחים החתומים על האמנה, יחד עם החברה לפיתוח הגליל, באמצעות משרד עורכי הדין בלטר, גוט, אלוני ושות' נטען: "העלאת מחירי המים הנדרשים לשם השקיית אדמות הכבול תביא לצמצום הפעילות החקלאית, לנטישת השטחים המעובדים, לזיהום מי הכנרת על כל המשתמע מכך למשק המים הארצי ,לירידה לטמיון של 150 מיליון ₪ שהושקעו בעמק החולה במהלך 25 השנים האחרונות, לפגיעה אנושה בפרויקט העגורים שגם בו הושקעו עשרות מיליוני שקלים עד היום, והיד עוד נטויה". עוד צוין, כי ככל שלא יוסדרו בכללים החדשים הוראות המשקפות את ההסכמות שבאמנת הכבול, יראו עצמם היישובים כמשוחררים מכל התחייבות להסכם אמנת הכבול ולתחזוקת אדמות אלו. 

בחינת השלכות המצב החדש מסתמכת גם על חוות דעת מקצועית של פרופסור משה גופן, חוקר בכיר בתחום הלימנולוגיה (חקר מקווי מים יבשתיים) ותחומים רלוונטיים נוספים. בחוות הדעת ציין פרופסור גופן: "משק המים הישראלי, ועמק החולה בתוכו, סובלים לאחרונה מבצורת מתמשכת וירידה בנפח מקורות המים הטבעיים בצפון הארץ ובמיוחד באגן ההיקוות של הכנרת. דווקא במצב הידרולוגי זה החליטה רשות המים להטיל על גליל העליון שלוש גזירות הידרולוגיות. עליית מחירי המים לחקלאות, ביטול הסדרי אמנת הכבול, קיצוץ של 25% במים לחקלאות. התוספת שנכפית על חקלאי הכבול היא למעלה מהיכולת לקיים חקלאות שלחין באדמות הכבול" מציין פרופ' גופן בחוות הדעת.

יו"ר החברה לפיתוח הגליל אורי דורמן ציין: "לצערי בתיקון 27 א' קיימת התעלמות מוחלטת מאמנת הכבול  הקובעת את ממשק אדמות הכבול ונחתמה לפני כעשור על ידי החקלאים והמדינה. התיקון פוגע באמנה ולכן פנינו לאיש מקצוע מוביל בתחום - פרופ' גופן - על מנת שיחווה את דעתו המקצועית והאובייקטיבית. חוות הדעת של פרופ' גופן מאששת את חששותינו – שינוי הממשק באדמות הכבול בעמק החולה מסכן בצורה ממשית את  האקולוגיה באזור, הגידולים החקלאים, התיירות בגליל ועלול לפגוע באיכות מי הכנרת. אנו דורשים להחריג את המים שמופקים לצורך השקיית אדמות הכבול מכל מה שקשור לתיקון 27 א'".  

הוספת תגובה חדשה