דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

20 אלף דובים מחפשים חברים

ביום ראשון התחיל מבצע משותף של התנועה הקיבוצית עם חברת הצעצועים הבינלאומית "ספין מאסטר" – חלוקת 20 אלף בובות דובי טיפוליות לאלפי ילדים שפונו מיישובי וערי הדרום וילדי הפזורה הבדואית. ביום רביעי ארזו פעילי התנועה הקיבוצית את הבובות ביום התנדבות משותף. "הדובי הוא הרבה יותר מבובה, הוא מענה רגשי לילדים המפונים" אומרת יוזמת הפרויקט, "ילד יכול לדבר אל הדובי, לחבק אותו, להתייחס אליו כמו אל חבר קרוב, בן משפחה"
הצוות המוביל מטעם התנועה וספין מאסטר עם הדובים שיחולקו. "דובי שהוא הרבה יותר מבובה"
הצוות המוביל של המבצע עם הדובים שיחולקו. "דובי שהוא הרבה יותר מבובה"

ביום ראשון ייצא לדרך מבצע "דובי מחפש חבר", בו יחולקו לילדים שפונו מביתם ביישובי  הנגב המערבי, בערים בדרום ובפזורה הבדואית יותר מ- 20,000 "דובים" טיפוליים בעלות של מיליוני שקלים. בובות הדובי יסייעו לילדים בהתמודדות עם חרדות, טראומה ופחדים. את הדובים תרמה חברת הצעצועים השלישית בגודלה בעולם "ספין מאסטר" אשר מובילה את המבצע עם התנועה הקיבוצית.

טל שרייבר מחברת ספין מאסטר ממציאה ומפתחת צעצועים כבר יותר משלושה עשורים. היא קידמה את הרעיון מול בעלי החברה - בני משפחה יהודית חמה, ומנהל החברה רונן הררי, ואלה אישרו בשמחה את היוזמה, לה צפויה תרומה חשובה לאלפי ילדים, נפגעי ההתקפה הרצחנית של חמאס.

לאחר טבח השבעה באוקטובר ופינויים של אלפי ילדים מבתיהם בנגב אל יישובים מאוימים פחות, החליטה שרייבר לפתח צעצוע מותאם מתחום התמחותה עבור הילדים, שייתן להם מענה רגשי למצב החדש והלא מוכר של מגורים במקום זמני, אחרי הטראומה הקשה שעברו. המוצר שנבחר הוא דובי, שעל תכנונו ופיתוחו עבדה שרייבר עם עמיתיה בסניף הניו-יורקי של ספין מאסטר. תוצרי התכנון הם שבעה דגמים בצבעים שונים, והחלטה על ייצור של 20 אלף מהם, ושינועם בגמר הייצור למדינת ישראל. בשלב הזה כבר נכנס לתמונה אהרון הוכברג, ידידה הוותיק של שרייבר, לו ניסיון רב בלוגיסטיקה ושינוע של מטענים ועבודה מול המכס.

טל שרייבר מחברת "ספין מאסטר", חברת הצעצועים השלישית בגודלה בעולם, ממציאה ומפתחת צעצועים כבר יותר משלושה עשורים. לאחר טבח השבעה באוקטובר ופינויים של אלפי ילדים מבתיהם בנגב אל יישובים מאוימים פחות, החליטה שרייבר לפתח צעצוע מותאם מתחום התמחותה עבור הילדים, שייתן להם מענה רגשי למצב החדש והלא מוכר של מגורים במקום זמני, אחרי הטראומה הקשה שעברו. המוצר שנבחר הוא דובי, שעל תכנונו ופיתוחו עבדה שרייבר עם עמיתיה בסניף הניו-יורקי של ספין מאסטר. תוצרי התכנון הם שבעה דגמים בצבעים שונים, והחלטה על ייצור של 20 אלף מהם, ושינועם בגמר הייצור למדינת ישראל. בשלב הזה כבר נכנס לתמונה אהרון הוכברג, ידידה הוותיק של שרייבר, לו ניסיון רב בלוגיסטיקה ושינוע של מטענים ועבודה מול המכס.

חודש וחצי ארך המבצע הלוגיסטי של שינוע הבובות מהמפעל בארץ הייצור הרחוקה ועד למחסן הלוגיסטי שמפעילה התנועה הקיבוצית באזור "גרנות", מספר הוכברג על המבצע המורכב. אהרון, אשר נולד וגדל בקיבוץ מעלה החמישה, התחבר למבצע הדובונים גם מכיוון נוסף. "הדובונים עשו לי פלאשבק לילדות שלי. כשהייתי בן שש פרצה מלחמת ששת הימים והיינו במקלט. מהשהות במקלט אני זוכר את הדובי שלי שהייתי מאוד קשור אליו וכל הזמן חיבקתי אותו, כמקור נחמה, וזה עזר לי להתגבר על הפחד שאחז בי. אני שומר אותו עד היום".  

פעילי ופעילות התנועה אורזים למשלוח את בובות הדובי
פעילי ופעילות התנועה אורזים למשלוח את בובות הדובי

ביום רביעי (20/12) הגיעו פעילי התנועה הקיבוצית ליום התנדבות במרכז הלוגיסטי, במהלכו ארזו אלפי בובות דובי שיחולקו מתחילת שבוע הבא לילדים. תחילה לילדי קיבוץ כפר עזה הנמצאים בשפיים, אחריהם לילדי גיל הרך של נחל עוז הנמצאים במשמר העמק, וכך הלאה, אל ילדי כל יישובי הנגב המערבי, ילדי ערים דרומיות ואלפי ילדים בפזורה הבדואית. סינטיה כהן, מנהלת רשת הגן הקיבוצי באגף חינוך של התנועה, ציינה כי לצד חלוקת הדובים נבנתה פעילות הוליסטית ומקיפה שתועבר בגני הילדים לגילאי 3-6 בקהילות המפונות. לדבריה "הדובי הוא הרבה יותר מבובה, הוא מענה רגשי. ילד יכול לדבר אל הדובי, לחבק אותו, להתייחס אליו כמו אל חבר קרוב, בן משפחה".

שיר גורן, מנהלת מחלקת מעורבות חברתית בתנועה הקיבוצית ויזמית "לוגיסטיק'ה" - המרכז הלוגיסטי של קרן התנועה הקיבוצית למען המפונים, המתפרש על פני שטח של 1500 מ"ר, מציינת כי בשבועות האחרונים יצאו מלוגיסטיק'ה יותר מ-50 אלף מוצרים לקהילות המפונים ברחבי הארץ, וביניהם צעצועים וציוד לגנים ולמרכזי החינוך החברתי, מוצרי חשמל, ביגוד וכיוצא בזה, הכל בדגש על ציוד קהילתי. במרכז הלוגיסטי מתנדבים מדי יום עשרות א.נשים מחברות, ארגונים ומרכזים חינוכיים שתפקידם פריקת משאיות התרומות, מיון הציוד, ליקוט הפריטים בהתאם לבקשות מהשטח והעמסת הציוד שלוקט ונארז אל הרכבים שעושים דרכם אל קהילות המפונים בכל רחבי הארץ. בפעילות ההתנדבותית של הפרויקט משתתפים גם א.נשים עם מוגבלויות מבתים לחיים בקיבוצים החילוניים והדתיים כאחד (מזרע, מירב ומעלה גלבוע) ופעילות זו מאפיינת את שיתוף הפעולה ההדוק בין התנועה הקיבוצית לתנועת הקיבוץ הדתי במעורבות חברתית. "הייחוד בלוגיסטיק'ה בשונה ממרכזים לוגיסטיים אחרים הוא ההסתכלות הרחבה על הצרכים המשתנים והמיקוד בקהילות, תוך פיתוח פרויקטים משתנים בהתאמה, אומרת גורן.

"פרויקט "דובי מחפש חבר" הוא פרויקט שמבטא את הצורך של הילדים למענה רגשי עוטף ומחבק שהתוצר הוא הדובי והבנייה של הפעילות הקהילתית כמענה לצורך. במילים אחרות, הפעילות הנלווית לדובי שמחולק לילדים היא חלק מהמהות של הפרויקט, כמו כן, השונות של הדובים מאפיינת את השונות שלנו בחברה הישראלית יחד עם האחדות המאפיינת אותנו, במיוחד ברגעי משבר. אני מודה מקרב לב לטל ואהרון על הפרויקט הנפלא שיזמו ועל העשייה המשמעותית שהם מייצרים עבור הילדים המפונים". 

הוספת תגובה חדשה