דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

חרם

גל כהן-דגן (עריכה)
ערכים ומטרות הפעילות
  1. להפגיש את הילדים עם נושא החרם בצורה מבוקרת.
  2. לעסוק בנושא החרם דרך שיח ופעילות חברתית.
קהל היעד
חברת הילדים
משך הפעילות
כשלושה שבועות
רשימת ציוד ועזרים
  1. מפגש ראשון – חפץ לדיון
  2.  מפגש שני – כדור צמר וסיפור מקוצר ,"טולי תעלולי 17 – בוז למלכת הכיתה"
  3.  מפגש שלישי – לוח/בריסטול, רצועות בריסטול בצורת כרזה, טושים, מדבקות וחומרי יצירה נוספים.
מערך הפעילות

מפגש ראשון – בירור עמדות בנושא

דיון:

  1. האם ידוע לכם מהו "חרם" אילו סוגי חרם אתם מכירים?
  2. האם כדאי  לדעתכם לדבר על הנושא הזה?

 

מקריאים לילדים את ההגדרה למשמעות המילה "חרם". ושואלים אותם, מה הם חושבים על ההגדרה הזו? האם הם מסכימים עם ההגדרה? האם הם היו מוסיפים משהו?

מתודה לדיון: הקונכייה- קובעים מראש חפץ מסוים שרק מי שמחזיק אותו יכול לדבר.

 

"חרם": הכרזה של קבוצת אנשים/ילדים על נידוי אדם כלשהו. זוהי סנקציה (פעולה נגד גורם מזיק או מפריע) חברתית חמורה. אלימות אינה רק מכות, בעיטות או אגרופים. אלימות אינה רק פיזית. חרם על ילד או על ילדה הוא סוג של אלימות עקיפה. האלימות העקיפה עלולה לפגוע בילדים המותקפים לא פחות מאלימות ישירה. היא מרחיקה את הילדים מהחברה, משפילה ומבזה אותם ופוגעת בדימוי העצמי שלהם.

חשוב לסכם בנקודות חשובות שילדים העלו בדיון.

 

מפגש שני – "בוז למלכת הכיתה"

מקריאים לילדים תקציר מתוך ספר של גלילה רון פדר (בהמשך).

"טולי תעלולי 17 - בוז למלכת הכיתה" - לאחר מכן, מעלים מספר שאלות לדיון,  במטרה לעורר מחשבה בקרב הילדים - איך זה מרגיש כשמחרימים מישהו? איך אני עלול להרגיש אם יחרימו אותי? זה המקום להעלאת תחושות, הרגשות, שיתוף.

 

חלק א'

נשאל את הילדים:

  • בסיפור שקראנו, טולי הגנה על חברתה ולא הצטרפה לחרם נגדה.
  • איך אתם הייתם נוהגים אם היו מחרימים את החבר/ה הטוב/ה ביותר שלכם?
  • האם הייתם מצטרפים לחרם או שהייתם נאמנים לחבר/ה?

 

חלק ב'

דיון באמצעות כדור צמר - הילדים יושבים במעגל, כאשר נותנים לאחד החניכים כדור צמר. החניך צריך להחזיק בחוט, למסור את הכדור לאחד מחברי הקבוצה ולשאול אותו שאלה הקשורה לסיפור או לנושא חרם באופן כללי. ממשיכים עד שנוצר פלונטר. בסוף צריך למסור את הכדור בסדר הפוך ולהתיר את הפלונטר.

 

חשוב לסכם בנקודות חשובות שילדים העלו בדיון. ומודים להם על השיתוף ועל הסבלנות בנושא שהוא מאוד רגשי אך חשוב ביותר לכולנו.

 

טולי תעלולי 17 - "בוז למלכת הכיתה" - הסיפור בקיצור

איריס גבעולי היא מלכת הכיתה. מלכה ללא כתר וללא שרביט. מלכה מוכתרת כמעט בזכות עצמה... איריס גבעולי היא מלכת הכיתה, כי כל ילדי הכיתה מתחנפים אליה. הבנות רוצות לשבת לידה, והבנים חושבים שהיא הילדה הכי יפה בכיתה.

בלבם הילדים כועסים עליה,  אבל אינם עושים דבר. הם חוששים ממנה, כי היא מחליטה בשביל כולם, והיא גם יודעת להעניש את מי שאינו נשמע לה. העונש של איריס גבעולי הוא, בדרך כלל,... חרם. כשהיא מחליטה להטיל חרם על מישהו או על מישהי, היא מסיתה את כל הכיתה, ואוי למי שאינו מציית. באחד הימים סירבה דגן לתת לאיריס גבעולי את הצבעים שלה. בתגובה לסירוב החליטה מלכת הכיתה להפיץ את השמועה שדגן היא ילדה שקרנית וקמצנית והכריזה שיש עליה חרם. אך הפעם התקוממה נגדה טולי. טולי היא טליה – כוכבת הסדרה "טולי תעלולי" וחברתה הטובה של דגן. בעצתו של חברה, הטבח הסיני – שמיל, היא החליטה להטיל חרם על איריס גבעולי, על אף שברור לה שלא יהיה פשוט לצאת נגד מלכת כיתה.

טולי טלפנה אל חבריה הקרובים וסיפרה להם על החרם, אך לא סיפרה להם שהיא היוזמת של הרעיון. נחושה לעזור לחברתה דגן היא השביעה את כולם לא לספר על התעלול. טולי מגלה מי שומר סודות, ומי מגלה, מי נאמן לחבריו, ומי בוגד באמונם.

בלילה לא הצליחה להירדם וחיפשה תירוץ להעדר מבית-הספר. טולי חששה שהמלכה תגלה מי זמם את הטלת החרם נגדה ותחרים אותה   ל  נ  צ  ח! . בדרך לבית-הספר שיננה לעצמה: "איריס גבעולי היא סתם ילדה, ואין לה כתר של מלכה". לשמחתה, חבריה הנאמנים שיתפו פעולה, וכמעט כל ילדי הכיתה שמחו להעניש את איריס גבעולי, כפי שהיא הענישה אותם בעבר: הם התעלמו ממנה. ואכן, היא חשה בודדה ומבוהלת. בשיעור היא פרצה בבכי וסיפרה למורה על החרם. בשיחה עם המורה סיפרו התלמידים למורה מה עשתה להם איריס גבעולי, וכיצד נפגעו ממנה. איריס גבעולי לומדת לקח, ובכיתה מחליטים שלא יוטל עוד חרם על אף אחד.

 

 

מפגש שלישי ומסכם

המפגש יעסוק במניעת חרם בחברת הילדים בפרט.

 

חלק א'

בחשיבה משותפת עם הילדים נעלה רעיונות כיצד ניתן למנוע חרם וכיצד ניתן להתמודד עם חרם, למשל:

1. תדעו שזאת לא אשמתכם.

2. שתפו מבוגר אחראי שיכול לתמוך בכם.

3. זכרו כל הזמן שהחרם הוא מצב זמני.

4. לדבר עם ילדים אחרים על מנת למנוע חרם דומה בעתיד על ילדים אחרים.

5. בררו את הסיבה לחרם.

 

חלק ב'

יוצרים כרזות – נחלק את החניכים לקבוצות קטנות/זוגות ולכל קבוצה/זוג בריסטול בצורת כרזה. נבקש מהחניכים לבחור משפט מהרשימה ולצייר ולכתוב על הכרזה שלהם. לאחר מכן תולים את הכרזות ואפשר גם להצטלם כולם ביחד ליד קיר הכרזות, כמעין תזכורת, עבור החניכים, לפעילויות שנערכו בנושא.

 

לסיום, מודים לחניכים על השיתוף והחוויה המשותפת ומזכירים ומדגישים בפניהם את היכולת והחשיבות של כל אחד מהם למנוע ולעזור בנושא הזה בכל מקום אשר הם מגיעים אליו.

תובנות ודגשים חינוכיים
  • מנחה קבוע.
  • להסביר מראש על הפעילות ומטרתה, מקום פתוח לשאלות ולהעלאת חששות.
  • חשוב שהחניכים יהיו נוכחים בכל המפגשים.
  • לחבר את ההורים לנושא. לעדכן על רצף הפעילויות, על דברים מרכזיים שעלו בשיחות עם הילדים.
  • מומלץ לא לחכות להעביר את הפעילות בעת חרם, אלא להכניס אותה כחלק ממערך הפעילויות החודשיות.
קבצים מצורפים
חרם.pdf452.64 KB
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה