דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

תקציב המדינה יוצג לממשלה ונראה כי פקידי האוצר סימנו מטרה: פגיעה קשה בקיבוצים וחיסול החקלאות

ביום ראשון הבא (1.8) תוצג בישיבת הממשלה טיוטת תקציב המדינה. מטיוטא שהגיעה לידי התנועה הקיבוצית עולה כי בכוונת אגף התקציבים באוצר להוביל מהלך לשינוי היחסים והמעמד בין חברי קיבוצים לקיבוציהם על עסקיהם במטרה לשנות את שיטת המיסוי הקיבוצי
תקציב המדינה יוצג לממשלה ונראה כי פקידי האוצר סימנו מטרה: פגיעה קשה בקיבוצים וחיסול החקלאות
צילום: Assaf Luxembourg

המהלך, שהוחבא בתוך תזכיר חוק העוסק בנושא שותפויות במשק מהווה פגיעה בעצם המהות וההגדרה, שעל בסיסם קיים הקיבוץ - הן השיתופי והן המתחדש. על פי תזכיר החוק שהגיע לידי התנועה, חברי הקיבוצים לא יוגדרו עוד כשותפים מלאים אלא כשותפים מוגבלים. להגדרה זו משמעויות מרחיקות לכת בפן המשפטי, החברתי והכלכלי-מיסויי - להם התנועה הקיבוצית מתנגדת בתוקף.

זו הפעם השניה בחמש השנים האחרונות בה, במסווה של חקיקת מס טכנית לכאורה, נעשה נסיון לפגוע באושיות היסוד של ההתיישבות החקלאית בישראל. בפעם הקודמת הדבר נעשה בצורה גלויה ואילו התיקון כעת נעשה בדרך של הכללת שינוי חקיקה כה דרמטי בתוך קבוצת תיקונים טכניים המתיימרת לעסוק בכלל בתחום של מיסוי  שותפויות.

תיקון חקיקה זה עומד בניגוד מוחלט לתפיסות היסוד של הקואופרציה החקלאית וצפוי, בנוסף, לפגוע קשות מבחינה כלכלית בהתיישבות החקלאית בישראל קיבוצים ומושבים כאחד שרובה כידוע מצויה באזורי הפריפריה וגבולות המדינה.

מזכ"ל התנועה ניר מאיר החל, עם קבלת התזכיר, בהתייעצויות עם אנשי המקצוע בתחום על מנת לגבש את מתווה ההתנגדות ובמקביל, קיים וימשיך לקיים שיחות עם ראשי מפלגות הקואליציה ועם חברי הכנסת הקיבוציים ואלו התומכים בהתיישבות העובדת.

ניר מאיר התייחס לתזכיר החוק והגדיר אותו "קו אדום שאסור לחצות": "מתזכיר החוק שהגיע לידינו עולה כוונה וסכנה מיידית להמשך קיומם של הקיבוצים כשותפות קואופרטיבית בה כלל החברות והחברים הינם שותפים שווים. זהו ניסיון לשנות סדרי עולם בדלת האחורית. אנחנו נערכים למאבק פוליטי עיקש בכוונת אגף התקציבים לחסל את מעמד הקיבוצים באצטלה מיסויית, רק בשביל לקושש כמה שקלים לקופת המדינה". ניר מאיר הוסיף: "אנו קוראים לשותפינו הרבים בממשלה ובקואליציה להתנגד לחוק הזה ולהוריד אותו מסדר היום. לא נאפשר לאגף התקציבים לקבוע עבורנו את עקרונות החיים השיתופיים שעל בסיסם נוסדו ומתקיימים הקיבוצים מעל 110 שנים".

בתוך כך, שרי האוצר והחקלאות פרסמו ביום רביעי את תוכניתם לפגוע פגיעה אנושה בחקלאות הישראלית על ידי פתיחת שוקי הירקות והפירות לייבוא ובתגובה הודיעו ראשי המועצות והתנועות על שביתת אזהרה בת יום אחד ביום ראשון הקרוב (ראו ידיעה נפרדת)

הוספת תגובה חדשה