דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

תיקון החלטת רשות החשמל לגבי צריכה עצמית מייצור פרטי במחלקים היסטוריים

בעקבות פנייתו של ראש אגף כלכלה בתנועה הקיבוצית, רשות החשמל פרסמה טיוטת החלטה המתקנת עיוות בהתחשבנות בין מחלק החשמל לחברת החשמל, הפוגע במחלקי החשמל
מוני חשמל

לפני מספר חודשים החלה חברת החשמל ליישם החלטה ישנה של רשות החשמל שהייתה בגדר "אות מתה", לפיה על המחלק ההיסטורי להעביר לחברת החשמל את מלוא התשלום שהוא גובה מצרכן עבור צריכה עצמית ממתקן ייצור הפועל בשטח החלוקה. 

משמעות ההחלטה היא שהמחלק, הנושא במלוא עלויות אחזקת רשת החשמל, לא יקבל תמורה עבור הוצאותיו כאשר בקיבוץ מתקני ייצור (למשל פאנלים סולאריים) עם צריכה עצמית. כתוצאה מכך, הכנסות המחלק יפגעו, בחלק מהמקרים עד כדי הפיכתו לגרעוני, ותפגע יכולתו לממש את ייעודו ולטפל באחזקת רשת החשמל בקיבוץ.

דגן לוין. צילום: דנה בר-און
דגן לוין. צילום: דנה בר-און

דגן לוין, ראש אגף כלכלה בתנועה הקיבוצית, פנה למ"מ יו"ר רשות החשמל בבקשה לתקן את ההחלטה ולהורות לחברת החשמל לעצור את יישום ההחלטה עד לדיון נוסף בסוגיה. הרשות בחנה את הפנייה, דנה בנושא והוציאה "שימוע" (טיוטת החלטה להערות הציבור) המתקן את העיוות ומותיר בידי המחלק מרווח הוגן שיאפשר לו לטפל באחזקת רשת החשמל בקיבוץ. על פי טיוטת ההחלטה התיקון יחול רטרואקטיבית ממועד יישום ההחלטה הנוכחית על ידי חברת החשמל – נובמבר 2020.

ככל ויוגשו השגות על הצעת ההחלטה הן יבחנו על ידי הרשות שתגבש את החלטתה הסופית. אנו מקווים ומאמינים כי בסוף תקופת השימוע הצעת ההחלטה תגובש להחלטה תקפה. 

דגן לוין: "אני מבקש להודות למ"מ יו"ר רשות החשמל, מר יואב קוצבוי, על הטיפול המדויק והמהיר בסוגיה. התנועה הקיבוצית פועלת בשוק החשמל במגוון גזרות ומסייעת למדינת ישראל ולרשות החשמל לקדם את הרפורמות הנחוצות בשוק החשמל, על מנת להפוך את משק החשמל לירוק, מקיים ויעיל יותר. הטיפול התנועתי במכלול ההיבטים הכרוכים בפעילות חלוקת החשמל נערך באמצעות שולחן החשמל הבין – קיבוצי, הכולל גם את הקיבוץ הדתי, שולחן הארגונים הכלכליים הקיבוציים, מבט ברית פיקוח, משקי הקיבוצים, מירם ומעגן פרויקטים. אנו מאמינים כי זהו מודל טיפול נכון ואפקטיבי".

הוספת תגובה חדשה