דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

תיקון משנה מציאות: הסתיימו הכנסים האזוריים בנושא תיקון תכנית המתאר הארצית אשר צפוי להשפיע משמעותית על קיבוצים

1000 ממלאות וממלאי תפקידים מכל תחומי הניהול בקיבוץ השתתפו בשבעה כנסים אזוריים שקיימה התנועה הקיבוצית במהלך החודשיים האחרונים. ביום שני התקיים בקיבוץ מעברות הכנס האחרון בסדרה שהיה מיועד לקיבוצי גרנות. מטרת הכנסים הייתה ליידע את הקיבוצים על תיקון 5 לתכנית המתאר הארצית (תמ"א 35), ועידוד הקיבוצים להקים צוות מקומי שיוביל תהליך התמודדות אסטרטגי עם התוכנית בתחומי התכנון, הבנייה, הקליטה והקהילה
ניר מאיר מתווה סיפור מסגרת לכנס במפגש האחרון בסדרה שנערך לקיבוצי גרנות
ניר מאיר מתווה סיפור מסגרת לכנס במפגש האחרון בסדרה שנערך לקיבוצי גרנות

בעקבות תחזיות לגידול ניכר באוכלוסיית מדינת ישראל בעשורים הקרובים, מקדם מינהל התכנון תיקון נוסף – תיקון 5 - לתכנית המתאר הארצית - תמ"א 35. תיקון מס' 5 מתייחס למרחב הכפרי ושביסודו שינוי במגבלות הבנייה הקיימות – ביטול לוח 2 בתמ"א המגביל את מספר יחידות הדיור ביישובים הכפריים והגדלת הצפיפות לפי לוח 1 לתמ"א.

תכנית זו פוגשת את הקיבוצים במקביל להתמודדות עם מגמות ותהליכים משמעותיים נוספים: השלמת תהליכי השיוך והמשך קיום "קיבוץ משוייך", זינוק במחירי הקרקע וביקוש גדול וגדל לקליטה בקיבוץ. כל אלה משפיעים וישפיעו על תהליכי ההתפתחות והצמיחה של הקיבוץ בהיבטים רבים: תכנוני, קהילתי, כלכלי, זהותי ועוד, ולכן חשוב להבין אותם ולהיערך אליהם מבעוד מועד. המטרה שעומדת לנגד עינינו – שימור צורת החיים הקיבוצית הייחודית כבת קיימא לאורך זמן.

בכנסים האזוריים לממלאי התפקידים בקיבוצים מכל תחומי הניהול, שהתקיימו ברחבי הארץ במהלך החודשיים האחרונים, קיבלו המשתתפים סיפור מסגרת לכנס בצורת סקירת מאקרו היסטורית על יחסי המדינה והקיבוצים סביב הקרקעות, הסבר על תיקון 5 בתמ"א 35 ועל אתגרי הקיבוץ המשייך, סקירות על התיקון בהיבטים כלכליים וחברתיים -קהילתיים ודוגמאות מהשטח של קיבוצים שונים. את כל הכנסים הובילו בהנחיה חיננית ומקצועית דגן יראלרכז תחום קרקעות ובנייה באגף כלכלה ואיילת הריס, מנהלת שותפה של אגף חברה וקהילה, והם אורגנו על ידי רכזי האזור בתנועה. הכנס האחרון נערך עבור קיבוצי גרנות והתקיים במועדון לחבר של קיבוץ מעברות בהשתתפות כ-150 ממלאי וממלאות תפקידים מהקיבוצים.

 החומרים שהוצגו בכנסים יישלחו לקיבוצים בימים הקרובים על מנת שיוכלו להיעזר בהם בהווה ובעתיד.

לדברי מזכ"ל התנועה ניר מאיר "ברור לכל כי שינוי כל כך משמעותי במציאות הדמוגרפית ובמדיניות התכנון הלאומית, מחייב גם אותנו להתארגנות אסטרגית היוצאת מנקודת הנחה כי "מה שהיה כבר לא יוכל להימשך" וכי עלינו להיערך לבאות. השינוי הצפוי איננו רק איום. גלומות בו גם לא מעט הבטחות. לדוגמה: בני קיבוץ והורים שחשבו שלא יוכלו להמשיך ולגור בקיבוציהם, פוגשים כאן הזדמנות חדשה. חשוב מאוד להבין את התכנית הנרקמת לקחת חלק בעיצובה ולהתארגן לקראתה.

הפצנו את כל המידע שהוצג בכנסים לכל קיבוץ וקיבוץ, מתוך תקווה שיגיע לכל שדרות הציבור הקיבוצי כי חשוב בעינינו לשתף בתובנות שצברנו מספר גדול ככל האפשר של חברי קיבוצים. הציפיה היא כי  כאשר יובן הצורך יצטרפו רבים למעגל החשיבה והתכנון.

אני מבקש לסיים בדבריו של וורן באפט (אליהם נחשפנו בכנס בגליל העליון): "בסופו של דבר, הכל תלוי בתכנון מראש. נח לא התחיל לבנות את התיבה כאשר החל לרדת גשם...". אז הבה נתארגן לקראת העתיד בצורה שתבטיח את קיומו של הקיבוץ כאורגן בר-קיימא לאורך שנים ארוכות, גם אם בתנאים שונים במקצת שיתאימו למציאות המשתנה.

אני מבקש לנצל את הבמה ולהודות לרבים והטובים מבין פעילי התנועה הקיבוצית ואחרים ששיתפו פעולה בגיבוש המסרים ובהפצתם בצורה נגישה לציבור הקיבוצי בכללותו".

הוספת תגובה חדשה